5 milionů ocelových automobilových kol a 300 tisíc kol pro vysokozdvižné vozíky se vyrábí ročně v Ostravě

Informace

5 milionů ocelových automobilových kol a 300 tisíc kol pro vysokozdvižné vozíky se vyrábí ročně v Ostravě

Prohlídka výrobních prostor akciové společnosti Hayes Lemmerz Autokola v Ostravě byla minulý týden zorganizována pro novináře společností Ford Motor Company ČR.

Akciová společnost Hayes Lemmerz Autokola v Ostravě zásobuje svými výrobky automobilové firmy Ford, Škoda, Volkswagen, dále Opel, Ford, Suzuki a Daewoo. Kola pro vysokozdvižné vozíky dodává firmám NACCO, Deawoo, Still, Toyota, Nissan, Clark, Mitsubishi, Caterpillar.

začátek linky- jen plech /klikněte na obraz)

Tak, jak je Ostrava po celá dlouhá léta spojována se svými četnými doly, hutními a chemickými závody, tak k ní neodmyslitelně patří i výroba autokol pro průmysl výroby vozidel.

Počátky historie výroby autokol jsou spjaty s Vítkovickými železárnami ve Vítkovicích. Historie výroby po roce 1945 a později je spojená převážně s Novou huti v Kunčicích. Mezníkem pro vznik výroby ocelových kol která nahradila kola loukoťová a vyplétaná dráty, je období okolo roku 1930. Výroba pro osobní a nákladní automobily a traktory pak postupně běžela až do konce druhé světové války. Po roce 1945 s procesem obnovy hospodářství pak stoupala. Rozhodující pro další rozvoj byl rok 1948, kdy došlo k rozhodnutí o přestěhování celé výroby autokol do hal strojírny v Kunčicích. Lze říci, že počínaje rokem 1949 je zahájena výroba kol v Kunčicích, v nových prostorách a na vyšší kapacitní úrovni. Výroba pak i přičiněním nových investic dále rostla až do roku 1989, kdy dosáhla tehdejšího vrcholu.

střed je vylisován (klikněte na obraz)

Celková produkce však od roku 1989 výrazně klesala. Rozpad tradičních trhů pro odběr nákladních i traktorových vozidel způsobil snižování výroby nákladních automobilů, traktorů a přívěsů, což následně vedlo i ke snížení poptávky především po nákladních, ale i po traktorových kolech.

Propad výroby byl po roce 1989 značný a pouze produkce osobních kol, nedoznala dramatických změn. Avšak ani s  touto skutečností nemohlo být trvale počítáno. Bylo třeba investovat do kvality, ale i do nárůstu nových výrobních kapacit kol pro osobní automobily. Financování další výstavby však bylo nad síly Nové hutě, proto Nová Huť v roce 1993 uzavírá dohodu se strategickým partnerem o vytvoření společného podniku a v roce 1997 prodává Nová huť zcela svůj podíl a Hayes Lemmerz Autokola, a.s. se stává privátním podnikem plně vlastněným zahraničním kapitálem.

připraveno k expedici (klikněte na obraz)

Hayes Lemmerz Autokola, a.s. v Ostravě, je součásti nadnárodní korporace Hayes Lemmerz International (HLI) se sídlem v Michiganu v USA. Podnik Autokola v Ostravě obdržel v roce 1999 certifikát ISO 14000 jako jeden z prvních v ČR. Dále je certifikován podle standardů ISO 9000, QS 9000, VDA 6.1, bylo mu uděleno i ocenění Q1 za kvalitu od firmy Ford.

Dnes je z podniku, jak jsme se mohli sami přesvědčit, firma s moderními stroji umožňujícími dosahování vysoké kapacity výroby při dodržování vysokých a přísných požadavků na kvalitu výrobků. Věkový průměr zaměstnanců se pohybuje na úrovni 38 let. V současné době pracuje pro Autokola okolo 500 zaměstnanců. Průměrný měsíční příjem pracovníků je cca 19 000 Kč, kolektiv je stabilizovaný – fluktuace pracovníků je nízká. Ve společnosti Autokola je zřízena podniková škola. Úspěšně je využívána i dlouholetá spolupráce s  technickou universitou v Ostravě.

Po prohlídce podniku a besedě s vedoucími pracovníky jsem odcházel s dobrým pocitem, že jsem viděl plně konsolidovaný moderní podnik, který exportuje značnou část své výroby renomovaným automobilovým značkám na celém světě. A vzhledem k tomu, že celá řada našich podniků je bohužel neúspěšná, v konkurzu atd., mně tato skutečnost opravdu potěšila.

22. listopadu 2001, Jan Hamza st.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...

ISSN 1213-709X | Copyright © Svět v bezpečí s.r.o.
Přidat na rssMonitor.cz