Šest zemí ze střední a východní Evropy se 4. listopadu 2008 v Bruselu dohodlo na společném postupu při vytváření koordinované politiky v oblasti automobilového průmyslu.
Považují to za nejlepší způsob, jak zlepšovat životní prostředí a bezpečnost silničního provozu a zároveň zajistit konkurenceschopnost tohoto oboru v EU. Představitelé vlád Polska, České republiky, Maďarska, Slovenska, Slovinska a Rumunska diskutovali o situaci v automobilovém průmyslu s eurokomisaři Günterem Verheugenem (průmysl a podnikání), Leonardem Orbanem (jazykové záležitosti) a odborníky z autoprůmyslu na semináři, jehož hostitelem bylo stálé zastoupení Rumunska při EU (za Českou republiku se semináře zúčastnil Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra životního prostředí ČR, ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší – pozn. Sdružení AP).
“Automobilový průmysl je hlavním motorem inovací a růstu, a proto je pro naše ekonomiky strategickou prioritou. Evropská unie musí vytvářet vhodné prostředí pro jedno ze svých klíčových odvětví“, řekl Mihnea Ioan Motoc, rumunský velvyslanec při EU. “Současná ekonomická krize jen zdůraznila nutnost přijmout opatření chránící automobilovou výrobu v EU, ale zároveň i životní prostředí a bezpečnost”, dodal Ivan Hodáč, tajemník evropské asociace automobilového průmyslu ACEA.
Podíl nových členských států na automobilové výrobě EU činí 17 % a tento podíl stále roste. Automobilový průmysl má růstový potenciál, který vychází z globálních trendů směřujících k vysoce inovativním a složitým výrobkům i z rostoucích tržních příležitostí na východoevropských trzích. Avšak zhoršená ekonomická situace v kombinaci s dlouhodobě působícím legislativním tlakem na automobilový průmysl vytváří obavy o budoucí vyhlídky tohoto odvětví v nových členských státech EU. “Vidíme průmyslové odvětví, které je odhodláno vyrábět ekologická, bezpečná a dostupná vozidla a chce zajistit další pokrok i udržet v Evropě výrobu“, řekl velvyslanec Motoc. “EU musí zajistit, aby zejména připravovaná legislativa týkající se CO2 byla realistická a uskutečnitelná.”
Podpůrný rámec by se měl skládat ze čtyř důležitých pilířů: tzv. „lepší regulace“, reciprocita v obchodních vztazích, balík půjček v hodnotě 40 miliard EUR s nízkým úročením a tržní pobídky, jako je systém odstraňování starších vozidel z provozu. “EU může pomoci při zachování výzkumu a vývoje, programů pro vytváření inovativních výrobků a také připravit aktivity, které zvýší důvěru spotřebitelů, budou stimulovat trh a obnovu vozového parku v EU,“ sdělil Hodáč.
Uvedených šest zemí plně podporuje integrovaný přístup v oblasti životního prostředí a bezpečnosti, na němž by se podíleli výrobci vozidel, ale i výrobci pohonných hmot, politici a řidiči. “Například Rumunsko podporuje vývoj infrastruktury pro lokální výrobu a dostupnost biopaliv”, vysvětlil velvyslanec Motoc. “Na základě získaných zkušeností také zlepšíme náš daňový systém, přičemž rozhodujícím parametrem budou emise CO2. A naše vláda bude pokračovat v Rumunském programu obnovy vozového parku. V roce 2008, který je čtvrtým rokem platnosti uvedeného programu, na něj přidělíme 34 miliónů EUR ze státního rozpočtu, což umožní odstranit z našich silnic 40 000 starších vozidel. Přispějeme tak ke zlepšení bezpečnosti silničního provozu i životního prostředí.”
Evropský automobilový průmysl je klíčový pro ekonomickou sílu a konkurenceschopnost Evropy. Členy asociace ACEA jsou automobilky BMW Group, DAF Trucks, Daimler, FIAT, Ford of Europe, General Motors Europe, Jaguar Land Rover, MAN Nutzfahrzeuge, Porsche, PSA Peugeot Citroën, Renault, Scania, Toyota Motor Europe, Volkswagen a Volvo (automobilová sdružení jednotlivých zemí včetně Sdružení automobilového průmyslu ČR jsou v ACEA přidruženými členy – pozn. Sdružení AP). Evropský autoprůmysl přímo zaměstnává více než 2,3 miliónů osob a nepřímo dalších 10 miliónů v navazujících odvětvích. Členové ACEA každoročně investují 20 miliard EUR do výzkumu a vývoje, což činí 4 % jejich tržeb.
Ing. Antonín Šípek, ředitel