„Náskok díky technice“ i ve výrobě karoserií: Ocenění Euro Car Body Award pro Audi Q5

Audi Q5 toto prestižní ocenění získalo díky inteligentní lehké konstrukci, dobré aerodynamice, inovativním technologiím a moderní výrobě.

Je to potřetí za pouhých šest let, co značka se čtyřmi kruhy získala nejvýznamnější ocenění v tomto oboru jako uznání jejího „náskoku díky technice“ ve výrobě karoserií.

„Náskok díky technice“ i ve výrobě karoserií: Ocenění Euro Car Body Award pro Audi Q5

Firma Audi obdržela ocenění Euro Car Body Award v letech 2003 a 2006 za karoserie modelů A8 a TT. Obě karoserie se vyrábí zcela nebo převážně z lehkého hliníku za využití technologie ASF (Audi Space Frame). Přestože je karoserie na výkon orientovaného SUV Audi Q5 vyrobena z ocelových plechů, vyvinula automobilka z Ingolstadtu i v tomto případě průkopnická řešení.

„Náskok díky technice“ i ve výrobě karoserií: Ocenění Euro Car Body Award pro Audi Q5
„Náskok díky technice“ i ve výrobě karoserií: Ocenění Euro Car Body Award pro Audi Q5

Michael Dick, člen představenstva AUDI AG odpovědný za technický vývoj, řekl: „Jsme hrdí na naše vítězství v této prestižní anketě. Je to uznání našeho celosvětově vedoucího postavení v oblasti výroby karoserií.“ Frank Dreves, člen představenstva AUDI AG odpovědný za výrobu, k tomu dodává: „Tento triumf je také uznáním nekompromisní preciznosti v konstrukci karoserií, jíž je značka Audi proslulá.“

O tom, že ocenění Euro Car Body Award v podobě zlaté sošky letos získalo v konkurenci 12 dalších nových vozů z celého světa Audi Q5, rozhodlo hlasování 550 odborníků na výrobu karoserií, kteří se zúčastnili mezinárodní konference v německém Bad Nauheimu, pořádané organizací Automotive Circle International.

Audi Q5 má nejlehčí karoserii v segmentu středně velkých SUV: váží pouhých 355 kg. Také v poměru hmotnosti, torzní tuhosti a velikosti je Audi Q5 na špičce své třídy díky širokému využití lehkých materiálů. Například kapota a zadní výklopné víko jsou hliníkové, čímž se ušetřilo 15,7 kg v porovnání s ocelí.

Základem karoserie jsou však za tepla tvářené ocelové díly s extrémně vysokou pevností, z nichž jsou vyrobeny podélné nosníky, výztuhy středového tunelu, prahy, sloupky B a příčný nosník dělicí stěny mezi interiérem a motorovým prostorem. Tyto neobyčejně lehké komponenty zaručují extrémní odolnost vůči deformacím při nárazu a jsou také skvělým základem pro precizní jízdní vlastnosti a znamenité odhlučnění. Dohromady váží jen 44 kg, což je jen necelých 12 % celkové hmotnosti karoserie. Oproti konvenčním komponentům se uspořilo 15 kg.

Nižší hmotnost znamená lepší jízdní vlastnosti a nižší spotřebu. Podobný efekt přináší i propracovaná aerodynamika karoserie Audi Q5 s pozoruhodně nízkým součinitelem odporu vzduchu cx = 0,33. Spodní část vozu je kompletně zakrytá panely, které hodnotu cx snížily o 0,02. I díky tomu zvítězilo Audi Q5 v anketě Euro Car Body Award.

Na tomto úspěchu mají svůj podíl také optimalizované výrobní procesy se značným důrazem na flexibilitu výroby. Karoserie Audi Q5 se vyrábí na stejné výrobní lince ingolstadtského závodu jako karoserie Audi A4 Avant. Jednotlivé panely jsou spojovány vyspělými postupy, jako je např. plazmové sváření technologií Plasmatron, která umožňuje vyrobit elegantní bezespárové spoje bočních panelů se střechou a zadním panelem.

Audi je celosvětově uznávaným konstruktérem a výrobcem automobilů prestižní třídy. Prodeje Audi už dvanáct let nepřetržitě rostou, v roce 2007 automobilka Audi prodala 964 151 vozů, což představuje meziroční nárůst o 6,5 % oproti předcházejícímu roku.

Prodeje automobilů Audi na tuzemském trhu rostou už 13 let po sobě – vloni se pro vozy Audi v ČR rozhodlo 3340 zákazníků, což oproti 2804 vozům prodaným v roce 2006 představuje nárůst 19,1 %. Audi je tak opět nejúspěšnější prémiovou značkou na českém trhu

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...