Závodní tým Panasonic Toyota Racing zahajuje rok 2009 celosvětovou premiérou

Tým F1 Panasonic Toyota Racing oficiálně zahájil závodní sezónu 2009 Formule 1 celosvětovou internetovou premiérou svého nejnovějšího vozu – TF109.

Osmá závodní sezóna tohoto týmu v soutěžích Formule 1 je poznamenána výraznými změnami oficiálních pravidel, a tak se monopost TF109, odhalený exkluzivně na internetových stránkách www.tf109-premiere.com, výrazně liší od svého předchůdce. Nápadné je zejména rozšíření předních přítlačných křídel, zúžení zadních křídel a další úpravy.

Závodní tým Panasonic Toyota Racing zahajuje rok 2009 celosvětovou premiérou

Celosvětová premiéra je vyústěním náročného vývoje, který započal již v říjnu 2007 poté, co byly potvrzeny oficiální regule pro závodní sezónu 2009. Monopost TF109 absolvoval včera – 19. ledna první předsezónní testy na portugalském okruhu Algarve Motor Park.

Závodní tým Panasonic Toyota Racing zahajuje rok 2009 celosvětovou premiérou
Závodní tým Panasonic Toyota Racing zahajuje rok 2009 celosvětovou premiérou

Zásadní změny ve vizuálním vzhledu TF109 však neznamenají, že by tým Panasonic Toyota Racing nějak slevil ze svých vysokých ambic. K tomu poznamenává předseda a šéf týmu Tadaši Yamašina: „Letos si klademe za cíl získat pro Toyotu první vítězství v závodu v rámci soutěží F1.“

Celý tým nabyl sebedůvěry díky výraznému zlepšení v průběhu závodní sezóny 2008, kdy splnil svůj cíl vrátit se na stupně vítězů a výrazně zlepšit celkové bodové výsledky. Závodní tým Panasonic Toyota Racing se v uplynulé sezóně podíval na stupně vítězů dvakrát, jednou startoval z první řady a získal celkem 56 bodů, což je více než v letech 2006 (35 bodů) a 2007 (13 bodů) dohromady. Celkem 14x v rámci 18 Velkých cen se Toyota dostala mezi deset nejlepších na startovním roštu, z toho 12x dojela na bodovaných pozicích, přičemž devětkrát se jednalo o dojezd mezi prvními šesti.

K tomu dodává prezident týmu John Howett: „Získali jsme ohromné množství zkušeností a výrazně jsme se zlepšili. V rámci týmu je několik oblastí, kde jsme na naprosté špičce, takže naším úkolem je vyplnit zbývající mezery a dále zajistit, aby celá organizace fungovala na maximum. Pak musíme spojit všechny prvky dohromady a dosáhnout úspěchu, za který všichni tak usilovně bojujeme.“

Hybná síla

Za volantem monopostů budou opět sedět Jarno Trulli a Timo Glock, kteří naváží na své soustavně dobré výkony v uplynulé závodní sezóně. Připojí se k nim třetí pilot Kamui Kobajaši, který bude závodit i v rámci seriálů GP2 Asia a GP2 Series.

Tadaši Yamašina poznamenává: „Podle mého názoru má Toyota jednu z nejlepších sestav závodních pilotů v rámci celé Formule 1 a těším se na to, co piloti dokáží s novým monopostem TF109. Oba závodní jezdci v uplynulé sezóně ukázali, že když jim dáme konkurenceschopný vůz, mohou se postavit i těm nejlepším na světě, takže naším letošním úkolem je dát jim takový vůz, se kterým budou moci své kvality prokázat ještě častěji.“

Jarno se připravuje na svoji pátou kompletní sezónu jako pilot týmu Panasonic Toyota Racing, přičemž jeho zkušenosti hrály v rámci vývoje týmu neocenitelnou úlohu. Ty pak dokonale doplňuje Timova přirozená rychlost a nadšení pro věc.

