40. výročí založení Mercedes-Benz klubu České republiky

Na tiskové konferenci jsme se dozvěděli zajímavosti ze čtyřicetileté činnosti klubu a o připravovaných důstojných oslavách tohoto významného výročí, které proběhnou od 19. do 22. června 2003.

Na tiskové konferenci jsme si vyfotografovali veterány, které se nám přijeli ukázat a v tom nejrychlejším jsme se pak mohli dokonce projet jako spolujezdci.

40. výročí založení Mercedes-Benz klubu České republiky
40. výročí založení Mercedes-Benz klubu České republiky
40. výročí založení Mercedes-Benz klubu České republiky
40. výročí založení Mercedes-Benz klubu České republiky
40. výročí založení Mercedes-Benz klubu České republiky
40. výročí založení Mercedes-Benz klubu České republiky

Mercedes-Benz klub České republiky byl založen pod tehdejším názvem Mercedes klub Praha v roce 1963 v jedné malostranské restauraci sedmi nadšenými majiteli vozů Mercedes-Benz. Podnětem byla jako u většiny tehdy zakládaných klubů vzájemná technická pomoc, společné mototuristické akce a zejména pocit sdílet s ostatními nadšenci zálibu v technice a historii značky s trojcípou hvězdou ve znaku. První předseda klubu – Ladislav Válek – prosadil existenci klubu pod Svazarmem, neboť tehdy samozřejmě nemohl klub existovat samostatně. Rozeslal nabídky ke členství na všechny strany a do dvou let byl na světě klub s dvěma sty členů.

V roce 1965 navázal MB klub Praha kontakt s pracovníky mateřské továrny Daimler Benz AG ve Stuttgartu památným setkáním a přednáškou v Národním technickém muzeu. Zástupci firmy byli tehdy velmi mile překvapeni zájmem o současnou produkci a zejména historické vozy Mercedes-Benz, proto určili i kontaktního spolupracovníka – pana Klinera který často zajížděl do Čech na významné akce klubu. Němci tehdy totiž dost dobře netušili, proč se Mercedesům a zvláště těm historickým v Čechách tak dobře daří. Vysvětlení je prozaické – vlastnit v Čechách automobil byla v těch letech všechno jiné než samozřejmá věc. Byt‘ starý, avšak kvalitní a pohledný vůz s velkým image, za který se řidič nemusí stydět, v kombinaci se zručností a technickým citem českých lidí bylo pro tehdejšího československého automobilistu skvělé řešení. Řada z nich proto svůj mercedes nejen předváděla na klubových srazech, ale používala jej v běžném denním provozu. Náhradní díly i technické informace byly tehdy nesrovnatelně hůře dostupné a relativně dražší než dnes, proto kontakt mezi majiteli vozů stejné značky a následné zájmové aktivity byly logickým důsledkem. Klubovému koníčku a péči o autoveterána nahrávalo také nepoměrně více volného času a menší tlak v zaměstnání v podmínkách socialistického Československa. Svoji roli sehrála pochopitelně také určitá nepsaná vyjímečnost mercedesů a malá osobní vzpoura proti nejvíce prosazovaným a dostupným autům vyrobeným v zemích socialistického tábora. V 60. letech totiž postupně vyhasínal záporný nádech trojcípé hvězdy spojované s německou nacistickou nadvládou v protektorátu Čechy a Morava a vůz mercedes tak spíše manifestoval úspěch nově se rodící západoněmecké demokracie a prudce rostoucí životní úroveň tamních obyvatel.


První velkou a dobře dokumentovanou akcí Mercedes klubu Praha byl brněnský sjezd u příležitosti brněnského mezinárodního strojírenského veletrhu v roce 1969. Průjezd dlouhé kolony historických i nových mercedesů Brnem a zaplnění parkoviště na výstavišti byly tak šokující, že předseda Válek byl odveden a téměř celý den vyslýchán na tehdejší SNB. Brněnské srazy se však úspěšně opakovaly, a proto také mateřská firma posilovala nejen svoji expozici na brněnském autosalonu, ale posílala do Brna také dobře vybavené servisní vozy a odborníky pro technickou pomoc členům klubu v podstatě až do druhé poloviny osmdesátých let, kdy měl klub více jak 600 členů a památná suterénní klubovna v Praze 10, ulici Na Míčankách 13, bývala při pravidelných každotýdenních podvečerních útercích těsná.


Po sametové revoluci nastal pochopitelně úbytek členů v souvislosti s podnikáním, dobrým přístupem k náhradním dílům i technické pomoci. Přišli však mladí nadšenci, pro které je vůz Mercedes-Benz z 60., 70. a dnes už i 80.1et tím, co pro ty starší představoval mercedes předválečný. Tehdejší nejčastější vozy 170 V a 230 byly postupně střídány vozy řadami W 110 a W 11 l, W 108 a 109, W 114 a 11 S, postupně W 116 a W 123. Čeští majitelé je pokřtili trefnými názvy charakterizujícími jejich vzhled a vlastnosti jako jsou malý a velký křídlák, long, kraťas, žralok, malé a velké piáno.


