Zákonodárci ČR na LPG zapomněli – tentokrát v návrhu zákona o „šrotovném“ (Strana Zelených, narozdíl od EK, nepovažuje LPG za alternativní palivo?!)!
Občanské sdružení LPG klub poskytuje dotaci na přestavbu vozidel na LPG!
V České republice je v provozu 873 čerpacích stanic na LPG (19 stanic na CNG, 3176 stanic s klasickými kapalnými palivy)!
EU řadí LPG mezi podporovaná alternativní paliva: Naposled se o této podpoře hovoří v nově přijaté směrnici Evropského parlamentu a Rady 2009/33/ES, ze dne 23. dubna 2009 o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidel (viz. výtah níže). Norma nabude účinnosti 18 měsíců po zveřejnění v Úředním věstníku EU.
Směrnice evropského parlamentu a rady 2009/33/ES ze dne 23. dubna 2009 o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidel (text s významem pro EHP)
(11) Cílem této směrnice je povzbudit trh s čistými a energeticky účinnými silničními vozidly, a zejména – jelikož by to mělo zásadní dopady na životní prostředí –, ovlivnit trh se standardními vozidly vyráběnými ve větším množství, jako jsou osobní automobily, autobusy, autokary a nákladní automobily tím, že bude zajištěna taková poptávka po čistých a energeticky účinných silničních vozidlech, která bude dostatečná k povzbuzení výrobců a průmyslového odvětví k investování do dalšího vývoje vozidel s nízkou spotřebou energie a nízkými emisemi CO 2 a dalších znečisťujících látek.
(28) Tato směrnice by neměla veřejným zadavatelům a jiným zadavatelům bránit, aby při zadávání zakázek na vozidla pro veřejné dopravní služby upřednostnili nejnovější normy Euro ještě předtím, než se tyto normy stanou závaznými. Rovněž by veřejným zadavatelům a jiným zadavatelům neměla bránit, aby upřednostňovali alternativní pohonné hmoty, například vodík, zkapalněný ropný plyn (LPG), stlačený zemní plyn (CNG) a biopaliva, a to za předpokladu, že jsou zohledněny energetické a ekologické dopady za dobu životnosti vozidel.
Oproti jinému alternativnímu palivu – CNG (stlačený zemní plyn) je LPG v ČR jednoznačně znevýhodněno.
Zatímco CNG je jako palivo osvobozeno do konce roku 2011 od spotřební daně (do roku 2018 bude sazba spotřební daně každoročně růst k současné výši pro LPG), je LPG jako palivo spotřební daní zatíženo, a to 3950 Kč na 1t, tedy cca 2,14 Kč na 1 litr LPG. V ostatních evropských zemích, např. v SRN, Itálii, na Slovensku. jsou obě tato alternativní paliva podporována shodně, a to jak shodnou výší spotřební daně (SRN: výše spotřební daně zaručena do r. 2018; Slovensko: nulová spotřební daň pro CNG i LPG), tak i shodnou státní podporou nových přestaveb (např. Francie, Itálie).
EU umožňuje jednotlivým členským státům nastavit parametry podpory alternativních paliv dle vlastního uvážení (slevy na dani, apod.), avšak vždy jednotně pro všechny typy těchto paliv. Nelze tedy protěžovat jedno alternativní palivo na úkor druhého.
Ministerstvo životního prostředí, poslanci Parlamentu ČR a nyní i Senát ČR na LPG při schvalování „šrotovného“ zapomněli.
V Zákoně o podpoře hospodářského růstu, v části věnované tzv. „šrotovnému“, je zvýhodněno pořízení nového vozidla s alternativním palivem (elektromobily, hybridy a CNG) částkou 60 000 Kč oproti částce 30 000 Kč platné pro ostatní vozidla.
LPG však mezi takto zvýhodněná alternativní paliva zařazeno není. A to přesto, že podle návrhu bývalého ministra životního prostředí a předsedy strany Zelených p. Bursíka se mělo jednat o stejnou koncepci podpory jako u Zákona o silniční dani, v němž jsou od daně osvobozena vozidla s elektrickým, hybridním (elektro+spalovací motor) pohonem nebo pohonem používajícím jako palivo CNG nebo LPG. Při doplňování Zákona o podpoře hospodářského růstu však znění doplňujícího návrhu pana Bursíka, které zvýhodňuje pořízení nového vozidla s alternativním pohonem, zmínku o LPG neobsahovalo. V Senátu bylo na toto opominutí sice upozorněno, nicméně k nápravě tohoto opětovného znevýhodnění LPG (nejrozšířenějšího alternativního paliva v ČR i v Evropě) nedošlo.
Občanské sdružení LPG klub nyní zvažuje stížnost k Úřadu pro hospodářskou soutěž, případně k Evropské komisi pro nerovné podmínky na trhu sdělil Tomáš Hanzl – předseda LPG klubu.
LPG klub, o.s. poskytuje dotace na přestavby LPG.
Občanské sdružení LPG klub i v roce 2009 poskytuje zájemcům z řad veřejnosti finanční příspěvek – dotaci na LPG přestavbu. Dotováno je 10% z ceny přestavby. (Více o dotacích viz. www.lpg.cz/dotace.) V roce 2008 bylo na dotacích vyplaceno přes 300 000 Kč.
Počet čerpacích stanic na LPG.
V ČR je 873 čerpacích stanic na LPG. Z toho je 446 stanic u běžných stanic PHM. 204 stanic je s NON STOP provozem. Běžně lze načerpat LPG v sítích značek SHELL, BENZINA, LUKOIL, EURO OIL, ROBIN OIL, KM PRONA a dalších. Čerpacích stanic PHM je cca 3176, na CNG 19. Letos má být také otevřena první čerpací stanice na vodík v ČR.