Již v listopadu 2014 přijde do prodeje nová generace vozů smart: nový vylepšený dvousedadlový smart fortwo a zcela nový smart forfour ve čtyřmístném provedení s motorem vzadu (podrobná vyčerpávající informace)

Nové modely smart fortwo a smart forfour vyvinula produktová skupina Compact Cars společnosti Mercedes-Benz společně s partnerem Renaultem.

Nové modely smart fortwo a forfour

– přebírají osvědčený koncept, nabízejí však od všeho ještě více: více místa, více barev, více komfortu … a ještě více radosti ve městě! Pohon zajišťují moderní tříválce s 45 kW, 52 kW anebo 66 kW, přenos hnací síly má na starosti pětistupňová mechanická převodovka nebo dvouspojková automatizovaná převodovka twinamic. Navzdory zvýšeným požadavkům na bezpečnost byla zachována jedinečná délka modelu smart fortwo na dosavadních 2,69 metru. Platformu sdílí s novým modelem forfour, a obě vozidla byla dokonale přizpůsobena požadavkům moderního městského provozu. Hodnoty průměru otáčení s pouhými 6,95 metru u modelu fortwo jsou mimořádně příznivé.

Kompaktní proporce a chytré detaily svědčí o jedinečné funkčnosti celkové konstrukce obou nových modelů. Nový smart fortwo i nový smart forfour přebírají mnoho stylistických prvků z dosavadního modelu smart fortwo, například světlomety, mřížka otvoru pro přívod chladicího vzduchu na přídi a ikonický bezpečnostní rám tridion. Oba nové modely s motorem uloženým vzadu mají krátké převisy, krátkou délka a velký rejd, takže jsou v městském provozu mimořádně obratné: zaparkují do každé mezery a zvládnou každou zatáčku a odbočku. Nový smart forfour se otočí na téměř tak malém prostoru, jako dosavadní fortwo (obrysový průměr otáčení: 8,75 m). Jeho hodnoty jsou: 8,65 m (stopový), resp. 8,95 m (obrysový).

Úspěšný bezpečnostní koncept předchůdce byl zachován.

Stejně jako u ořechu zajišťuje bezpečnost jádra pevná skořápka, u smartu ji má na starosti rám tridion. V nových modelech smart nyní nalézá navíc uplatnění vysoký podíl ultravysokopevnostních druhů ocelí tvářených za tepla a vícefázových ocelí nejvyšších stupňů pevnosti. V souladu s filozofií bezpečnosti značky Mercedes-Benz „Real Life Safety“ se testy srážky dvou vozidel zaměřily také na kompatibilitu s výrazně většími a těžšími vozidly. Nové modely smart tak osvědčily své schopnosti při čelních kolizích s vozy Mercedes-Benz třídy S a C.

Úroveň bezpečnosti a komfortu dále zvyšují pokrokové asistenční systémy, které byly dosud vyhrazeny vozidlům vyšších tříd. Mezi ně patří mimo jiné asistent pro jízdu v bočním větru (standardní výbava), upozorňování na malý odstup od vpředu jedoucího vozidla (výbava na přání) a asistent pro jízdu v jízdním pruhu (výbava na přání).

Nová konstrukce přední nápravy vykazuje podobnost s dosavadní generací modelové řady Mercedes-Benz třídy C. Mezi další výjimečné prvky nového podvozku patří optimalizovaná zadní náprava DeDion, výrazně prodloužené dráhy propružení vpředu a vzadu, pneumatiky s vyššími bočnicemi a bezkonkurenčně malý průměr otáčení. Na základě zkušeností s dosavadními modely smart má podvozek nové generace vozů smart je výrazně komfortnější nastavení.

Nové tříválcové motory, převodovky

Při uvedení nových modelů smart na trh budou k dispozici dva moderní tříválcové motory. Atmosféricky plněná verze dosahuje ze zdvihového objemu 999 cm3 nejvyššího výkonu 52 kW. Díky vysokému točivému momentu již od 1000 min-1 (maximum: 91 N.m při 2850 min-1) umožňuje tento agregát mimořádně hospodárný styl jízdy s vysokými převodovými stupni, a to i v městském provozu. Vrcholným motorem je přeplňovaná jednotka s nejvyšším výkonem 66 kW. Tento motor se zdvihovým objemem 898 cm3 poskytuje maximální točivý moment 135 N.m při 2500 min-1. Zcela nově vyvinuté turbodmychadlo disponuje elektronicky ovládaným obtokovým ventilem, který umožňuje vyšší dynamiku ve spojení s trvalým snížením spotřeby paliva. Dalším rysem je automatický systém Start & Stop.

