Zcela nové Volvo S40 představeno na autosalonu ve Frankfurtu (4)

Kompaktní automobil s mimořádně vysokou úrovní aktivní i pasivní bezpečnosti.

Záměru značky Volvo bylo dosaženo: stejně vysoká úroveň bezpečnosti jako u modelu Volvo S80. To je možné díky několika navzájem spolupracujícím celkům, mezi které patří i velmi tuhá konstrukce karoserie, nová konstrukce přídě a ve světě poprvé použitý inteligentní informační systém řidiče.

Zcela nové Volvo S40 představeno na autosalonu ve Frankfurtu (4)
Zcela nové Volvo S40 představeno na autosalonu ve Frankfurtu (4)
Zcela nové Volvo S40 představeno na autosalonu ve Frankfurtu (4)

„Naším cílem při výrobě automobilů je, aby titul „nejbezpečnější ve své třídě“ platil pro všechny modely bez ohledu na jejich velikost,“ vysvětluje Ingrid Skogsmová, vedoucí Centra pro bezpečnost společnosti Volvo Cars. U kompaktní karosérie se předpoklady pro efektivní deformaci liší od těch, které platí pro karosérie větších modelů. Vzhledem k tomu, že nezbytná deformace probíhá na kratší celkové vzdálenosti, je zapotřebí využít na maximum vlastností různých materiálů tak, aby dokázaly pohltit co nejvíce vznikající energie.

Konstrukce karoserie v přední části Volva S40 byla rozdělena do několika zón, z nichž každá plní v procesu deformace odlišný úkol. Za největší část deformací jsou odpovědné vnější zóny. Čím více se síly vznikající při kolizi blíží k prostoru pro cestující, tím méně se použité materiály deformují. Záměrem bylo, aby prostor pro cestující zůstal při většině nehod nedotčený. Aby každá z těchto zón měla požadované vlastnosti, jsou na různých místech použity čtyři různé druhy oceli s odstupňovanou pevností. Systém rozdělení do zón umožňuje důmyslné a efektivní pohlcení sil vznikajících při kolizi:


Deformační zóna pro nízké rychlosti: Součástí předního nárazníku je extrémně pevný příčník vyrobený z oceli legované bórem. Napojení nárazníku na podélné prvky karoserie je provedeno prostřednictvím deformačních prvků, které pohlcují síly vznikající při nehodách při nízké rychlosti bez poškození zbytku karoserie. Deformační prvky mohou být snadno a za přiměřenou cenu vyměněny.


Deformační zóna pro vysoké rychlosti: Přímé části bočních prvků jsou vyrobeny z vysokopevnostní oceli, která je optimalizována pro pohlcování vysokých energií. Toto je oblast, ve které při kolizi probíhá nevětší množství deformací. Navíc se Volvo rozhodlo zabudovat do kompaktního modelu S40 také horní boční prvky, které poskytují nezbytnou ochranu v případě nárazu vozidla například do návěsu nebo do nakládací plošiny kamionu.


Pomocná zóna: Průřez prvku, který se vychyluje ven směrem k A-sloupku, byl navržen tak, aby tento prvek fungoval jako bariéra chránící prostor kabiny a jako pomocný prvek proti deformacím. Konstrukce rovněž napomáhá při minimalizaci pravděpodobnosti průniku předního kola do interiéru – namísto toho kolo pomáhá při absorpci sil vznikajících při nárazu. Tento profil je mimořádně pevný a je vyroben ze speciální oceli.


Trojité upevnění: A-sloupky a spodní boční prvky jsou spojeny pevným příčníkem. Na každé straně je tak vytvořeno mimořádně pevné trojité upevnění, které výrazně přispívá k zachování nedotčené kabiny pro cestující. Nová konstrukce přídě je jedním z mnoha patentovaných řešení společnosti Volvo v oblasti bezpečnosti.


Kompaktní motory přispívají k bezpečnosti při nárazu: Vzhledem k tomu, že motory jsou uloženy napříč, je díky zmenšené šířce mezi motorem a prostorem pro cestující k dispozici více prostoru. Při kolizi může být motor posunut o plných 150 mm dozadu, než se klikový hřídel dostane do kontaktu s příčníkem v mezi motorovým prostorem a prostorem pro nohy řidiče.


V interiéru nové Volvo S40 sdílí stejný typ bezpečnostního systému jakým jsou vybaveny modely S60 a S80. Sloupek řízení se může deformovat až o 140 mm. Při deformaci se sloupek pohybuje vodorovně, aby byla zachována optimální poloha airbagu.


