Říká se – co je malé, to je hezké – o Pandě to platí dvojnásob. Design karoserie Pandy je elegantní. Dynamický charakter vozu naznačuje celkový vzhled přídě a výrazně vyklenuté podběhy kol.
Přes malé vnější rozměry (délka 353,8 cm, šířka 158,9 cm, výška 154 cm) má Panda poměrně prostorný interiér, který je dobře prosvětlený. Vysoký posez zaručuje velmi dobrý výhled z vozidla a současně usnadňuje nastupování a vystupování starším cestujícím. Kladně hodnotím palubní desku se snadno dostupnými, ergonomicky umístěnými ovladači a dobře ve dne i v noci čitelnými sdělovači.
Po usednutí do vozu jsem ocenil pohodlná sedadla s dobrým bočním držením a vkusně a ergonomicky řešenou palubní deskou. Kladně hodnotím dostatek místa i pro cestující vzadu. Zejména prostor pro nohy cestujících vzadu je nadprůměrný ve třídě minivozů. To je i důsledek rozvoru Pandy (2299 mm). Panda má praktické odkládací prostory. Zavazadlový prostor se sklopením zadních sedadel zvětší ze 206 litrů na 860 litrů (mezi minivozy vyšší průměr).
Čtyřválcový motor testované Pandy o objemu 1,1 litru s výkonem 40 kW (54 k) při 5 000 ot/min dosahuje nejvyšší hodnotu točivého momentu 88 Nm při 2 750 ot/min. Při testovacích jízdách motor ochotně bez prodlevy akceleroval. Zejména mě udivilo jeho zrychlování i z nižších otáček motoru. S Pandou se dá jezdit svižně – samozřejmě pokud chceme nebo potřebujeme rychleji předjet, je lepší podřadit na nižší stupeň rychlosti a Panda vyrazí bez prodlení po přidání plynu a předjetí je bezpečné. Výrobce udává maximální rychlost vozu 150 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 15 sekund. Rychlost 130 km/h na dálnici drží motor bez problémů. I při vytočeném motoru do vysokých otáček je hladina hluku v interiéru vozu poměrně nízká a nezvyšuje ji ani aerodynamický hluk. Oproti výrobcem udávané kombinované spotřebě 5,7 l jsem během testu dosáhl spotřebu 5,3 l, i když jsem jezdil svižně a dosahoval jsem bez problémů vyšších cestovních průměrů. Jezdil jsem však většinou sám a bez zavazadel.
Při testování vozu jsem ocenil celkové konstrukční provedení podvozku. Pětirychlostní manuální převodovka s vhodně odstupňovanými stupni se řadí snadno. Panda se nadměrně nenaklání ani při rychlejším projíždění zatáček, drží dobře stoupu a její pérování zabezpečuje, že ani na horších silnicích jsem nepociťoval nadměrné drncání tak typické pro malé vozy. Také brzdy jsou velmi účinné. Připomínám, že vzhledem k malým vnějším rozměrům vozu, je s Pandou pohodlné zaparkování a její pohyblivost ve městě je velmi dobrá.
Mé celkové kladné hodnocení tohoto vozu nesmí rozhodně přispět k tomu, abychom na Pandu požadovali jízdní vlastnosti, které mají větší, těžší a výkonnější vozy. Při jízdě si musíme uvědomit, že sedíme v lehkém voze menších rozměrů a tak se musíme na silnici chovat, abychom s ní i když svižně jezdili bezpečně.
Testovaná Panda ve výbavě Active stojí 192 200 Kč včetně DPH, v současné době je k dostání v rámci akční ceny za cenu 172 900 Kč. Přestože jde o nejnižší stupeň výbavy, její výbava obsahuje mimo jiné elektrický posilovač řízení Dualdrive, systém ABS s elektronickým rozdělovačem brzdné síly EBD, výškově nastavitelný volant, airbag řidiče atd.
Je též možné využít odpočtu DPH. Při využití financování Fiat Credit získáte navíc slevu 30 000 Kč.
Že se stala Panda u nás vozem oblíbeným, potvrzují její vysoké prodeje uvedené v následující tabulce:
rok | ks |
2003 | 293 |
2004 | 947 |
2005 | 1149 |
2006 | 1202 |
2007 | 1300 |
2008 | 1143 |
2009 | 982 |
Rok 2009 uveden prodej do konce září.
Připomínám, že záruka na lak je tříletá a na prorezivění karoserie dokonce osmiletá. Jistě majitelé Pandy uvítají speciální asistenční službu poskytovanou v celé Evropě.
Pro vaši informaci uvádím:
Fiat Panda nabízí 3 benzínové, jeden dieselový a jeden ekologický motor. Vybrat si můžete základní motor 1.1 s výkonem 40 kW (54 k), motor 1.2 s výkonem 44 kW (60 k) (také ve verzi Natural Power s kombinovaným pohonem CNG/benzín), motor 1.4 l s výkonem 74 kW (100 k) nebo osvědčený dieselový motor 1.3 MultiJet 16 v s výkonem 51 kW (70 k). Všechny motory splňují již emisní normu Euro 5.
Převodovky jsou manuální pětirychlostní, ve verzi 100 HP je dodávaná manuální převodovka šestirychlostní. S benzinovým motorem 1,2 l a naftovým 1,3 Multijet lze volit i pohon všech kol.
Fiat Panda je podle zvoleného motoru dodávaná ve výbavě Active, Dynamic, Emotion a 100 HP.
Současné akční ceny podle zvoleného motoru, stupně výbavy, převodovky a pohonu předních nebo všech kol jsou od 192 900 do 348 900 Kč včetně DPH.
Je též možné využít odpočtu DPH. Při využití financování Fiat Credit získáte navíc slevu 30 000 Kč.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií