Zkušenosti českých řidičů s defektem pneumatiky

Průzkum Goodyear Good Driver 2008 odhalil, jak často mají čeští řidiči defekt pneumatiky, kdy, kde a za jakého počasí se defekty stávají a jak je řidiči řeší.

Situace spojená s defektem pneumatiky je vždy nepříjemná, ale pokud má řidič potřebné vybavení, dají se její následky minimalizovat.

Zkušenosti českých řidičů s defektem pneumatiky

Společnost Goodyear Dunlop Tires Czech realizovala během první poloviny července v České republice výzkum Goodyear Good Driver 2008, jehož cílem bylo zjistit, jaké mají čeští řidiči zkušenosti s defektem pneumatiky. Celkem se do výzkumu zapojilo 767 řidičů, z toho 340 žen a 427 mužů. Největší zastoupení měli profesionální řidiči (23,2 %), naopak nejmenší řidiči s praxí 1–3 roky (17,1 %) a řidiči začátečníci (18,1 %).

Zkušenosti českých řidičů s defektem pneumatiky
Zkušenosti českých řidičů s defektem pneumatiky
Zkušenosti českých řidičů s defektem pneumatiky

„V době letního cestování je defekt pneumatiky aktuálním tématem. Často jsou slyšet případy, kdy došlo k defektu pneumatiky v zahraničí, navíc v noci, za nepříznivého počasí, s plně naloženým autem apod. Zajímalo nás, zdali jsou tyto případy náhodné a je o nich jen hodně slyšet, nebo zdali v případě defektu pneumatiky opravdu funguje ,zákon schválnosti´,“ vysvětluje důvody pro realizaci průzkumu Richard Srbecký, vedoucí prodeje osobních a lehkých nákladních pneumatik společnosti Goodyear Dunlop Tires Czech s.r.o.

Hlavní otázkou bylo, kolik defektů měli řidiči během své řidičské praxe. Zde byla nejčastější odpověď jednoznačná – 32,9 % řidičů mělo defekt pneumatiky pouze jednou za život. Druhá nejčastější odpověď byla dva defekty, které mělo 25 % řidičů. Tři defekty mělo 17,6 % dotázaných a až na čtvrtém místě se umístila s 16,1 % varianta žádný defekt. Čtyři defekty mělo 5,2 % řidičů. Pokud měl někdo během své řidičské praxe 5 a více defektů, pak už je skutečně smolař, protože patří mezi pouhá 3,2 % řidičů. Při pohledu na tuto statistiku z pohledu jednotlivých pohlaví se dá konstatovat, že v této oblasti je štěstěna o něco více nakloněna ženám, které nejčastěji měly pouze jeden defekt pneumatiky (35,8 %), zatímco muži měli nejčastěji defekty dva (28,8 %).

Otázkou taktéž bylo, kde a kdy se defekty stávají. Zejména nyní, v době letních dovolených, zaujme skutečnost, že 13,4 % defektů se stalo v zahraničí. Co se týče času, tak není pochyb o tom, že nejvíce nepříjemné je, když se vám defekt pneumatiky přihodí v noci nebo při dopravní špičce. A jak už tomu bývá, tak právě tyto kategorie jsou velmi početně zastoupeny. V noci se stane vůbec nejvíce defektů pneumatik (28,6 %), ale i 20,1 % defektů během dopravní špičky je významné číslo.

Pokud se dá konstatovat, že mužům není nakloněna štěstěna, co se týče počtu defektů, pak u žen je tomu v případě povětrnostních podmínek, které při defektu panovaly. Zatímco 40,3 % mužů odpovědělo, že měli defekt pneumatiky při neutrálním počasí, tzn. oblačno, mírný chlad, popřípadě slabý déšť, nejvíce žen (konkrétně 37,8 %) uvedlo, že při defektu pneumatiky panovalo velmi nepříjemné počasí, představované silným deštěm, sněhem, mrazem, větrem či bouří.

V době defektu pneumatiky jsou řidiči nejčastěji v autě sami – 32,2 %. Druhým nejčastějším případem je situace, že vezou kolegu – 25,1 %. Naopak nejmenší zastoupení (4,5 %) měla situace typická spíše pro černou komedii, a to že při defektu pneumatiky má řidič v autě tchýni či tchána.

Při řešení defektu si 34 % mužů poradilo samo, 22,9 % využilo pomoci posádky automobilu, 22,6 % zavolalo na pomoc rodinu či přátele, 12,5 % pomohl jiný řidič a jen 8 % využilo asistenční službu. U žen je situace logicky odlišná – 37,4 % řidiček si zavolalo na pomoc rodinu či přátele, relativně vysoké je i procento žen, kterým pomohl jiný řidič (23,7 %), což potvrdil i loňský výzkum Goodyear Good Driver 2007 (více viz níže). Přesně 15,2 % žen defekt řešilo s posádkou automobilu, 13,7 % za pomoci asistenční služby a pouze 10 % si poradilo samo. „Výrazný rozdíl mezi procentem řidičů a řidiček, kteří si s defektem pneumatiky poradili sami, jsme očekávali. Je to dáno jednak tím, že ženám připadá výměna pneumatiky velmi komplikovaná, a proto se do ní nepouštějí, navíc v případě některých rozměrů pneumatik může být výměna pneumatiky dost manuálně náročná a pro slabší ženy téměř nerealizovatelná,“ vysvětluje Richard Srbecký.