Další řešení, která jsou společná s většími modely Volvo:

  • konstrukce pedálů zabraňující poranění nohou řidiče
  • airbagy s dvoufázovým plněním
  • předpínače bezpečnostních pásů na předních sedadlech a na vnějších zadních sedadlech
  • omezovač síly předních bezpečnostních pásů
  • upozornění na nezapnutý bezpečnostní pás na předních sedadlech (pro evropské trhy také na zadních sedadlech)

Systém ochrany před bočním nárazem: Nové Volvo S40 je o 50 mm širší než jeho předchůdce. Tím vzniká dodatečný prostor pro deformace při kolizi. V ostatních ohledech nabízí Volvo S40 stejný typ ochrany před bočním nárazem jako větší modely Volvo vybavené systémem SIPS, bočními airbagy a nafukovacími clonami. Tyto clony jsou konstruovány tak, aby poskytovaly lepší ochranu při nehodách kdy dojde k převrácení vozidla, neboť se velmi pomalu vypouštějí (přibližně po dobu 3 sekund). Boční airbagy jsou větší než u předcházejícího modelu S40, takže poskytují účinnější ochranu boků a hrudníku.


Několik dalších prvků přispívá k vyšší tuhosti karoserie a brání zatlačení boků do prostoru pro cestující. Mezi tyto prvky patří:

  • vyztužená příčná trubková vzpěra mezi A-sloupky
  • příčné výztuhy z ultravysokopevnostní oceli ve dveřích
  • B-sloupky, které byly výrazně zpevněny a které jsou dimenzovány tak, aby zajišťovaly lepší ochranu.

Volvo S40 bylo konstruováno tak, aby poskytovalo nejlepší možnou ochranu také při nárazech zezadu.


Systém Volvo pro prevenci poranění krku – WHIPS – je jedním z nejefektivnějších systémů na trhu. V případě závažného nárazu zezadu opěradlo sedadla a opěrka hlavy sledují pohyb těla cestujícího. Sedadla a jejich opěradla jsou mimořádně robustní. Jsou dimenzována tak, aby odolala vysokému zatížení způsobenému například nezajištěnými zavazadly.

Ochrana dalších účastníků silničního provozu


Konstrukce přídě nového Volva S40 je charakterizována čistými, hladkými povrchy a zaoblenými rohy. Křivky a panely jsou tvarovány tak, aby přispívaly ke snížení rizika poranění chodců a cyklistů v případě nehody. Příď je navíc vybavena prvkem pohlcujícím energii, který je umístěn před nárazníkem a který pomáhá snižovat riziko poranění nohou. Kapota a přední blatníky jsou konstruovány tak, aby při nehodě pohlcovaly energii. To pomáhá snižovat riziko poranění hlavy.


Podobně jako ostatní modely Volvo, i nové Volvo S40 bylo vyvinuto s velkým důrazem na děti. Bezpečnostní konstrukce karoserie a bezpečnostní systémy v interiéru jsou dimenzovány a navrženy tak, aby pomáhaly chránit i nejmladší cestující. Obě vnější zadní sedadla mohou být vybavena integrovanými dětskými sedáky pro děti od tří let věku. Airbag spolujezdce vpředu může být vypnut a deaktivován pomocí klíče. Sedadlo spolujezdce vpředu je z výroby připraveno pro instalaci dětské sedačky obrácené zády ke směru jízdy. Je vybaveno speciálními kotevními smyčkami pro upevnění pomocí bezpečnostních pásů.


Karoserie nového Volva S40 je díky moderní konstrukci o 68 procent tužší než karoserie jeho předchůdce. Tato torzní tuhost přispívá ke stabilním, předvídatelným a konzistentním jízdním vlastnostem. Také konstrukce podvozku vozidla se širokým rozchodem a dlouhým rozvorem má pozitivní vliv na jeho stabilitu.

  • Rozchod předních kol je 1535 mm (o 63 mm širší než u předchozího modelu S40).
  • Rozchod zadních kol je 1531 mm (o 57 mm širší).
  • Rozvor kol je 2640 mm (o 78 mm delší).

Všechna kola jsou nezávisle zavěšena. Přední nápravy jsou vybaveny vzpěrami McPherson, zatímco zadní náprava systémem multilink. Zavěšení zadních kol zajišťuje určitou míru pasivního natáčení za účelem vyrovnání případné tendence ke smyku.

Nové Volvo S40 může být vybaveno:

  • protiprokluzovým systémem STC (Stability and Traction Control).
  • protismykovým systémem DSTC (Dynamic Stability and Traction Control), který koriguje směr jízdy vozu a zasáhne pokaždé, když se objeví příznaky začínajícího smyku.

V roce 2004 bude Volvo S40 T5 nabízeno ve spojení se systémem pohonu všech kol. Elektronicky řízený systém Volvo AWD automaticky rozděluje točivý moment podle povrchu vozovky a podle způsobu jízdy a zajišťuje stabilní, konzistentní jízdní vlastnosti.


Nové Volvo S40 má mimořádně výkonné brzdy vybavené systémem ABS s elektronickým rozdělováním brzdné síly na zadní kola a s automatickým asistentem EBA pro brzdění v nouzových situacích. Přední kola jsou vybavena kotouči s vnitřním chlazením. Velikost kotoučů závisí na výkonu motoru (průměr až 16,5“).