Dnešní pravidelné srazy a jízdy jsou tak směsicí předválečné i poválečné produkce. Kořením těchto setkání jsou samozřejmě vzácné a cenné vozy, ať už z technického hlediska nebo jejich vlastní historie. Jde např. o nejstarší klubové vozidlo – Benz 10/30 z roku 1913 Františka Moučky, kabriolet 320 Faeton Miroslava Eliáše, sportovní kabriolet 230 typu A Václava Černohouse, pohledný kabriolet 200 B lang z roku 1934 Karla Rinda, který v roce 1998 vezl na Václavském náměstí Miku Hakinnena, Davida Coultharda a Dominika Haška, první sériový dieselový vůz – 260 D Pullmann z roku 1936 Josefa Landsmanna, z novějších například 220 Sb, „velké křídlo“ z roku 1965, služební vozidlo československé ambasády v Turecku, které vozilo tehdejšího ambasadora Alexandra Dubčeka a patřící dnešnímu předsedovi Jaroslavu Větvičkovi. Třešničkou na dortu je pak legendární kupé 300 SL Fliegertuerer z roku 1954 (v angl. translaci známý jako Gullwing) – upravené do ostré sportovní verze, které se úspěšně zúčastnilo s majitelem Pavlem Krejčím slavného závodu Carrera Panamericana v Mexiku.


Mercedes klub Praha byl po revoluci přejmenován na Mercedes-Benz klub České republiky, je občanským sdružením, není členem žádné klubové organizace působící v Čechách, byt‘ s řadou z nich spolupracuje. V Čechách však spolupracuje úzce a úspěšně od roku 1995 s tehdejší Mercedes-Benz Bohemia, dnešní DaimlerChrysler Automotive Bohemia s.r.o. jako stoprocentní dceřinnou součástí firmy DaimlerChrysler AG. MB klub ČR je spoluzakládajícím členem mezinárodního Mercedes-Benz Classic Car Club International (MBCCCI), který pod křídly mateřské firmy ze Stuttgartu – dnes DaimlerChrysler AG sdružuje všechny velké Mercedes- Benz kluby z celého světa. MBCCCI pořádá krásná a velkolepá setkání majitelů mercedesů v Evropě a stanovuje tak jejich úroveň.


Rok založení MB klubu ČR – 1963 – je jeho velkou pýchou, neboť jej řadí mezi pět nejstarších současných MB klubů na světě a vůbec nejstarší MB klub na evropské pevnině.


Při příležitosti 40. výročí založení svého klubu se proto MB klub ČR rozhodl uspořádat důstojnou oslavu a pozvat členy ostatních evropských i mimoevropských klubů k účasti se svými vozy na této akci a tím jí dodat patřičný lesk. MB klub společně se svými partnery chce uspořádat akci, která by svými rozměry, sportovní, kulturně poznávací i společenskou náplní měla důstojně reprezentovat nejen MB klub ČR, tradici vozů této značky u nás, ale také hezkou krajinu, hlavní město Prahu a velký počin firmy DaimlerChrysler, který byl realizován stavbou nádherné budovy kulturního a obchodního centra Mercedes-Forum. Atraktivní program Czech Mercedes-Benz Classic Days bude doplněný účastí řady osobností kulturního, sportovního a politického života.


Akce má podporu a záštitu mateřské firmy DaimlerChrysler (prostřednictvím oddělení Classic) a dceřinné firmy DaimlerChrysler Automotive Bohemia. Významným partnerem je Klub Formule 1 s jeho návazností na tým F1 West McLaren Mercedes.

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
PIA CZ spol.s.r.o., o.z. Auto Heller
Cihelní 3160/49b, 702 00 Ostrava-Moravská Ostrava
596 606 111
seat@autoheller.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum Jan Šmucler
Borská 59, 301 00 - Plzeň-Karlov
800 900 701
plzen@smucler.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Logo znázorňující podstatu jména

Logo znázorňující podstatu jména

Peugeot S.A. („Skupina PSA“) a Fiat Chrysler Automobiles N.V. („FCA“) (NYSE: FCAU / MTA: FCA) dnes představily logo skupiny Stellantis, nového subjektu, který vzejde z jejich fúze 50:50. Logo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LEGENDY 2019: Automobilovou slavnost navštívilo přes padesát tisíc návštěvníků

LEGENDY 2019: Automobilovou slavnost...

Součtová návštěvnost akce během celého víkendu dosáhla počtu 51.000 Obrovský zájem o historii amerického automobilového průmyslu Poděkování všem vystavovatelům, donátorům a majitelům...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stanislav Gálik se stal výkonným ředitelem inovací společnosti AAA AUTO

Stanislav Gálik se stal výkonným...

Praha, 2. února 2018 – Společnost AAA AUTO včera oficiálně uvedla novou značku AuresLab, pod kterou sjednotila veškeré inovace, na kterých pracuje. Inovační centrum povede Stanislav Gálik,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Generátor dálkových autoovladačů KD-900 se čtečkou frekvencí

Generátor dálkových autoovladačů...

Zabýváte se výrobou autoklíčů a pracujete s dálkovými ovladači? Pak jistě víte, že vybavení kvalitními a moderními přístroji může značně ulehčit práci každému klíčaři. Takovým...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Autoklíče jedině z autoservisu? Nyní už ne!

Autoklíče jedině z autoservisu? Nyní...

Pokud jste majitelem automobilu, pak se i Vás týká problém pořizování autoklíčů a jejich duplikátů. Prodejem autoklíčů se v současnosti zabývají nejen autoservisy, ale také mnohé...