Zatímco při prvním kole, které se konalo na konci října, mělo přibližně 75 % kontrolovaných automobilů letní pneumatiky, při druhém kole byla situace zcela opačná a téměř 90 % automobilů bylo vybaveno zimními pneumatikami.
Druhé kolo akce „Kontrola pneumatik“ realizovala společnost Goodyear na parkovištích u nákupních center v Praze, Plzni a Táboře. Celkem bylo zkontrolováno 1 076 automobilů, z nichž pouze 10,2 % mělo letní pneumatiky, zbylých 89,8 % pak pneumatiky zimní či celoroční. Ze zimních a celoročních pneumatik mělo 90,1 % hloubku dezénu větší než 4 mm, což je minimální hranice daná vyhláškou č. 202/2008 Sb., která specifikuje požadavky v souvislosti s dopravní značkou Zimní výbava. Pouze 9,9 % zimních a celoročních pneumatik mělo hloubku dezénových drážek nižší než 4 mm.
„Výsledky druhého kola ,Kontroly pneumatik‘ nás velmi potěšily. Je vidět, že řidiči k otázce bezpečnosti přistupují mnohem zodpovědněji než v minulosti. Plně si uvědomujeme, že ze statistického pohledu nešlo o reprezentativní vzorek řidičů, nicméně i podle těchto čísel se dá odvodit, že zimní pneumatiky považuje většina řidičů za nedílnou výbavu svého automobilu během zimního období,“ říká Markéta Valtrová, marketingová koordinátorka společnosti Goodyear Dunlop Tires Czech.
Signálem pro výměnu letních pneumatik za zimní je pravidelný pokles teplot pod 7 °C, nikoliv až sníh či led na vozovce. Porovnání výsledků z prvního a druhého kola akce „Kontrola pneumatik“ však bohužel potvrzuje, že pro většinu českých řidičů je stále signálem k přezutí až první dopravní kalamita způsobená počasím. „Obrovský rozdíl ve výsledcích mezi prvním a druhým kolem naší akce je pro nás důkazem toho, že se řidiči stále domnívají, že jim zimní pneumatika pomůže pouze na zasněžené či namrzlé vozovce, a neuvědomují si její význam i za sucha při teplotách pod 7 °C. Proto se musíme v budoucnosti zaměřit na to, abychom jim vysvětlili, že ideální čas na přezutí je již v průběhu října. Tím by se mohlo předejít mnoha nehodám, na nichž často nesou vinu právě letní pneumatiky,“ dodává Markéta Valtrová.
Z regionálního porovnání vyšli z „Kontroly pneumatik“ nejlépe řidiči z Tábora, kteří měli zimní pneumatiky v 93,7 % případů. V Plzni mělo zimní pneumatiky 92,1 % a v Praze 84,9 % řidičů.
V otázce splnění požadavků na minimální hloubku dezénu zimní pneumatiky (4 mm) bylo pořadí odlišné – nejlepší byla situace v Plzni, kde 90,9 % kontrolovaných zimních pneumatik mělo hloubku dezénu větší než 4 mm, v Praze byla situace s 90,4 % velmi podobná. Nejhůře v této otázce dopadl Tábor, kde požadované 4 mm splňovalo 87,6 % zkontrolovaných zimních pneumatik. „Nejen podle výsledků z prvního a druhého kola v Táboře, ale i podle fyzického stavu a druhu pneumatik usuzujeme, že vysoké procento řidičů používajících zimní pneumatiky, spolu s vyšším procentem zimních pneumatik s hloubkou dezénu nižší než 4 mm, vyplývá z toho, že v tomto regionu značná část řidičů používá zimní pneumatiky celoročně,“ komentuje situaci na Táborsku Markéta Valtrová.
Goodyear
Goodyear je jedním z největších světových výrobců pneumatik. Společnost zaměstnává přibližně 70 000 pracovníků a své výrobky vyrábí ve více než 60 závodech ve 26 zemích světa.
Novinky společnosti Goodyear již více než sto let nasazují laťku pro celý automobilový průmysl. Goodyear je průkopníkem inovační bezpečnostní technologie známé jako RunOnFlat, jež řidiči umožňuje pokračovat v jízdě i po defektu pneumatiky. Goodyear je v této oblasti světovou špičkou: pneumatiky s touto technologií najdeme na různých vozech BMW, cenami ověnčeném Mini, vysoce výkonných vozech Mercedes-Benz a u dalších značek. V roce 2007 Goodyear dodal přes 2,5 milionu pneumatik RunOnFlat.
Více informací naleznete na adrese www.goodyearpneu.cz.