I.1 Osobní automobily (kat. M1)
Pokles prodejů (prvních registrací) nových osobních automobilů dosáhl ve srovnání s 1. čtvrtletím 2008 hodnoty 5,91 %. K tomu je třeba uvést, že podíl registrací „firemních“ vozidel se však „díky čekání“ na změnu zákona o DPH (umožnění odpočtu DPH i pro osobní automobily) snížil na 28,30% (v březnu byl dokonce jen 19,98 %), což negativně ovlivnilo celkové prodeje osobních automobilů v ČR v uvedeném období (normální podíl je cca 40 – 50 %).
Zajímavý je dlouhodobější pohled na vývoj prodejů (prvních registrací) osobních automobilů v České republice. Z tohoto hlediska jsou první registrace za 1. čtvrtletí 2009 nad úrovní stejných období v letech 2004 až 2007, na druhou stranu však nutno uvést, že právě v těchto letech došlo „k přesunu“ řady osobních automobilů do kategorie malých užitkových vozidel.
I.2 Malá užitková vozidla (kat. N1)
Oproti 1. čtvrtletí roku 2008 došlo k poklesu prvních registrací nových vozidel kat. N1 o 39,45 %, tedy k mnohem vyššímu než v kategorii osobních automobilů. Tento pokles je samozřejmě dán skutečností, že došlo ke snížení prodejů „osobních“ vozidel přestavěných ve 2. stupni výroby na vozidla kategorie N1. Tato skupina vozidel bude po vstupu novely zákona o DPH v platnost (od 1.4.2009) prodávána již jako klasické osobní automobily. Zřejmě tedy v průběhu tohoto roku konečně dojde k odstranění již zmíněné deformace na trhu osobních a malých užitkových vozidel.
Celkem za 1. čtvrtletí 2009
Z toho zcela jasně vyplývá, jak byl po roce 2004 domácí trh změněn a signalizuje zřejmý návrat k „normálnímu“ stavu.
I.3 osobní automobily kat. M1 a malá užitková vozidla kat. N1
Celkem za 1. čtvrtletí 2009
Oproti stejnému období roku 2008 činí pokles prvních registrací nových vozidel (v souhrnu za kat. M1 + N1) 16,48 %. Důvody tohoto poklesu byly uvedeny výše.
Z registrací za 1. čtvrtletí nelze, vzhledem k odložené poptávce u firemních vozidel a dalším skutečnostem) usuzovat na vývoj v celém roce 2009 (což platí obecně pro všechny kategorie vozidel).
Je vidět, že relativně plochý cyklický (sinusový) vývoj na českém trhu v letech 1997 až 2005 byl v dalším období zvýrazněn nejprve ekonomickým růstem a následně pak ekonomickou recesí.
II. Nákladní automobily (nad 3 500 kg celkové hmotnosti = kat. N2 + N3)
V této kategorii byl oproti stejnému období roku 2008 (1. čtvrtletí) zaznamenán u nových vozidel pokles prodejů (prvních registrací) o 47,54 %. Oblast nákladních automobilů je současnou hospodářskou recesí zasažena velmi výrazně.
III. Autobusy
V porovnání stejných období (1. čtvrtletí) roku 2009 a 2008 došlo u nových autobusů k nárůstu prvních registrací (tuzemských prodejů) o 6,22 %. Autobusy se tak staly jediným segmentem, kde nedošlo k poklesu. Rovněž byl zaznamenán výrazný nárůst podílu tuzemských výrobců oproti stejnému období roku 2008.
IV. Motocykly a mopedy
Pokles oproti 1. čtvrtletí 2008 byl zaznamenán jak u nových motocyklů (o 14,66 %) tak u motocyklů ojetých (dokonce o 42,11 %).
Ing. Antonín Šípek, ředitel sekretariátu