Na excelentních hodnotách spotřeby paliva a výkonových parametrech tohoto motoru má kromě přeplňování turbodmychadlem podíl také řada dalších technických opatření. Mezi ně patří automatické variabilní řízení pohybu nasávaného vzduchu a variabilní časování sacích ventilů. Dalším znakem tříválce, vyrobeného kompletně z hliníku, je kvadratický poměr vrtání a zdvihu. Po několika měsících od uvedení na trh rozšíří nabídku základní zážehový motor s výkonem 45 kW.

Pro smart jsou novinkou také obě varianty převodovek. Na výběr je pětistupňová mechanická převodovka a šestistupňová dvouspojková převodovka twinamic.

passion, prime a proxy – nové výbavové linie

– bude možné doplnitt řadou prvků výbavy na přání, které byly dosud zčásti vyhrazeny jen vozidlům z vyšších segmentů.

Oba modely nabízejí již v základní verzi rozsáhlou bezpečnostní a komfortní výbavu. Její součástí jsou mimo jiné světlomety LED pro denní svícení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, vizuální potvrzení zamknutí vozidla a imobilizér, tempomat s variabilním omezovačem rychlosti, ukazatel venkovní teploty s upozorněním na riziko námrazy, sdružené přístroje s monochromatickým displejem LCD a palubním počítačem a elektricky ovládaná okna vpředu.

Passion, prime a proxy jsou názvy tří výbavových linií, jimiž lze zvýšit hodnotu modelů smart fortwo a smart forfour se zvláštním důrazem na diferenciaci interiéru. Mezi prvky výbavy patří mj. kůží obšitý multifunkční volant, sdružené přístroje s 3,5“ barevným displejem a vyhřívání sedadel.

V době uvedení nové generace vozů smart na trh bude navíc po omezenou dobu nabízena edition #1 s exkluzivními stylistickými prvky, jako je bezpečnostní rám tridion v odstínu lava orange v kombinaci s panely karoserie v odstínu white v případě modelu fortwo, resp. graphite grey pro forfour.

Multimediální systémy splňují nejvyšší nároky, což dokládá komplexní integrace chytrého telefonu, navigační systém, pracující s informacemi v reálném čase, a intuitivní ovládání s dotykovým displejem. smart poprvé nabízí audiosystém JBL s pozoruhodným zvukem. Jeho součástí je šestikanálový zesilovač DSP (240 W) v modelu fortwo, resp. osmikanálový zesilovač DSP (320 W) v modelu forfour. Potěšení z poslechu zajišťuje celkem osm (fortwo), resp. dvanáct (forfour) vysokovýkonných reproduktorů.

Smart navíc představuje pro modely smart fortwo a smart forfour revoluční novou aplikaci smart cross connect, která bude zákazníkům poskytována bezplatně. Smart cross connect nabízí za jízdy i mimo vozidlo ještě více funkcí. Uživatelsky přívětivější a rozšířená o nové funkce je mimo jiné služba smart parking.

Vnější design

Extrémně krátké převisy na přídi a zádi dodávají i nové generaci vozů smart typické proporce. Kromě toho jsou kola ještě více posunuta směrem k vnějším okrajům, díky rozchodu kol, který je o 10 cm širší. Tyto charakteristické proporce nabízejí vynikající přehlednost a obratnost. Společně s uložením motoru vzadu umožnily vytvořit vnitřní prostor s bezkonkurenční nabídkou místa na kompaktní ploše. Pro značku typické je rovněž barevné odlišení rámu tridion a panelů karoserie.

Designéři značky smart označují evoluční zdokonalení siluety jako „jedenapůlprostorové řešení“. Změnu dosavadního jednoprostorového řešení si vyžádaly dva důvody: díky vyšší přední kapotě působí smart dospělejším a sportovnějším dojmem.