Jarno, jenž má zásluhu na čtyřech nástupech na stupně vítězů z celkových osmi, které tým vydobyl, vstupuje již do své 13. sezóny ve Formuli 1, nicméně jeho pověstná vášeň pro motoristický sport nijak neutuchá. „V soutěžích Formule 1 toho chci ještě mnoho dosáhnout, ale mým snem je vyhrát pro Toyotu první závod,“ říká 34letý Ital. „Pro Toyotu jezdím v soutěžích Formule 1 nejdéle ze všech pilotů a byl jsem svědkem ohromného pokroku, kterého tým od mého nástupu v roce 2004 dosáhl. Byla to dlouhá cesta, měli jsme lepší i horší období, ale nikdy jsme se nevzdali a ani neztratili naši víru. Náš návrat na stupně vítězů v loňském roce byl ohromný a totéž platí pro vedení v několika závodech. Mým cílem je vychutnat si takových okamžiků ještě více.“

Timo Glock se během své první kompletní sezóny v roce 2008 probojoval mezi desítku nejlepších v mistrovství pilotů Formule 1, rychle si na nový závodní tým zvykl a dokonce přinesl historicky největší úspěch svým druhým místem na Velké ceně Maďarska. Přestože má Timo za sebou pouze 22 Velkých cen, ukázal značnou vyzrálost a vynikající cit pro techniku. S bravurou zvládá novou epochu Formule 1 charakterizovanou nižším přítlakem, hladkými pneumatikami a nastavitelnými předními křídly.

Šestadvacetiletý Němec k tomu říká: „Když se podíváte na všechny vozy se kterými jsem v uplynulých pěti letech závodil, všimnete si značných rozdílů, od vozu týmu Jordan 2004, poté Champ Car, GP2 a Toyota TF108, ale v každém z nich jsem byl schopen se soupeřům postavit. Ukazuje to, že jsem si na odlišný vůz dokázal vždy rychle zvyknout, takže nemám obavy z toho, že bych si nezvykl na nové vozy Formule 1 podle regulí pro sezónu 2009. Jsem si jist tím, že ostatní piloti si také rychle zvyknou, ale myslím si, že naskočím a pojedu bez zaváhání.“

Kamui, hvězda programu Toyota pro rozvoj mladých závodních jezdců (Toyota Young Drivers Programme), vstupuje do druhé závodní sezóny u tohoto týmu, kde bude získávat další zkušenosti v motorsportu svojí účastí v závodech seriálu GP2 Series a současně pomáhat týmu Panasonic Toyota Racing vyrovnat se s novými regulemi.

„Mám velkou radost z toho, že jsem u týmu i letos a těším se na náš společný vývoj monopostu TF109,“ uvedl 22letý Japonec. „Očekávám, že to pro mne bude další náročná sezóna GP2 spojená s vývojem na poli F1, ale jsem dosud mladý a hrozně rád jezdím v závodních autech, takže to nevidím jako problém. Letos budu bojovat do posledního dechu, nic nevzdám a vždy do toho dám maximum.“

Podoba budoucnosti

Nové regule v oblasti podvozku, se kterými se bude Jarno, Timo a Kamui muset vypořádat, mají tři logické důvody: jednodušší předjíždění na trati; omezení neustálého nárůstu průměrné rychlosti a uhlazení vzhledu závodních monopostů. Optické rozdíly jsou skutečně významné, zejména u předních a zadních přítlačných křídel. Přední přítlačná křídla jsou širší (1800 mm) a zároveň nižší o 75 mm, zatímco u zadních křídel došlo k zúžení o 75 % na 750 mm. Díky snížení přítlaku a rychlosti dávají tyto změny pilotovi více možností k předjetí vozu před ním.

Konstruktéři týmu Panasonic Toyota Racing mohli při vývoji TF109 kvůli změnám v regulích začít víceméně s čistým listem. Z předchozích vozů se uplatnil jen omezený počet koncepcí. K úkolu všichni přistoupili velmi metodicky a s nadšením, za využití osvědčených zásad programu Toyota Way (Cesta Toyoty).

Pascal Vasselon, hlavní manažer odpovědný podvozek, k tomu říká: „Jako vždy jsme z našich schopností vytěžili maximum, ale tentokrát to bylo trochu jiné, protože změny v regulích jsou zcela zásadní, a tak jsme museli vše znovu rozmyslet. Celý tento program byl pro naši firmu náročnější než jakýkoli projekt nového vozu, kterého jsem se kdy zúčastnil.“

Další změnou v letošní závodní sezóně je návrat hladkých pneumatik Bridgestone Potenza po 12leté odmlce, čímž dochází ke zlepšení záběrových schopností, a tedy snazšímu předjíždění. Pascal Vasselon vysvětluje: „Pokud jedete těsně za jiným vozem, výrazně se tím zhoršuje vaše aerodynamika, a tak je nesmírně těžké předjet. Chceme-li usnadnit předjíždění, musíme se zbavit závislosti na aerodynamickém záběru, protože ten není stabilní, a to je ta správná příležitost pro hladké pneumatiky vylepšující mechanické záběrové schopnosti vozu.“

