Zkušenosti českých řidičů s defektem pneumatiky

Průzkum Goodyear Good Driver 2008 odhalil, jak často mají čeští řidiči defekt pneumatiky, kdy, kde a za jakého počasí se defekty stávají a jak je řidiči řeší.

Situace spojená s defektem pneumatiky je vždy nepříjemná, ale pokud má řidič potřebné vybavení, dají se její následky minimalizovat.

Zkušenosti českých řidičů s defektem pneumatiky

Společnost Goodyear Dunlop Tires Czech realizovala během první poloviny července v České republice výzkum Goodyear Good Driver 2008, jehož cílem bylo zjistit, jaké mají čeští řidiči zkušenosti s defektem pneumatiky. Celkem se do výzkumu zapojilo 767 řidičů, z toho 340 žen a 427 mužů. Největší zastoupení měli profesionální řidiči (23,2 %), naopak nejmenší řidiči s praxí 1–3 roky (17,1 %) a řidiči začátečníci (18,1 %).

Zkušenosti českých řidičů s defektem pneumatiky
Zkušenosti českých řidičů s defektem pneumatiky
Zkušenosti českých řidičů s defektem pneumatiky

„V době letního cestování je defekt pneumatiky aktuálním tématem. Často jsou slyšet případy, kdy došlo k defektu pneumatiky v zahraničí, navíc v noci, za nepříznivého počasí, s plně naloženým autem apod. Zajímalo nás, zdali jsou tyto případy náhodné a je o nich jen hodně slyšet, nebo zdali v případě defektu pneumatiky opravdu funguje ,zákon schválnosti´,“ vysvětluje důvody pro realizaci průzkumu Richard Srbecký, vedoucí prodeje osobních a lehkých nákladních pneumatik společnosti Goodyear Dunlop Tires Czech s.r.o.

Hlavní otázkou bylo, kolik defektů měli řidiči během své řidičské praxe. Zde byla nejčastější odpověď jednoznačná – 32,9 % řidičů mělo defekt pneumatiky pouze jednou za život. Druhá nejčastější odpověď byla dva defekty, které mělo 25 % řidičů. Tři defekty mělo 17,6 % dotázaných a až na čtvrtém místě se umístila s 16,1 % varianta žádný defekt. Čtyři defekty mělo 5,2 % řidičů. Pokud měl někdo během své řidičské praxe 5 a více defektů, pak už je skutečně smolař, protože patří mezi pouhá 3,2 % řidičů. Při pohledu na tuto statistiku z pohledu jednotlivých pohlaví se dá konstatovat, že v této oblasti je štěstěna o něco více nakloněna ženám, které nejčastěji měly pouze jeden defekt pneumatiky (35,8 %), zatímco muži měli nejčastěji defekty dva (28,8 %).

Otázkou taktéž bylo, kde a kdy se defekty stávají. Zejména nyní, v době letních dovolených, zaujme skutečnost, že 13,4 % defektů se stalo v zahraničí. Co se týče času, tak není pochyb o tom, že nejvíce nepříjemné je, když se vám defekt pneumatiky přihodí v noci nebo při dopravní špičce. A jak už tomu bývá, tak právě tyto kategorie jsou velmi početně zastoupeny. V noci se stane vůbec nejvíce defektů pneumatik (28,6 %), ale i 20,1 % defektů během dopravní špičky je významné číslo.

Pokud se dá konstatovat, že mužům není nakloněna štěstěna, co se týče počtu defektů, pak u žen je tomu v případě povětrnostních podmínek, které při defektu panovaly. Zatímco 40,3 % mužů odpovědělo, že měli defekt pneumatiky při neutrálním počasí, tzn. oblačno, mírný chlad, popřípadě slabý déšť, nejvíce žen (konkrétně 37,8 %) uvedlo, že při defektu pneumatiky panovalo velmi nepříjemné počasí, představované silným deštěm, sněhem, mrazem, větrem či bouří.

V době defektu pneumatiky jsou řidiči nejčastěji v autě sami – 32,2 %. Druhým nejčastějším případem je situace, že vezou kolegu – 25,1 %. Naopak nejmenší zastoupení (4,5 %) měla situace typická spíše pro černou komedii, a to že při defektu pneumatiky má řidič v autě tchýni či tchána.

