Zemřel Ken Tyrrell

V sobotu 25. srpna zemřel ve svém domě v jihoanglickém hrabství Surrey Ken Tyrrell, jedna z velkých postav Formule 1.

Po druhé světové válce měl v rozbombardované Anglii Ken Tyrrell obchod se dřevem a vydělané peníze investoval do motoristického sportu. Začátkem 50. let sám jezdil s průměrnými výsledky závody formule 3, později se přeorientoval a začal připravovat vozy pro jiné jezdce. Tehdy také začal spolupracovat s firmou Cooper, která mu dodávala podvozky.


Zemřel Ken Tyrrell

V roce 1964 vstoupil Tyrrell do formule 3 s dvěma jezdci, když vedle Warwicka Bankse nabídl druhý kokpit mladému jezdci, kterým nebyl nikdo jiný než pozdější trojnásobný mistr světa Jackie Stewart. Ten se za důvěru odvděčil vítězstvím v britském šampionátu. Úzké vztahy se Stewartem nenarušilo ani jeho účinkování v týmu BRM, neboť zároveň jezdil za Tyrrell ve formuli 2, po boku Jacky Ickxe.

V roce 1965 také Ken Tyrrell převzal vedení týmu Cooper-BRM, když se John Cooper těžce zranil při autonehodě. Tím udělal Tyrrell první krok do F1. Po prodeji Cooperu se sice ještě zabýval formulí 2, ale za dva roky se do F1 vrátil. Do podvozku Matra vestavěl nový motor Cosworth DFV, zajistil si Jackie Stewarta a vystupoval jako Matra International. Toto spojení se od prvního závodu ukázalo jako velice silné. Stewart se hned kvalifikoval do první řady, vedl jedno kolo, jen na body nedosáhl. V Holandsku, při pátém závodě, už Stewart vybojoval první vítězství. Následovaly vítězství v Německu a USA a Skot se stal v roce 1969 poprvé mistrem světa.


V roce 1970 tlačila společnost Matra Kena Tyrrella, aby vedle podvozku používal i její dvanáctiválce, ale Brit zůstal věrný Cosworthu a začal spolupráci s firmou March. Designera Dereka Gardnera pověřil konstrukcí podvozku. Ovšem, když se zjistilo, že vůz s díly March není konkurenceschopný, vsadil Tyrrell raději na vlastní vývoj. A udělal dobře. V roce 1971, v první kompletní sezóně F1, získal Stewart na voze Tyrrell 003 druhý titul mistra světa. V následující sezóně prohrál sice s Lotusem a Fittipaldim, ale v roce 1973 Stewart svůj úspěch zopakoval. Tento rok byl však pro Tyrrella osudným, Francoise Cevert zahynul při nehodě v USA, Stewart pověsil závodění na hřebík a Tyrrell si musel náhle hledat dva jezdce.


Na tři roky si zajistil Jody Schecktera a Patricka Depaillera, kteří v roce 1976 vzbudili pozornost se šestikolovým monopostem Tyrrell P34 – Cosworth V8. S ním obsadili mj. první dvě místa v GP Švédska a v mistrovství světa skončili na 3. a 4. místě. Zároveň značka obsadila třetí příčku v hodnocení konstruktérů.


V roce 1979 mu hlavní sponzor ELF vypověděl smlouvu a Tyrrell se musel namísto drahých hvězd poohlédnout po talentech. Svojí kariéru u něho začal Michele Alboreto, Stefan Bellof, Martin Brundle a Jean Alesi.


Po vstupu přeplňovaných motorů do F1 se Ken Tyrrell stále držel tradičního Coswortha, což se později ukázalo jako největší chyba. Tyrrelly jezdily až vzadu. V roce 1979 vstoupil do stáje ceněné na 30 mil. dolarů British American Tobacco, po roce však Ken Tyrrell z nové společnosti vystoupil a stáj byla přejmenována na BAR. Tím éra Kenna Tyrrella ve F1 skončila. Navíc 25. srpna 2001 Ken Tyrrell prohrál boj s rakovinou slinivky břišní, kterou u něho lékaři zjistili v roce 1999.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vozy na autoplyn mají našlápnuto k dalšímu rekordu. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?

Vozy na autoplyn mají našlápnuto k...

Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský temperament v moderním kabátě

Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský...

SEAT to není jen její mladší a ambicióznější Cupra. Španělská automobilka slaví 75 let a dává to patřičně najevo. Do nového výročí vstupuje s modernizovanými modely Ibiza a Arona –...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy knihy: Ujela 693,38 kilometru na jedno dobití

Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy...

Kia přepsala historii a stanovila nový globální standard dojezdu elektrických vozidel. Kia PV5 Cargo, první specializované elektrické lehké užitkové vozidlo značky a součást průkopnické řady...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Prelude: Návrat technické ikony

Honda Prelude: Návrat technické ikony

Po pětadvaceti letech se na evropské silnice vrací legendární jméno – Honda Prelude. A vrací se v podobě, která dokonale vystihuje dnešní automobilovou éru: plně hybridní kupé e:HEV,...