Svým designem karoserie na mě zapůsobila dynamičtěji než velmi úspěšný a oblíbený Golf. Zároveň však elegantní řešení karoserie Bory s mohutnou stupňovitou zádí ve mně vzbudilo pocit pevnosti a důstojnosti tohoto nového modelu. I když při konstrukci Bory využili konstruktéři řadu komponentů z ostatních modelů koncernové řady, zapůsobila na mě Bora jako svébytný originální nový model.
Interiér vozu je elegantně vyřešen. Palubní deska je ergonomicky dobře vyřešena, přístroje jsou velmi dobře čitelné a taktéž ovladače jsou v dosahu řidiče a jejich ovládání neodvádí pozornost řidiče od sledování provozu. Volant je podélně i výškově seřiditelný, sedadlo řidiče je i výškově plynule nastavitelné. Sedadla jsou dostatečně široká i na zadní řadě pro tři cestující. Bohužel při posunutí předních sedadel dozadu, zůstává pro nohy cestujících vzadu i přes vybrání v opěradle předního sedadla poměrně málo místa. Příjemná je pro řidiče loketní opěrka pro pravou ruku, která je nastavitelná do několika výškových poloh. Velkým kladem Bory je skutečnost, že už její základní výbava je opravdu bohatá: od ABS, dvou velkoobjemových airbagů, posilovače řízení až po tónovaná skla.
Za zmínku stojí prakticky řešený zavazadlový prostor od umístění lékárničky, několika odkládacích prostorů až po oka na uchycení nákladu. Víko zavazadlového prostoru je aretováno při otevření plynovými vzpěrami a má dokonce dva úchyty pro zavírání bez nebezpečí znečištění ruky. Víko zavazadlového prostoru je odemykáno a zamykáno elektricky, víčko palivové nádrže je otevíráno z místa řidiče.
K mému pocitu bezpečné jízdy s Borou především přispělo konstrukční řešení podvozku. Bora se i při vyšší rychlosti v zatáčkách nadměrně nenaklání a chová se v nich neutrálně. Řízení je přesné a posilovač s měnící se účinností zabezpečuje dobré vedení vozu i při vyšších rychlostech, což nesporně přispívá i k dobré směrové stabilitě vozu. Kotoučové brzdy na všech kolech s posilovačem jsou vysoce účinné. ABS dodává řidiči pocit jistoty i při nutnosti rychlého brždění nebo brždění za špatných povětrnostních podmínek. Pérování vozu taktéž přispívá k dobrému vedení Bory i na našich horších silnicích.
Tmavě zelená Bora, kterou jsem přebíral k testování, měla osvědčený úsporný čtyřválcový naftový motor 1,9 TDI, který má nejvyšší výkon 90 k při 3750 ot/min. Nejvyšší točivý moment 210 Nm dosahuje motor již při 1900 ot/min a proto akcelerace Bory je dobrá i v nižších otáčkách. Z 1900 ot/min velmi dobře zrychlovala Bora na trojku od rychlosti 45 km/hod., na čtyřku od 71 km/hod a na pětku od 90 km/hod. Při testu jsem mimo jiné absolvoval 2x cestu z Prahy do Brna a zpět. Na dálnici jsem jel mimo omezení, které bylo na 4 úsecích, stálou rychlostí 130 km (otáčkoměr ukazoval pouze 2800 ot/min.) a mimo omezených úseků jsem vůbec nemusel řadit. Při jízdě do kopce jsem musel pouze vícesešlápnout plynový pedál, abych udržel rychlost 130 km/hod – okamžitá spotřeba nafty vykazovaná na počítači v důsledku toho se vždy mírně zvýšila. Celkově jsem dosáhl při průměru 90 km/hod. průměrné spotřeby při všech 4 jízdách (2x do Brna a 2x zpět) od 5,4 do 5,6 l/100 km. Při běžném provozu ve městě a na silnicích mimo dálnici jsem naměřil průměrnou spotřebu těsně pod 5 l. Úspornost tohoto motoru se tedy plně potvrdila. Během jízdy jsem často sledoval na počítači okamžitou spotřebu nafty a musím konstatovat, že její výše je výrazně ovlivněna sešlápnutím plynového pedálu: při citlivém přidávání i při zachování stejného zrychlení vykazuje počítač podstatně nižší spotřebu. Nelze opominout výborné odhlučnění tohoto naftového motoru, jehož chod uvnitř vozu je téměř nerozeznatelný od benzinových motorů. K pohodlnému řízení Bory přispívá jistě i přesné vymezení krátkých drah řazení jednotlivých převodových stupňů.
V závěru testu bych chtěl vyzdvihnout vysokou kvalitu dílenského zpracování tohoto nového modelu tak jako ostatně u všech modelů VW, která rozhodně přispívá k oblibě vozů VW. To dokazuje skutečnost i na našem trhu, kde VW a Ford jsou nejúspěšnější prodejci osobních automobilů.
Cena Bory s motorem 1,9 TDI v základním vybavení je 589 900 Kč, testovaného modelu s paketem „Comfortline“, automatickou klimatizací, radiem a další výbavou je 731 501 Kč.
Boru je možné vybavit benzinovými motory o výkonu 100 k, 115 k, 125 k nebo výkonným pětiválcovým motorem o výkonu 150 k. Dále naftovými motory o výkonu 90 k, 110 k nebo 115 k. Je možné volit mezi mechanickou pětistupňovou nebo automatickou čtyřstupňovou převodovkou. Vybavení vozu je nabízeno ve čtyřech variantách: od základního přes Trendline, Comfortline až po nejluxusnější Highline.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.