Při řešení defektu si 34 % mužů poradilo samo, 22,9 % využilo pomoci posádky automobilu, 22,6 % zavolalo na pomoc rodinu či přátele, 12,5 % pomohl jiný řidič a jen 8 % využilo asistenční službu. U žen je situace logicky odlišná – 37,4 % řidiček si zavolalo na pomoc rodinu či přátele, relativně vysoké je i procento žen, kterým pomohl jiný řidič (23,7 %), což potvrdil i loňský výzkum Goodyear Good Driver 2007 (více viz níže). Přesně 15,2 % žen defekt řešilo s posádkou automobilu, 13,7 % za pomoci asistenční služby a pouze 10 % si poradilo samo. „Výrazný rozdíl mezi procentem řidičů a řidiček, kteří si s defektem pneumatiky poradili sami, jsme očekávali. Je to dáno jednak tím, že ženám připadá výměna pneumatiky velmi komplikovaná, a proto se do ní nepouštějí, navíc v případě některých rozměrů pneumatik může být výměna pneumatiky dost manuálně náročná a pro slabší ženy téměř nerealizovatelná,“ vysvětluje Richard Srbecký.

S opravou poškozené pneumatiky se 40,5 % řidičů obrátilo na svůj oblíbený pneuservis, 25,8 % na autoservis, 16,9 % na nejbližší pneuservis, 6,2 % na náhodně vybraný pneuservis a 7,2 % řidičů neví. Pouze ve 22 případech (3,4 %) byla pneumatika po defektu zničena natolik, že nebyla možná její oprava. „Z 22 případů, kdy byla pneumatika při defektu zcela zničena, se to 18x stalo ženám. Z toho se dá usuzovat, že ženy oproti mužům o něco hůře identifikují defekt pneumatiky a jejím používáním i v poškozeném stavu způsobí její trvalé znehodnocení,“ odvozuje možné příčiny této statistiky Richard Srbecký.

„Průzkum ukázal, že s defekty pneumatik to není až tak hrozné, jak vyprávějí mnohé příběhy. Nicméně některé statistiky dokazují, že se defekt pneumatiky často přihodí v nejméně vhodnou chvíli, např. v noci, za zhoršených povětrnostních podmínek, či ženě, když je v automobilu sama,“ komentuje výsledky Richard Srbecký. Proto by si řidiči, zejména před odjezdem na zahraniční dovolenou, měli zkontrolovat, zda v autě mají všechno potřebné vybavení nezbytné k řešení defektu pneumatiky. Vyhláška za povinnou výbavu považuje náhradní kolo (ráfek s pneumatikou), příruční zvedák a klíč na matice (šrouby) kol. Je však dobré pamatovat i na další nepovinné vybavení, které může velmi pomoci, jako je hustilka, tlakoměr, svítilna, pracovní rukavice, reflexní vesta apod. Pokud cestujeme s dětmi, pak je vhodné mít reflexní vesty i pro ně. Situace, kdy děti necháme v odstaveném autě u krajnice nebo kdy neoznačené děti pobíhají kolem auta, rozhodně není bezpečná. „Řidiči často zapomínají kontrolovat tlak rezervní pneumatiky. Pokud nemají v automobilu hustilku, může dojít k situaci, kdy jim je rezervní pneumatika na nic, a přestože mají všechno povinné vybavení, musejí shánět pomoc. Stejně tak se stává, že na upevnění ráfků použijí bezpečností šrouby, ale speciální hlavici na jejich povolení si nechají doma v garáži,“ upozorňuje na časté prohřešky řidičů, které komplikují řešení defektu pneumatiky, Richard Srbecký.

Průzkum Goodyear Good Driver 2008 realizovali pro Goodyear Dunlop Tires Czech společnosti Insoma a Weber Shandwick. Tento průzkum navazuje na loňský středoevropský průzkum solidarity řidičů Goodyear Good Driver 2007, který zjišťoval, zdali jsou řidiči ochotni pomoci ženě-řidičce s výměnou pneumatiky. Ten se uskutečnil v červenci roku 2007 v České republice, na Slovensku a v Maďarsku. Čeští řidiči se v tomto průzkumu ukázali ve velmi dobrém světle a svou ochotou pomoci s výměnou poškozené pneumatiky výrazně předčili jak slovenské, tak zejména maďarské řidiče.