Body za výkon

Nové regule však nepřidělaly vrásky jen oddělení odpovědnému za podvozek. Pro závodní sezónu 2009 totiž došlo k významným změnám i v oblasti pohonných jednotek. Oddělení odpovědné za motor má pro rok 2009 novou posilu nahrazující Lucu Marmoriniho, bývalého staršího ředitele pro úsek motorů. Luca udělal pro Toyotu v rámci projektu Formule 1 nesmírný kus práce, včetně neocenitelného přispění při vývoji motoru RVX-09 a práce na systému KERS (Kinetic Energy Recovery System), ale rozhodl se tým opustit.

Výkonný viceprezident Yošiaki Kinošita bude i nadále dohlížet nad oddělením podvozků a motorů, zatímco Kazuo Takeuči se stane starším ředitelem pro úsek motorů, vedle své stávající role ředitele technické koordinace pro motory.

Životnost motorů se prodloužila ze dvou víkendů Velké ceny nejméně na tři, nepočítaje v to páteční rozjezdy, což zahrnuje i omezení na osm motorů na jednoho pilota během závodní sezóny. Uvedené opatření vede k úspoře nákladů, ale současně znamená novou výzvu pro úsek vývoje motorů, nicméně ambiciózní cíle celého závodního týmu zůstávají beze změny. Yošiaki Kinošita k tomu říká: „U Toyoty vždy míříme vysoko a minulou závodní sezónu jsme dosáhli cíle 100% spolehlivosti motorů; žádný závod jsme nemuseli předčasně ukončit. Chtěl bych, aby tým měl možnost využívat naše motory stejně agresivním způsobem jako vloni, bez jakýchkoli dopadů na výkon nebo spolehlivost.“ Z důvodu zmíněného opatření na úsporu nákladů a také kvůli zvýšení spolehlivosti se maximum otáček u motorů snižuje na 18 000 ot/min, což oproti roku 2008 znamená pokles o 1000 ot/min.

Štíhlou cestou

Téma úspor nákladů je v soutěžích Formule 1 velmi aktuální a závodní tým Panasonic Toyota Racing se plně zasazuje o snížení nákladů při zachování kouzla tohoto sportovního odvětví coby výkladní skříně motoristického sportu.

Asociace FOTA (Formula One Teams‘ Association) a Mezinárodní automobilová federace FIA se pro rok 2009 dohodly na výrazném snížení nákladů, včetně zákazu testování v průběhu závodní sezóny, omezeného využití aerodynamických tunelů a uzavírání továrních prostor po dobu šesti týdnů v roce. „Jedná se o pozitivní a rozhodná opatření, která povedou k výraznému snížení nákladů, ovšem při zachování všeho, co je pro Formuli 1 typické, a to je pro Toyotu velmi důležité,“ říká John Howett.

Snaha o návratnost vynaložených investic tím však pro Panasonic Toyota Racing nekončí – tento závodní tým hledá další možnosti díky vyšší efektivitě a důkladné revizi všech nákladů vedoucí k přímým úsporám ve výrobním závodu.

John Howett k tomu dodává: „Je nesmírně důležité dokonale porozumět tomu, kde náklady vznikají. Poté je nutno přiřadit prioritu oblastem, které přinášejí přidanou hodnotu nebo se podílejí na celkovém výsledku. Štíhlý podnik musí ctít kulturu omezování nákladů a musí se snažit o neustálé zdokonalování. Naštěstí jsou to všechno věci, kterým se Toyota dlouhodobě věnuje, takže jsem si jist tím, že máme vše pod kontrolou.“

Máme před sebou další úchvatnou závodní sezónu Formule 1 a tým Panasonic Toyota Racing je připraven udělat pro úspěch maximum, ať již na závodní trati nebo mimo ni.

Závodní sezóna 2009 začíná Velkou cenou Austrálie 29. března v Melbourne a končí 1. listopadu posledním 17. závodem na premiérové Velké ceně v Abu Dhabi.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum BARTH a.s.
Bratří Štefanů 985, 500 03 - Hradec Králové
494 945 105
autocentrum@autocentrum.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vyrobit elektromobil bude brzy levnější než auto se spalovacím motorem

Vyrobit elektromobil bude brzy levnější...

Ceny elektromobilů se v příštích třech letech výrazně sníží. Přibližně od roku 2027 bude výroba nové generace elektromobilů levnější než výroba srovnatelných vozidel se spalovacím...