Světlomety jsou vybaveny projektorovými potkávacími světly. Soustředěný paprsek světla je obklopen „stínem“, který pomáhá protijedoucím řidičům odhadnout vzdálenost vozu. Součástí volitelné výbavy jsou dálkové i potkávací bi-xenonové světlomety s plynovými výbojkami. Přídavné ukazatele směru na vnějších zpětných zrcátkách a integrovaná boční poziční světla v předních a zadních světlech zlepšují viditelnost Volva S40 také z boku.


Ergonomická poloha sezení a rozmístění všech přístrojů a ovládacích prvků na správných místech přispívají k vyšší bezpečnosti jízdy. V tomto ohledu Volvo S40 navazuje na uznávanou tradici značky. Vůz je vybaven pohodlným a snadno ovladatelným sedadlem řidiče, nastavitelným volantem a logicky uspořádanou přístrojovou deskou. K bezpečnosti jízdy rovněž přispívá ovládání audiosystému, tempomatu, telefonu a navigačního systému umístěné na volantu.


Nové Volvo S40 představuje IDIS – inteligentní informační systém řidiče. IDIS je novinkou v automobilovém průmyslu a jeho kořeny pocházejí z technologií používaných ve vojenských letadlech. Systém zabraňuje zbytečnému rozptylování řidiče v průběhu jízdy. Pokud doprava vyžaduje plnou pozornost a soustředění řidiče (například při předjíždění nebo brzdění), jsou signály z integrovaného telefonu GSM a určité méně významné informace pozdrženy do okamžiku, než se situace uklidní. IDIS nepřetržitě sleduje činnost řidiče tím, že monitoruje pohyby volantu, pedálu plynu, ukazatelů směru, brzdění atd. Tyto údaje jsou zpracovávány a při dosažení určité úrovně aktivity jsou pozdrženy některé informace, které nejsou důležité z hlediska bezpečnosti. Za normálních podmínek může řidič kdykoliv přijmout telefonní hovor, textové zprávy a informace o dopravě.


IDIS je součástí standardní výbavy ve všech verzích nového Volva S40 bez ohledu na to, zda vůz je či není integrovaným telefonem vybaven. IDIS je již z výroby připraven na přicházející palubní informační a komunikační systémy. Čím více takových zařízení bude ve vozidle instalováno, tím větší bude přínos systému IDIS.


Volvo S40 je konstruováno tak, aby byla zajištěna efektivní ochrana posádky vozu a jejího majetku nejen během jízdy, ale i tehdy, pokud je vozidlo zaparkováno.


Úroveň ochrany proti krádeží je velmi vysoká díky úzké spolupráci s předním světovým výzkumným a technologickým automobilovým centrem Thatcham.


Volvo S40 je vybaveno řadou ochranných prvků, jako jsou například:

  • elektronický imobilizér
  • elektronické „značení“ proti krádeži
  • unikátně identifikované řídící moduly
  • audiosystém, který je nedílnou součástí elektrického systému palubní desky.

Nové Volvo S40 může být rovněž vybaveno laminovanými okny dveří, což je v kategorii kompaktních prvků neobvyklá součást výbavy. Laminovaná skla je mimořádně obtížné rozbít a poskytují tak lepší ochranu proti vloupání do vozidla.

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Autorizovaný dealer a opravce VOLVO

Člen koncernu TUkas

 

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.volvo@auto-staiger.cz

Související články

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Plně elektrické Volvo EX30 si...

Malé, ale skutečně schopné. Volvo slaví úspěch svým malým plně elektrickým SUV EX30, které bylo oceněno na udílení prestižních cen World Car Awards! Volvo EX30 při udílení cen v rámci...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volvo přechází u námořní dopravy na obnovitelná paliva, sníží své fosilní emise o 84 %

Volvo přechází u námořní dopravy na...

Každoročně přepraví nákladní lodě napříč světovými oceány desítky tisíc kontejnerů s materiálem určeným pro výrobu v továrnách společnosti Volvo Cars. Odteď bude většina těchto...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Malý vůz s velkým potenciálem. Zcela nové, plně elektrické SUV Volvo EX30

Malý vůz s velkým potenciálem. Zcela...

Někdy může být první dojem zavádějící. Volvo dnes představilo zcela nové a dosud nejmenší SUV EX30. Neuhádnete kolik stojí… Volvo EX30, které bylo představeno světu dnes v italském...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové malé Volvo EX30 vyniká dosud nejnižší uhlíkovou stopou

Nové malé Volvo EX30 vyniká dosud...

V novém modelu Volvo EX30 je destilováno to nejlepší, co automobilka Volvo Cars nabízí, včetně mimořádné bezpečnosti a vůbec nejnižší emise CO2 ze všech dosavadních vozů Volvo. Protože se...