Goodyear

Goodyear je jedním z největších světových výrobců pneumatik. Společnost zaměstnává přibližně 70 000 pracovníků a své výrobky vyrábí ve více než 60 závodech ve 26 zemích světa.

Novinky společnosti Goodyear již více než sto let nasazují laťku pro celý automobilový průmysl. Goodyear je průkopníkem inovační bezpečnostní technologie známé jako RunOnFlat, jež řidiči umožňuje pokračovat v jízdě i po defektu pneumatiky. Goodyear je v této oblasti světovou špičkou: pneumatiky s touto technologií najdeme na různých vozech BMW, cenami ověnčeném Mini, vysoce výkonných vozech Mercedes-Benz a u dalších značek. V roce 2007 Goodyear dodal přes 2,5 milionu pneumatik RunOnFlat.

Více informací naleznete na adrese www.goodyearpneu.cz.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - VIDEO – BMW X7 Concept, BMW i vision dynamics, BMW M5, BMW i3, MINI Countryman hybrid – Frankfurt 2017

VIDEO – BMW X7 Concept, BMW i vision...

Moderátor Viktor Tamayo se svým štábem představuje novinky pořízené u automobilky BMW přímo z autosalonu ve Frankfurtu.

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - VIDEO – Seat Arona, Seat Cupra R, Seat Ibiza TGI – Autosalon Frankfurt 2017

VIDEO – Seat Arona, Seat Cupra R, Seat...

Moderátor Viktor Tamayo se svým štábem představuje novinky pořízené u automobilky SEAT přímo z autosalonu ve Frankfurtu.

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - VIDEO – Citroën SUV C3R aircross – Autosalon Frankfurt 2017

VIDEO – Citroën SUV C3R aircross...

Moderátor Viktor Tamayo se svým štábem představuje novinky pořízené u automobilky Citroën přímo z autosalonu ve Frankfurtu.

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový model Hyundai Kona v prodeji na českém trhu: s limitovanou akční nabídkou Best of KONA s bohatou výbavou s motorem T-GDI 120 o výkonu 88 kW s manuální šestistupňovou převodovkou za 459 990 korun

Nový model Hyundai Kona v prodeji na...

Dlouho očekávaná novinka od Hyundai vstupuje na český trh. Zcela nový model Kona rozšiřuje nabídku automobilky v segmentu SUV Navazuje na skvělou pověst automobilů této kategorie od...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - KIA MOTORS CZECH zahájí na českém trhu 1.listopadu prodej své nové vlajkové lodi, dlouho očekávaného fastbacku Kia Stinger

KIA MOTORS CZECH zahájí na českém trhu...

Ryzí Gran Turismo s pohonem zadních nebo všech kol je nejvýkonnějším sériově vyráběným vozem v historii značky Kia. Kia Stinger sebevědomě vstupuje do prémiového segmentu ovládaného...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Po velice úspěšné předprodejní fázi zahájila včera ŠKODA AUTO  prodej nového SUV ŠKODA KAROQ

Po velice úspěšné předprodejní fázi...

Zákazníci mohou nový model osobně poznat prostřednictvím testovacích jízd u všech 184 autorizovaných prodejních partnerů značky v České republice. Zároveň mohou zájemci vyzkoušet řadu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Audi sezonní servis: profesionální servisní služby, originální díly a originální příslušenství

Audi sezonní servis: profesionální...

Audi Service zve společně s Ondřejem Bankem, členem Audi Ski Teamu a tváří sezonní servisní kampaně, majitele zánovních i starších vozů Audi do autorizovaných servisů Audi. Od začátku...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SEAT Service spouští s přicházejícím chladným počasím zimní servisní kampaň, která potrvá až do konce letošního roku

SEAT Service spouští s přicházejícím...

Majitelé vozů SEAT tak mohou za velmi výhodných podmínek svěřit autorizovanému servisu SEAT kompletní přípravu vozidla na provoz v náročných podmínkách nejchladnější části roku. Jan...