Ofenziva autobusů Scania na střední frontě

Autobusová divize Scania vyrábí kompletní sortiment autobusů od městských typů (včetně nízkopodlažních, kloubových i dvoupodlažních), přes regionální linkové až po luxusní dálkové autokary.

Novou verzí mezi nimi je střední kategorie „oblékaná“ finskou karosárnou Lahden Autokori, která má i v českých zemích dlouhou tradici známou pod zkráceným názvem Lahti.

Ofenziva autobusů Scania na střední frontě

Scania nabízí již delší dobu luxusní meziměstskou verzi s karoserii od osvědčeného španělského dodavatele Irizar. Nadstavbou tohoto produktu a rovněž další krok o kategorii výše nabízí finská varianta Scania OmniExpress. Odstartovala nejprve sérií určenou pouze pro skandinávské trhy, následovaná verzí s pravostranným řízením pro britský trh a hned sklidila úspěch. Zaujala jak střízlivým a velmi elegantním designem, tak zejména progresivitou konstrukce, ale i vysokou úrovní dílenského zpracování a nespornými předpoklady pro výrazně nadprůměrné provozní parametry i dlouhou životnost. Nyní proto vyjíždí také na kontinentální silnice s volantem vlevo. Jak si poradí s tradičními evropskými konkurenty? Posuďte sami…

Ofenziva autobusů Scania na střední frontě
Ofenziva autobusů Scania na střední frontě
Ofenziva autobusů Scania na střední frontě
Ofenziva autobusů Scania na střední frontě

Volit lze mezi dvěma modely – H a HD. Rozdíl mezi těmito modely je ve výšce karoserie. Verze H s výškou 3.400 mm a verze HD s výškou 3.600 mm. Tradiční je modulární systém Scania, který byl použit i u tohoto autobusu, proto vás nemůže překvapit možnost volby délky autobusu od 11 do 15 metrů v obou výškových verzích.

Karosárna Lahden Autokori se při koncipování nové řady zaměřila v duchu své tradiční technologie především na redukci celkové hmotnosti vozidla prostřednictvím důsledného využití moderních materiálů – panelů z lehkých slitin a kompozitů. Dlouhou životnost pak zajišťuje nosná struktura z nerezavějící oceli, která současně přináší velmi dobrou tuhost a tedy i bezpečnost celku při případné havárii. Podle viceprezidenta společnosti Rista Rantanena konstruktéři usilovali také o flexibilitu, tedy poskytnutí co nejširšího výběru uspořádání vozidla podle různorodých požadavků uživatelů při aplikaci standardizovaných instalačních prvků. Buňka WC může být situována buď u druhých dveří, tedy uprostřed délky vozidla, nebo v zádní části.

Svébytný moderní design přináší zásluhou velkorysého zasklení mimo jiné výtečný výhled vpřed (v tomto směru má svůj podíl také nízko umístěný přístrojový panel na pracovišti řidiče) a k obrubníkům. Postranní zasklení determálním sklem má jednotný formát 860 x 1790 mm (výjimkou je nižší sklo nad druhými dveřmi). Výškový rozdíl dvou typů (200 mm) představuje jednak jeden schůdek ve dveřním prostoru navíc, ale především diferenci v objemu zavazadlového prostoru. Počet sedadel závisí na požadavku zákazníka, pohodlí a komfortu, který chce dopravní společnost svým cestujícím nabídnout. Obsaditelnost od 45 míst cestujících až po 71 míst u 15-ti metrové verze řádí tento model mezi nejflexibilnějí autobusy této kategorie.

Autobus využívá robustního a tuhého rámového podvozku Scania KEB 4×2 (ve verzích do délky 12.800 mm) nebo Scania KEB 6×2*4 v délkách nad 13 metrů. Pohon standardní verze 12 metrového autobusu zajišťuje dvanáctilitrový přeplňovaný vznětový šestiválec DC 1210 o výkonu 250 kW (340 HP)/1800 min-1 s točivým momentem 1700 Nm/1100-1350 min-1 splňujícího limity normy Euro 4 s využitím technologie EGR (recirkulace výfukových plynů). Delší verze autobusu znamenají i vyšší hmotnost a tedy vyšší nároky řidiče na výkon, který zcela uspokojí motory o výkonu 380 HP, 420 HP až po nejsilnější 480 HP (všechny tyto motory s limitní normou EURO 4). Standardně na něj navazuje převodovka Scania GR875R s ovládáním řazení ComfortShift nebo se samočinným systémem řazení OptiCruise.

Finská karosárna Lahden Autokori Oy

– je rodinným podnikem, vznikla v roce 1945 ve městě Lahti nedaleko hlavního města Helsinek. Od počátku se specializovala na karosování autobusů na podvozcích Scania, Volvo a Mercedes-Benz (poslední dvě značky jsou již historií) vyvážených úspěšně především do Dánska, Norska a Švédska s výrobní kapacitou okolo jednoho autobusu denně. Produkce ve spolupráci se značkou Scania činí okolo 130 autobusů ročně (data roku 2008).

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štafl ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štafl ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Olomouc se chystá na druhou soutěž šampionátu v ecorally

Olomouc se chystá na druhou soutěž...

Letošní Mistrovství ČR v ecoRally pokračuje druhou soutěží. Po úvodním podniku v Českém Krumlově přichází druhé kolo, a to se odehraje o nadcházejícím víkendu v podhůří Jeseníků....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...