Smart hledí do očí pozorovatele přátelsky, ale sebevědomě. „Přátelskou tvář“ rozhodujícím způsobem definuje typická maska chladiče značky smart, která je nyní o trochu větší. Struktura otvorů v masce chladiče přebírá vzor včelí plástve. Plástve směrem k okrajům „mizí“, designéři tomu říkají „fading“. Maska chladiče se dodává – ve stejné nebo kontrastní barvě k panelům karoserie – mimo jiné v odstínech black, cool silver a white. Také druhý, černý kryt otvoru pro přívod chladicího vzduchu v nárazníku je zdoben voštinovou strukturou.

Sebevědomí demonstruje také výrazně větší a zdokonalené logo smart uprostřed masky chladiče, které je nyní trojrozměrné, téměř kulovité, a je tak v souladu s výrazně smyslnějšími tvary modelů smart. Stejně jako všechny – skrovně použité – chromované ozdobné prvky není logo lesklé, nýbrž matné.

Přední světlomety kosočtvercového tvaru jsou nahoře mírně zkosené, a působí tak sportovně a sympaticky. Charakteristický design zajišťují světla pro denní svícení ve tvaru písmene U. V kombinaci s paketem LED & Sensor jsou přední světlomety vybaveny funkcí Welcome. Při odemknutí vozidla vydají světlomety několik světelných pulzů, jimiž smart přivítá svého majitele.

Pozornost věnovaná detailům je patrná například u voštinového vzoru, který se opakuje i na krycích sklech světlometů. U ukazatelů směru plní voštinová struktura dokonce funkci rozptylování světla. Také přední kapota, která sportovně a dynamicky prochází mezi světlomety dolů, podtrhuje nový skulpturální styl designu.

Nový smart forfour je bezpochyby identifikovatelný jako člen nové rodiny modelů smart, protože s modelem smart fortwo sdílí mnoho stylistických znaků. Nejvýrazněji se modely fortwo a forfour liší samozřejmě svým profilem: smart fortwo má velké dveře s bezrámovým oknem, sahající až do střešního sloupku B. Již z velké vzdálenosti jsou na ulici patrné typické geny značky smart: markantní kontury dveří a jedinečný rám tridion. Typický design značky smart doplňuje charakteristický prolis, procházející přibližně prostředkem dveří. Na něj navazují víčko palivové nádrže vpravo a otvor pro přívod vzduchu k motoru vzadu vlevo pod střešním sloupkem B. Dveře jsou jako dosud obloženy panelem z velmi kvalitního, lehkého plastu. Král parkovišť je díky tomu odolný vůči následkům kontaktu s ostatními účastníky silničního provozu.

Smart forfour má z profilu stejné prvky jako fortwo. Kromě druhých bočních dveří má však navíc také delší rám tridion. Převisy vpředu a vzadu jsou vizuálně stejně krátké jako u menšího sourozence. Střešní linie modelu forfour připomíná kupé svým svažujícím se průběhem k zádi.

Novinkou u obou modelů je výrazně tvarovaná ramenní linie. Obě varianty mají díky ní dynamický vzhled s jasně oddělenými plochami karoserie od pásu prosklení kabiny.

Řidiči vozů smart milují dvoudílné víko zavazadlového prostoru. Nový smart fortwo proto samozřejmě opět disponuje tímto mimořádným prvkem, který usnadňuje manipulaci se zavazadly i v tom nejtěsnějším prostoru.

Kosočtvercové zadní svítilny, zasazené do rámu tridion, připomínají první generaci vozů smart a stejně jako velký rozchod kol zdůrazňují šířku zádě. Ve spojení s paketem LED & Sensor lze pomocí diod LED vytvořit jedinečný světelný design. V každé zadní svítilně je v tomto případě kruhově uspořádáno celkem jedenáct samostatně osvětlených „kostek“. Čirá krycí skla nad ukazateli směru a světlometem pro zpětný chod uprostřed svítilny mají také typickou voštinovou strukturu na svém povrchu.

Smart forfour má v principu stejné prvky jako smart fortwo. Na rozdíl od něj má však jednodílné výklopné zadní víko, aby bylo možné pohodlně ukládat zavazadla do hlubšího zavazadlového prostoru.

Veselá image značky získává na intenzitě díky novým sytým barvám karoserie a celkem 40 možnostem kombinací mezi vnějšími panely karoserie a rámem tridion. Na výběr jsou nově například odstíny moon white (matný lak), lava orange (metalický lak) a hazel brown (metalický lak), které mohou tvořit kontrast mimo jiné s novými barvami rámu tridion, jako jsou cool silver (metalický lak) nebo lava orange (metalický lak).