S opravou poškozené pneumatiky se 40,5 % řidičů obrátilo na svůj oblíbený pneuservis, 25,8 % na autoservis, 16,9 % na nejbližší pneuservis, 6,2 % na náhodně vybraný pneuservis a 7,2 % řidičů neví. Pouze ve 22 případech (3,4 %) byla pneumatika po defektu zničena natolik, že nebyla možná její oprava. „Z 22 případů, kdy byla pneumatika při defektu zcela zničena, se to 18x stalo ženám. Z toho se dá usuzovat, že ženy oproti mužům o něco hůře identifikují defekt pneumatiky a jejím používáním i v poškozeném stavu způsobí její trvalé znehodnocení,“ odvozuje možné příčiny této statistiky Richard Srbecký.

„Průzkum ukázal, že s defekty pneumatik to není až tak hrozné, jak vyprávějí mnohé příběhy. Nicméně některé statistiky dokazují, že se defekt pneumatiky často přihodí v nejméně vhodnou chvíli, např. v noci, za zhoršených povětrnostních podmínek, či ženě, když je v automobilu sama,“ komentuje výsledky Richard Srbecký. Proto by si řidiči, zejména před odjezdem na zahraniční dovolenou, měli zkontrolovat, zda v autě mají všechno potřebné vybavení nezbytné k řešení defektu pneumatiky. Vyhláška za povinnou výbavu považuje náhradní kolo (ráfek s pneumatikou), příruční zvedák a klíč na matice (šrouby) kol. Je však dobré pamatovat i na další nepovinné vybavení, které může velmi pomoci, jako je hustilka, tlakoměr, svítilna, pracovní rukavice, reflexní vesta apod. Pokud cestujeme s dětmi, pak je vhodné mít reflexní vesty i pro ně. Situace, kdy děti necháme v odstaveném autě u krajnice nebo kdy neoznačené děti pobíhají kolem auta, rozhodně není bezpečná. „Řidiči často zapomínají kontrolovat tlak rezervní pneumatiky. Pokud nemají v automobilu hustilku, může dojít k situaci, kdy jim je rezervní pneumatika na nic, a přestože mají všechno povinné vybavení, musejí shánět pomoc. Stejně tak se stává, že na upevnění ráfků použijí bezpečností šrouby, ale speciální hlavici na jejich povolení si nechají doma v garáži,“ upozorňuje na časté prohřešky řidičů, které komplikují řešení defektu pneumatiky, Richard Srbecký.

Průzkum Goodyear Good Driver 2008 realizovali pro Goodyear Dunlop Tires Czech společnosti Insoma a Weber Shandwick. Tento průzkum navazuje na loňský středoevropský průzkum solidarity řidičů Goodyear Good Driver 2007, který zjišťoval, zdali jsou řidiči ochotni pomoci ženě-řidičce s výměnou pneumatiky. Ten se uskutečnil v červenci roku 2007 v České republice, na Slovensku a v Maďarsku. Čeští řidiči se v tomto průzkumu ukázali ve velmi dobrém světle a svou ochotou pomoci s výměnou poškozené pneumatiky výrazně předčili jak slovenské, tak zejména maďarské řidiče.

Goodyear

Goodyear je jedním z největších světových výrobců pneumatik. Společnost zaměstnává přibližně 70 000 pracovníků a své výrobky vyrábí ve více než 60 závodech ve 26 zemích světa.

Novinky společnosti Goodyear již více než sto let nasazují laťku pro celý automobilový průmysl. Goodyear je průkopníkem inovační bezpečnostní technologie známé jako RunOnFlat, jež řidiči umožňuje pokračovat v jízdě i po defektu pneumatiky. Goodyear je v této oblasti světovou špičkou: pneumatiky s touto technologií najdeme na různých vozech BMW, cenami ověnčeném Mini, vysoce výkonných vozech Mercedes-Benz a u dalších značek. V roce 2007 Goodyear dodal přes 2,5 milionu pneumatik RunOnFlat.

Více informací naleznete na adrese www.goodyearpneu.cz.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PEUGEOTy 3008DKR Max po  13.etapě Rallye Dakaru 2018 Sainz/Cruz přesvědčivě vedou

PEUGEOTy 3008DKR Max po 13.etapě Rallye...

Závěr soutěže je na dohled! 13. ETAPA SAN JUAN – CÓRDOBA Posádka Carlos Sainz/Lucas Cruz za volantem svého vozu PEUGEOT 3008DKR Maxi v průběhu předposlední etapy, sestávající ze dvou...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - 11. ETAPA BELÉN – CHILECITO: Status quo při Rallye Dakaru zatímco Peugeot posiluje své vítězné vedoucí pozice

11. ETAPA BELÉN – CHILECITO: Status...

Na Dakaru zbývají už jen tři dny soutěžních jízd. Team PEUGEOT Total se drží na prvním a druhém místě – i po včerejší 280 km dlouhé etapě, jedné z nejkratších v letošní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Společnost KIA MOTORS CZECH ocenila ve středu 17. ledna své nejlepší dealery za rok 2017

Společnost KIA MOTORS CZECH ocenila ve...

Slavnostní vyhlášení proběhlo v pražském Mánesu a kromě vítěze hlavní ceny za Nejlepšího dealera byli vyhlášeni vítězové v dalších šesti kategoriích. Zaslouženého ocenění se tak...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SEAT Leon CUPRA bude znovu oficiálním vozem týmu Ducati, který byl včera představen v Boloni

SEAT Leon CUPRA bude znovu oficiálním...

Jezdci Jorge Lorenzo a Andrea Dovizioso, tváře značky SEAT a modelu Leon CUPRA, budou bojovat o titul.   Značky SEAT a Ducati prodloužily své partnerství – , založené na společné účasti...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Značka Land Rover uvedla limitovanou edici 150 kusů vysoce výkonné verze ikonického Defenderu

Značka Land Rover uvedla limitovanou...

Nový model s osmiválcovým motorem byl speciálně vyroben k oslavě 70. výročí značky Land Rover v roce 2018. Defender Works V8 je poctou – všem předchozím výkonným verzím, jak Series...