5 milionů ocelových automobilových kol a 300 tisíc kol pro vysokozdvižné vozíky se vyrábí ročně v Ostravě
Prohlídka výrobních prostor akciové společnosti Hayes Lemmerz Autokola v Ostravě byla minulý týden zorganizována pro novináře společností Ford Motor Company ČR.
Akciová společnost Hayes Lemmerz Autokola v Ostravě zásobuje svými výrobky automobilové firmy Ford, Škoda, Volkswagen, dále Opel, Ford, Suzuki a Daewoo. Kola pro vysokozdvižné vozíky dodává firmám NACCO, Deawoo, Still, Toyota, Nissan, Clark, Mitsubishi, Caterpillar.
|
---|
Tak, jak je Ostrava po celá dlouhá léta spojována se svými četnými doly, hutními a chemickými závody, tak k ní neodmyslitelně patří i výroba autokol pro průmysl výroby vozidel.
Počátky historie výroby autokol jsou spjaty s Vítkovickými železárnami ve Vítkovicích. Historie výroby po roce 1945 a později je spojená převážně s Novou huti v Kunčicích. Mezníkem pro vznik výroby ocelových kol která nahradila kola loukoťová a vyplétaná dráty, je období okolo roku 1930. Výroba pro osobní a nákladní automobily a traktory pak postupně běžela až do konce druhé světové války. Po roce 1945 s procesem obnovy hospodářství pak stoupala. Rozhodující pro další rozvoj byl rok 1948, kdy došlo k rozhodnutí o přestěhování celé výroby autokol do hal strojírny v Kunčicích. Lze říci, že počínaje rokem 1949 je zahájena výroba kol v Kunčicích, v nových prostorách a na vyšší kapacitní úrovni. Výroba pak i přičiněním nových investic dále rostla až do roku 1989, kdy dosáhla tehdejšího vrcholu.
|
---|
Celková produkce však od roku 1989 výrazně klesala. Rozpad tradičních trhů pro odběr nákladních i traktorových vozidel způsobil snižování výroby nákladních automobilů, traktorů a přívěsů, což následně vedlo i ke snížení poptávky především po nákladních, ale i po traktorových kolech.
Propad výroby byl po roce 1989 značný a pouze produkce osobních kol, nedoznala dramatických změn. Avšak ani s touto skutečností nemohlo být trvale počítáno. Bylo třeba investovat do kvality, ale i do nárůstu nových výrobních kapacit kol pro osobní automobily. Financování další výstavby však bylo nad síly Nové hutě, proto Nová Huť v roce 1993 uzavírá dohodu se strategickým partnerem o vytvoření společného podniku a v roce 1997 prodává Nová huť zcela svůj podíl a Hayes Lemmerz Autokola, a.s. se stává privátním podnikem plně vlastněným zahraničním kapitálem.
|
---|
Hayes Lemmerz Autokola, a.s. v Ostravě, je součásti nadnárodní korporace Hayes Lemmerz International (HLI) se sídlem v Michiganu v USA. Podnik Autokola v Ostravě obdržel v roce 1999 certifikát ISO 14000 jako jeden z prvních v ČR. Dále je certifikován podle standardů ISO 9000, QS 9000, VDA 6.1, bylo mu uděleno i ocenění Q1 za kvalitu od firmy Ford.
Dnes je z podniku, jak jsme se mohli sami přesvědčit, firma s moderními stroji umožňujícími dosahování vysoké kapacity výroby při dodržování vysokých a přísných požadavků na kvalitu výrobků. Věkový průměr zaměstnanců se pohybuje na úrovni 38 let. V současné době pracuje pro Autokola okolo 500 zaměstnanců. Průměrný měsíční příjem pracovníků je cca 19 000 Kč, kolektiv je stabilizovaný – fluktuace pracovníků je nízká. Ve společnosti Autokola je zřízena podniková škola. Úspěšně je využívána i dlouholetá spolupráce s technickou universitou v Ostravě.
Po prohlídce podniku a besedě s vedoucími pracovníky jsem odcházel s dobrým pocitem, že jsem viděl plně konsolidovaný moderní podnik, který exportuje značnou část své výroby renomovaným automobilovým značkám na celém světě. A vzhledem k tomu, že celá řada našich podniků je bohužel neúspěšná, v konkurzu atd., mně tato skutečnost opravdu potěšila.
22. listopadu 2001, Jan Hamza st.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.