Vnitřní design

Slovem „loop“ označují designéři emocionální oblouk, který formuje interiér jako průběžný podpis a nalézá se mimo jiné na přístrojové desce a ve dveřích. Samotná skulpturální přístrojová deska je rozdělena na dva díly a je tvořena mohutným smyslným vnějším dílem, který může být na přání potažen tkaninou, a velkým konkávním ozdobným dílem uvnitř, v němž jsou uloženy funkční prvky. Před ním se jako přidané prvky zdánlivě vznášejí sdružené přístroje a ovládací panel informačního a zábavního systému s rádiem a navigací.

Přístrojová deska a prostřední části výplní dveří jsou u tří výbavových linií velkoplošně potaženy tkaninou. Tento velmi kvalitní a na dotyk velmi příjemný textilní povrch připomíná síťové vložky moderních sportovních bot. Síťová struktura je v tomto segmentu vozidel výjimečná.

Barevný a materiálový koncept umocňuje bezstarostný a šarmantní charakter nové generace modelů smart. Výbavové linie přitom zajišťují svébytný a individuální vzhled. Sportovní a výrazně tvarovaná přední sedadla mají integrální konstrukci.

Sdružené přístroje a jejich půlkruhové segmenty pro rychloměr a výstražné ukazatele citují dosavadní modely smart, zároveň však mají nový vzhled. Pregnantní kulovité trysky výdechů ventilační soustavy se snadno a hravě ovládají. Neobvyklý je rovněž vzhled centrální ovládací jednotky klimatizace. Požadovanou teplotu lze nastavit pomocí posuvné lupy na stupnici uprostřed.

Tříramenný volant umožňuje v multifunkčním provedení, dodávaném na přání, ovládat rádio a navigační systém, umístěné uprostřed přístrojové desky. Informační a zábavní systém v moderním stylu spotřební elektroniky vyvolává dojem, že se vznáší v prostoru. Interiér tak odráží hodnotový svět mladé, aktivní a internetové generace.

Elipsovitý oblouk dveří navazuje na „loop“ přístrojové desky. Velké loketní opěrky přispívají k pohodlí. Voštinová struktura z exteriéru se opakuje u integrovaných reproduktorů a vysokotónových reproduktorů v trojúhelníkovém panelu u vnějších zpětných zrcátek.

Modely smart fortwo a smart forfour využívají vynikajícím způsobem obestavěný prostor. K popisu využití obestavěného prostoru vyvinuli inženýři značky smart ukazatel prostornosti BSI (Body Space Index), který vyjadřuje poměr mezi délkou interiéru a vnější délkou karoserie, přičemž délka interiéru se měří od nesešlápnutého pedálu plynu vodorovně až k zakončení zádě, aby bylo možné snadno vzájemně porovnávat různá vozidla. Oba nové modely smart dosahují v tomto kritériu vynikající hodnoty: 75 % (smart fortwo) a 77 % (smart forfour).

Přehled nejdůležitějších rozměrů obou nových modelů smart:

  • smart fortwo (smart forfour)
  • Délka (m): 2,69 (3,49)
  • Šířka (m): 1,66 (1,66)
  • Výška (m): 1,55 (1,55)
  • Rozvor (mm): 1873 (2494)
  • Průměr otáčení stopový (m): 6,95 (8,65)
  • Průměr otáčení obrysový (m): 7,30 (8,95)
  • Délka interiéru od pedálu k zakončení zádě (mm): 2012 (2707)
  • Body Space Index (poměr délka vozidla/délka interiéru) (%): 75 (77)
  • Objem zavazadlového prostoru za předními sedadly: 260 (730)
  • Objem zavazadlového prostoru za předními sedadly až po strop: 350 (975)
  • Objem zavazadlového prostoru za zadními sedadly: 0 (185)
  • Objem zavazadlového prostoru za zadními sedadly až po strop: 0 (255)

Nový smart forfour nabízí samozřejmě ještě větší zavazadlový prostor.

