Volkswagen Bora TDI v testu redakce

Do stávající modelové řady VW se Bora vklínila mezi Golfa a Passata, tedy podle velikosti do třídy vozů, která je značně obsazena a konkurenční boj o získání zákazníka je v ní opravdu tvrdý. Již samým zvoleným jménem Bora, jak je nazýván čerstvý silný vítr, naznačila automobilka, že Bora má působit svěžejším dojmem než ostatní modely v řadě.

Volkswagen Bora TDI v testu redakce
Volkswagen Bora TDI v testu redakce
Volkswagen Bora TDI v testu redakce
Volkswagen Bora TDI v testu redakce


Volkswagen Bora TDI v testu redakce

Svým designem karoserie na mě zapůsobila dynamičtěji než velmi úspěšný a oblíbený Golf. Zároveň však elegantní řešení karoserie Bory s mohutnou stupňovitou zádí ve mně vzbudilo pocit pevnosti a důstojnosti tohoto nového modelu. I když při konstrukci Bory využili konstruktéři řadu komponentů z ostatních modelů koncernové řady, zapůsobila na mě Bora jako svébytný originální nový model.

Interiér vozu je elegantně vyřešen. Palubní deska je ergonomicky dobře vyřešena, přístroje jsou velmi dobře čitelné a taktéž ovladače jsou v dosahu řidiče a jejich ovládání neodvádí pozornost řidiče od sledování provozu. Volant je podélně i výškově seřiditelný, sedadlo řidiče je i výškově plynule nastavitelné. Sedadla jsou dostatečně široká i na zadní řadě pro tři cestující. Bohužel při posunutí předních sedadel dozadu, zůstává pro nohy cestujících vzadu i přes vybrání v opěradle předního sedadla poměrně málo místa. Příjemná je pro řidiče loketní opěrka pro pravou ruku, která je nastavitelná do několika výškových poloh. Velkým kladem Bory je skutečnost, že už její základní výbava je opravdu bohatá: od ABS, dvou velkoobjemových airbagů, posilovače řízení až po tónovaná skla.


Za zmínku stojí prakticky řešený zavazadlový prostor od umístění lékárničky, několika odkládacích prostorů až po oka na uchycení nákladu. Víko zavazadlového prostoru je aretováno při otevření plynovými vzpěrami a má dokonce dva úchyty pro zavírání bez nebezpečí znečištění ruky. Víko zavazadlového prostoru je odemykáno a zamykáno elektricky, víčko palivové nádrže je otevíráno z místa řidiče.


K mému pocitu bezpečné jízdy s Borou především přispělo konstrukční řešení podvozku. Bora se i při vyšší rychlosti v zatáčkách nadměrně nenaklání a chová se v nich neutrálně. Řízení je přesné a posilovač s měnící se účinností zabezpečuje dobré vedení vozu i při vyšších rychlostech, což nesporně přispívá i k dobré směrové stabilitě vozu. Kotoučové brzdy na všech kolech s posilovačem jsou vysoce účinné. ABS dodává řidiči pocit jistoty i při nutnosti rychlého brždění nebo brždění za špatných povětrnostních podmínek. Pérování vozu taktéž přispívá k dobrému vedení Bory i na našich horších silnicích.


Tmavě zelená Bora, kterou jsem přebíral k testování, měla osvědčený úsporný čtyřválcový naftový motor 1,9 TDI, který má nejvyšší výkon 90 k při 3750 ot/min. Nejvyšší točivý moment 210 Nm dosahuje motor již při 1900 ot/min a proto akcelerace Bory je dobrá i v nižších otáčkách. Z 1900 ot/min velmi dobře zrychlovala Bora na trojku od rychlosti 45 km/hod., na čtyřku od 71 km/hod a na pětku od 90 km/hod. Při testu jsem mimo jiné absolvoval 2x cestu z Prahy do Brna a zpět. Na dálnici jsem jel mimo omezení, které bylo na 4 úsecích, stálou rychlostí 130 km (otáčkoměr ukazoval pouze 2800 ot/min.) a mimo omezených úseků jsem vůbec nemusel řadit. Při jízdě do kopce jsem musel pouze vícesešlápnout plynový pedál, abych udržel rychlost 130 km/hod – okamžitá spotřeba nafty vykazovaná na počítači v důsledku toho se vždy mírně zvýšila. Celkově jsem dosáhl při průměru 90 km/hod. průměrné spotřeby při všech 4 jízdách (2x do Brna a 2x zpět) od 5,4 do 5,6 l/100 km. Při běžném provozu ve městě a na silnicích mimo dálnici jsem naměřil průměrnou spotřebu těsně pod 5 l. Úspornost tohoto motoru se tedy plně potvrdila. Během jízdy jsem často sledoval na počítači okamžitou spotřebu nafty a musím konstatovat, že její výše je výrazně ovlivněna sešlápnutím plynového pedálu: při citlivém přidávání i při zachování stejného zrychlení vykazuje počítač podstatně nižší spotřebu. Nelze opominout výborné odhlučnění tohoto naftového motoru, jehož chod uvnitř vozu je téměř nerozeznatelný od benzinových motorů. K pohodlnému řízení Bory přispívá jistě i přesné vymezení krátkých drah řazení jednotlivých převodových stupňů.


Volkswagen Bora TDI v testu redakce

V závěru testu bych chtěl vyzdvihnout vysokou kvalitu dílenského zpracování tohoto nového modelu tak jako ostatně u všech modelů VW, která rozhodně přispívá k oblibě vozů VW. To dokazuje skutečnost i na našem trhu, kde VW a Ford jsou nejúspěšnější prodejci osobních automobilů.

Cena Bory s motorem 1,9 TDI v základním vybavení je 589 900 Kč, testovaného modelu s paketem „Comfortline“, automatickou klimatizací, radiem a další výbavou je 731 501 Kč.


Boru je možné vybavit benzinovými motory o výkonu 100 k, 115 k, 125 k nebo výkonným pětiválcovým motorem o výkonu 150 k. Dále naftovými motory o výkonu 90 k, 110 k nebo 115 k. Je možné volit mezi mechanickou pětistupňovou nebo automatickou čtyřstupňovou převodovkou. Vybavení vozu je nabízeno ve čtyřech variantách: od základního přes Trendline, Comfortline až po nejluxusnější Highline.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...