Sklopením opěradel zadních sedadel vznikne rovná ložná plocha 1285 x 996 mm a nad ní objem zavazadlového prostoru až 975 litrů – to jsou nejlepší hodnoty v tomto segmentu. Znamenitá je také délka zavazadlového prostoru po sklopení opěradla sedadla spolujezdce vpředu, která činí 2,22 metru.

Forfour může být na přání vybaven otočnými sedáky zadních sedadel. Zadní sedadla „ready space“ lze snadným úkonem otočit a výrazně snížit. Tím vznikne v interiéru o 12 cm větší výška ložného prostoru, který je velmi snadno využitelný díky úhlu otevření zadních dveří téměř 90°.

Mnohem komfortnější podvozek

Nové modely smart mají zásadně mírně nedotáčivou charakteristiku. Proto byly zachovány také různé rozměry pneumatik vpředu a vzadu, přičemž užší přední pneumatiky přispívají v kombinaci s velkým rejdem k bezkonkurenčně malému průměru otáčení. Systémy ABS, ASR a ESP® hlídají limity jízdní dynamiky. Do brzdové soustavy jsou integrovány funkce asistenta pro rozjezd do kopce a brzdového asistenta.

Inženýři zkonstruovali pro přední nápravu nové zavěšení se vzpěrami McPherson a speciálním uložením. Vedení kola zajišťuje na každé straně jedno příčné rameno pod středem kola, pružicí a tlumicí vzpěra McPherson a spojovací tyč řízení. Komfortní a vodicí uložení příčných ramen přináší další zvýšení jízdního komfortu, společně s výrazně delší celkovou dráhou propružení. Zejména při stlačení pružiny při přejezdu nerovností se nový smart chová mnohem komfortněji než dosud.

Nové modely smart mají opět náročnou konstrukci zadní nápravy DeDion, která však byla přepracována s cílem dosáhnout výrazně vyšší úrovně komfortu. Nové jsou dvouplášťové tlumiče a samostatně umístěné soudkovité vinuté pružiny. Účinné zvukové izolace vinutých pružin mezi karoserií a zadní nápravou je dosaženo dvěma elastomerovými prvky.

Řidiči, kteří si přejí pro svůj smart sportovnější jízdní projev, si mohou zvolit na přání dodávaný podvozek se sportovním paketem. Jeho pružiny mají tužší charakteristiku a vozidlo má o deset milimetrů nižší světlou výšku.

Nové modely smart mají v základní výbavě mechanické hřebenové řízení. Podstatně větší radost z jízdy, ještě lepší ovladatelnost a vyšší účinnost nabízí řízení s přímou charakteristikou, variabilním převodem a elektrickým posilovačem.

Asistent pro jízdu v bočním větru ve standardní výbavě – aktivní bezpečnost

Bezpečnost a komfort zvyšují navíc pokrokové asistenční systémy, které byly dosud vyhrazeny vozidlům z vyšších segmentů. Mezi ně patří mimo jiné asistent pro jízdu v bočním větru (standardní výbava), upozorňování na malý odstup od vpředu jedoucího vozidla (výbava na přání) a asistent pro jízdu v jízdním pruhu (výbava na přání).

Zřejmě každý řidič zná nebezpečné situace, v nichž musí při předjíždění nákladního vozidla nebo na mostě reagovat na nečekané poryvy bočního větru. Standardně dodávaný asistent pro jízdu v bočním větru může při hrozící změně směru jízdy takové nebezpečné situace cílenými brzdovými zásahy zmírnit. Řidič díky tomu nemusí reagovat tak velkým otočením volantu opačným směrem. Asistent pro jízdu v bočním větru je aktivní od 80 km/h při jízdě přímým směrem a v táhlých zatáčkách. Při citelných zásazích asistenta pro jízdu v bočním větru se rozsvítí kontrolka ESP® v panelu sdružených přístrojů.

Stačí krátká nepozornost a náhle je odstup od vpředu jedoucího vozidla příliš malý, což je jedna z hlavních příčin těžkých dopravních nehod. Takovým nebezpečným situacím pomáhá předcházet funkce upozorňování na malý odstup od vpředu jedoucího vozidla (výbava na přání). Tento systém může zabránit nárazu do vozidla vpředu, např. když se řidič blíží ke konci stojící dopravní kolony. Ale i v nebezpečných dopravních situacích ve městě může systém včas vyzvat řidiče k nápravě, a zabránit tak nehodám. Radar se středně dlouhým dosahem trvale sleduje vzdálenost a relativní rychlost od vpředu jedoucího vozidla.

Řidič je varován ve dvou krocích. Po rozpoznání vpředu jedoucího vozidla se rozsvítí při příliš malém bezpečnostním odstupu nejprve výstražná kontrolka v panelu sdružených přístrojů (stupeň 1). Dojde-li ke kritickému přiblížení, a tím k riziku kolize, zazní navíc výstražný zvukový signál (stupeň 2). Nejpozději nyní je řidič naléhavě vyzván, aby zabránil nárazu do vozidla vpředu nouzovým brzděním nebo cíleným vyhýbacím manévrem. Kombinované vizuální a akustické upozornění je aktivováno u pohybujících se/stojících vozidel v rozpětí od 7 km/h až k nejvyšší rychlosti. Stojící vozidla jsou zaznamenávána při jízdě rychlostí 7 až 90 km/h.

Opuštění vozovky nebo kolize s protijedoucími vozidly patří mezi nejčastější a nejtěžší nehody. Asistent pro jízdu v jízdním pruhu (výbava na přání) pomáhá předcházet tomuto druhu nehod. Videokamera přitom nepřetržitě a v reálném čase snímá značení na vozovce a dokáže rozpoznávat rozdíly v kontrastu mezi povrchem vozovky a hraničními liniemi. Řídicí jednotka zpracovává data z kamery a aktivity řidiče. Systém přitom pozná, zda bylo vyjetí z jízdního pruhu zamýšlené, například podle zapnutého ukazatele směru. Je-li však rozpoznáno nebezpečí, následuje upozornění řidiče zvukovým signálem a vizuálním symbolem na panelu sdružených přístrojů.

Náročná ochrana cestujících – pasivní bezpečnost

Skelet karoserie a bezpečnostní rám tridion byl pro novou modelovou řadu dále zdokonalen v souladu s přísnějšími bezpečnostními požadavky v nárazových testech. Výsledky tohoto vývoje byly aplikovány rovněž na nový smart forfour. Ve velké míře se používají ultravysokopevnostní oceli tvářené za tepla a vícefázové oceli nejvyšších stupňů pevnosti, které nalézají uplatnění jak v bočních stěnách, tak i ve značné části podlahy.

Aby struktury karoserie dokázaly pohlcovat velké množství energie a umožňovaly potřebné změny tvaru při čelních kolizích, byly deformační zóny velkoryse dimenzovány s ohledem na účinný přenos působících sil. Při těžkém čelním nárazu se proto na pohlcování energie podílí také struktura zádě. Síly jsou přiváděny do extrémně stabilního skeletu prostoru pro cestující, který má charakter bezpečnostní klece. Požadavkům na maximální pasivní bezpečnost byla přizpůsobena mimořádně náročná konstrukce nového pomocného rámu přední nápravy.

Velmi stabilní bezpečnostní rám tridion dokáže zabránit velkým deformacím i při značně vysoké intenzitě nárazu a přispívá k zabezpečení potřebného prostoru pro přežití cestujících. Palivová nádrž je uložena v chráněné oblasti mimo deformační zónu před zadní nápravou.

Bezpečnostní inženýři Mercedes-Benz byli ve všech fázích vývoje integrováni do společného projektu se značkou Renault, a mohli tak uplatnit své rozsáhlé know-how. Například při počítačových simulacích, které umožňovaly až do detailů propočítat chování jednotlivých bodových svarů nebo nově použitých spojovacích postupů, jako je např. pájení MIG.

V simulacích i v reálných nárazových zkouškách bylo prověřováno mnohem více scénářů nehod, než předepisuje legislativa. Nový smart fortwo například absolvoval stejný vývojový program jako nový Mercedes-Benz třídy C. Protože je koncipován pro světové trhy, dosáhl počet nárazových zkoušek čtyřnásobku nezbytných testů u vozidel vyvíjených převážně pro evropský trh.

V souladu s filozofií bezpečnosti značky Mercedes-Benz „Real Life Safety“ se nárazové testy dvou vozidel zaměřily také na kompatibilitu s výrazně většími a těžšími vozidly. Nové modely smart tak osvědčily své schopnosti při čelních kolizích s vozy třídy S a C.

Pro účinnou ochranu cestujících má rozhodující význam optimální spolupráce všech komponentů (karoserie, bezpečnostní pásy, airbagy a senzory). Prostor pro pohyb cestujících je dimenzován tak, aby byla v případě kolize k dispozici vhodná dráha pro zpomalení, která minimalizuje zatížení při nehodě.

Řidič a spolujezdec vpředu mají standardně k dispozici tříbodové bezpečnostní pásy s omezovači síly a pyrotechnickými předpínači. Zadní sedadla modelu smart forfour jsou vybavena tříbodovými bezpečnostními pásy s pyrotechnickými předpínači a omezovači síly, což ještě není u jiných výrobců samozřejmostí dokonce ani u vozidel vyšších tříd. Ukazatel zapnutí bezpečnostních pásů na zadních sedadlech ve stropní ovládací jednotce je součástí standardní výbavy.

Standardně na sedadle spolujezdce modelu fortwo a na zadních sedadlech modelu forfour je upevňovací systém ISOFIX s úchytem TopTether, jehož prostřednictvím lze dětské sedačky jednoduše a pevně spojit s vozidlem. Samotné dětské sedačky pocházejí z nabídky značky Mercedes-Benz. Opěrky hlavy pro řidiče a spolujezdce jsou integrovány do opěradla. Při nárazu zezadu snižují riziko poranění krční páteře.

Modely smart jsou vpředu standardně vybaveny čelním a kolenním airbagem pro řidiče a čelním airbagem pro spolujezdce. Kolenní airbag pozitivně ovlivňuje pohyb sedící osoby při čelním nárazu, a proto v mnoha druzích čelního nárazu poskytuje řidiči ještě větší míru ochrany. Princip teleskopického sloupku řízení byl převzat v poměru 1:1 z výrobního programu Mercedes-Benz.

Standardně dodávané boční airbagy (chrání hlavu a hrudník) jsou uloženy v opěradlech sedadel řidiče a spolujezdce vpředu. Boční airbagy mají dvě komory, aby poskytovaly optimální ochranu při různé hmotnosti hlavy, resp. horní části těla. Po aktivaci při bočním nárazu snižují zatížení v oblasti hrudníku a riziko přímého nárazu hlavy do bočního okna nebo do objektů, které by mohly způsobit zranění, např. sloup, strom nebo části jiného vozidla. Pánev sedící osoby je navíc chráněna cíleně rozmístěnými deformačními tělesy ve výplních dveří.

Výroba smartů – závod Hambach zůstává vzorem

Závod smart v lotrinském Hambachu ztělesňuje od svého otevření v říjnu 1997 úspěšný příběh inovativního, mimořádně progresivního konceptu štíhlé výroby, který stanovuje ve své oblasti automobilového průmyslu nová měřítka. Je to díky velmi efektivním procesům v montáži a logistice, stejně jako díky přímo v podnikovém areálu působícím dodavatelům v roli systémových partnerů. Investice 200 milionů eur do výroby nové generace dvoumístného vozu přizpůsobila původní výrobní koncept nejmodernější technice a zároveň zvýšila flexibilitu výroby. Inovativní koncept štíhlé výroby „smartville“ vychází z toho, že smart řídí závod s odpovědností za koncový produkt a zároveň využívá pro četné výrobní procesy kompetence specializovaných dodavatelů a poskytovatelů služeb.

Mezi závodem smart Hambach a slovinským výrobním závodem Renault Novo Mesto, který v rámci spolupráce mezi značkami smart a Renault zajišťuje výrobu nového modelu smart forfour, probíhá úzká spolupráce. Zapojením odborníků na výrobu a kvalitu ze závodu Hambach je zajištěno, že všechna vozidla smart nové generace plně odpovídají standardům kvality značky smart, nezávisle na místě výroby.

Úspěšný příběh – nápad, který se prosadil

V roce 1998 přišel na trh naprosto odlišný automobil – smart city coupé, který již dlouho nese název smart fortwo. Dvoumístný vůz, který založil vlastní třídu, bylo možné zaparkovat i napříč díky délce jen nepatrně přesahující dva a půl metru. Tento nápad a nová značka se prosadily v celosvětovém měřítku.

Smart vyvolává nadšení řidičů ve stále více metropolích po celém světě, protože je díky své jedinečně krátké délce nepřekonatelně vhodný pro jízdu po městě. Zatímco zpočátku byl smart fortwo nabízen jen v Německu a osmi dalších evropských zemích, v současnosti jej lze zakoupit v 46 zemích celého světa.

Součástí konceptu smart je od začátku nabídka mnoha doplňkových služeb v oblasti individuální mobility. Pod názvem smartmove bylo možné již v rané fázi historie značky pronajmout si například větší automobil, rezervovat si speciální parkovací místa a využívat program sdílení vozidel. Tyto služby byly průběžně zdokonalovány a dnes jsou i nadále úzce spojeny se značkou smart jako „smart Add-on“ nebo „car2go“.

Smart je průkopníkem také v oblasti elektrického pohonu s nulovými emisemi.

V roce 2012 byla na trh uvedena již třetí generace modelu smart fortwo electric drive. S novými modely získávají zákazníci značky smart ještě větší potěšení z jízdy na obvyklé kompaktní ploše a za atraktivní ceny, ať jako coupé nebo cabrio. Smart fortwo electric drive zrychlí se svým elektromotorem o výkonu 55 kW z 0 na 60 km/h za 4,8 sekundy a potěší i na dálnici díky nejvyšší rychlosti 125 km/h. Akumulátor s kapacitou 17,6 kWh umožňuje městskému dvoumístnému vozu ujet v městském provozu 145 kilometrů s nulovými emisemi. Nový model prodeje sale&care představuje mimořádně zajímavou možnost, jak vstoupit do světa elektrické mobility. Vozidlo lze totiž koupit, financovat nebo pořídit na leasing za atraktivní cenu a akumulátor si pronajmout za měsíční poplatek.

Rovněž v roce 2012 se objevil poprvé smart s pouhými dvěma koly.

Smart ebike přišel na trh s nekonvenčním designem ve stylu značky smart, funkčností pro jízdu po městě a velmi náročnou technikou, kterou reprezentuje například mimořádně účinný a výkonný pohon.

Více než 1,5 milionu vozů smart fortwo dokládá, jak úspěšně smart realizoval myšlenku jedinečného automobilu do města.

I v posledních letech životního cyklu aktuální generace se držel roční prodej stabilně na hranici 100 000 vozidel. Smart electric drive byl v roce 2013 nejprodávanějším elektromobilem v Německu, v celoevropských statistikách registrací elektromobilů obsadil třetí místo a na celém světě páté místo. Začátkem roku 2014 byl smart fortwo popáté v řadě zvolen „Mikrovozem roku“ v Číně. Tato země je pět let po vstupu na její trh třetím nejúspěšnějším trhem značky smart po Německu a Itálii.

 

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
CB Auto a.s.
Dr. Milady Horákové 1477, 370 05 - České Budějovice
385 102 421
seat@cb-auto.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum Jan Šmucler
Borská 59, 301 00 - Plzeň-Karlov
800 900 701
plzen@smucler.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stanislav Gálik se stal výkonným ředitelem inovací společnosti AAA AUTO

Stanislav Gálik se stal výkonným...

Praha, 2. února 2018 – Společnost AAA AUTO včera oficiálně uvedla novou značku AuresLab, pod kterou sjednotila veškeré inovace, na kterých pracuje. Inovační centrum povede Stanislav Gálik,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Generátor dálkových autoovladačů KD-900 se čtečkou frekvencí

Generátor dálkových autoovladačů...

Zabýváte se výrobou autoklíčů a pracujete s dálkovými ovladači? Pak jistě víte, že vybavení kvalitními a moderními přístroji může značně ulehčit práci každému klíčaři. Takovým...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Autoklíče jedině z autoservisu? Nyní už ne!

Autoklíče jedině z autoservisu? Nyní...

Pokud jste majitelem automobilu, pak se i Vás týká problém pořizování autoklíčů a jejich duplikátů. Prodejem autoklíčů se v současnosti zabývají nejen autoservisy, ale také mnohé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opatrnost při pořizování autoklíče se vyplatí

Opatrnost při pořizování autoklíče...

Spolu s rozvojem automobilového průmyslu dochází i k růstu nabídky autoklíčů na trhu. Ve skutečnosti tato oblast patří k nejrychleji se rozvíjejícím v klíčařském odvětví. Na trhu se v...