Zcela nové Volvo S40 představeno na autosalonu ve Frankfurtu (3)

Široká nabídka hnacích ústrojí s možností výběru ze sedmi motorů.

Zcela nové Volvo S40 představeno na autosalonu ve Frankfurtu (3)

Přes své kompaktní rozměry je nové Volvo S40 vybaveno napříč uloženým pětiválcovým řadovým motorem. Použití tohoto motoru bylo možné díky novým metodám, které umožnily zmenšení jeho vnějších rozměrů. Kompaktní rozměry motoru rovněž přispívají ke špičkové bezpečnosti vozu při srážce. Podvozek byl vyvíjen souběžně s novými motory a cílem vývoje bylo dosáhnout jízdních vlastností srovnatelných s většími sedany Volvo.

Nové benzinové motory jsou výsledkem dalšího vývoje motorů s nízkým třením, které pohánějí velké modely Volvo. Nová generace motorů nese označení RNC, kde C znamená „Compact“. Většina vnějších součástí motoru byla konstruována a umístěna tak, aby motor zaujímal co nejméně prostoru:• výstupy pro výfukové potrubí jsou nakloněny dolů směrem k bloku motoru


• sběrné potrubí u přeplňovaných motorů je součástí bloku turbodmychadla, čímž dochází ke snížení celkové prostorové náročnosti


• kompaktní sací potrubí je vyrobeno z plastu vyztuženého skelnými vlákny a je vedeno přes vrchní část motoru. Vstřikovací trysky jsou z bezpečnostních důvodů umístěny v části vyrobené z hliníku


• alternátor, vodní čerpadlo a kompresor klimatizace mají kompaktní rozměry a jsou velmi efektivně rozmístěny


• kompresor klimatizační jednotky byl přemístěn tak, aby byl dobře chráněn v případě nehody.


Výsledkem vývoje je motor, který je o 200 mm tenčí a o 25 mm kratší než motory u velkých modelů Volvo a díky kompaktním rozměrům je také lehčí. Ve spojení s architekturou Volvo – uložením motoru napříč – tak tento motor rovněž přispívá k vysoké bezpečnosti v případě nárazu, neboť v motorovém prostoru zbývá více místa pro deformační zóny. V případě kolize se motor může posunout nejméně o 150 mm vzad, než dojde ke kontaktu klikového hřídele s příčníkem v blízkosti stěny mezi motorovým prostorem a prostorem pro cestující. Mezi hlavou válců a kapotou je vzdálenost plných 70 mm, která umožňuje mírnou deformaci kapoty a snižuje tak riziko poranění hlavy v případě kolize vozidla s chodcem nebo cyklistou.


Motory nového Volva S40 jsou založeny na stejné technologii jako motory pohánějící větší modely Volva – mají: čtyři ventily na válec a dvojitý vačkový hřídel – pro vysoký výkon a pružnou odezvu, proměnlivé časování ventilů – pro vysoký výkon a vysoký točivý moment ve spojení s nižší spotřebou a emisemi a systém elektronického řízení motoru s přesnou a adaptivní kontrolou – pro účinné spalování a dobrý výkon.


Nové Volvo S40 nabízeno se dvěma pětiválcovými atmosférickými benzinovými motory 2,4 litru o výkonu 170 k (230 Nm) a 140 k (220 Nm). Nejsportovněji laděný model pod označením T5 má benzinový pětiválcový motor o objemu 2,5 litru doplněný nízkotlakým turbodmychadlem. Vysoký točivý moment a plochý průběh jeho křivky zajišťuje vynikající akceleraci. Motor T5 má maximální výkon 220 k a točivý moment 320 Nm. Všechny tři jmenované řadové pětiválcové motory s vysokým zdvihem dosahují vysoký točivý moment již od nízkých otáček motoru a tím i pružnou akceleraci a mají díky nízké úrovni vibrací a hladkému chodu příjemnější charakteristiku.


Volvo S40 T5 bude později nabízeno také s pohonem všech kol. Verze se systémem AWD bude představena v roce 2004. Vůz bude vybaven stejným typem elektronicky řízené hydraulické spojky jako větší modely Volvo vybavené systémem AWD.


Nabídka motorů zahrnuje také zcela nový čtyřválcový přeplňovaný dieselový motor 2,0 D s výkonem 136 k (340 Nm) se systémem Common Rail Technology druhé generace. Za pomoci piezoelektrických vstřikovacích trysek může být palivo v průběhu každého spalovacího cyklu dávkováno v několika malých vstřicích, v důsledku čehož dochází ke snížení hladiny hluku. S těmito piezoelektrickými vstřikovacími tryskami je motor připraven na budoucí přísnější normy upravující obsah škodlivin ve výfukových plynech. Dieselový motor je výsledkem společného programu automobilek Ford a Peugeot v oblasti vývoje motorů.


Na jaře 2004 bude představen benzinový motor 1.8 s výkonem 120 k (160 Nm) a na podzim v roce 2004 bude rozšířena nabídka o benzinový motor 1.6 s výkonem 100 k (145 Nm) a dieselový motor 1,6 litru s výkonem 110 k (240 Nm). V plánech je zahrnuta i široká řada motorů na dvě paliva: zemní plyn i benzín.


Šestistupňová manuální převodovka vyvinutá pro Volvo S60 R a V70 R je určena i pro Volvu S40 T5. Převodovka je vybavena trojitou synchronizací a umožňuje mimořádně lehké a přesné řazení. Také Turbodiesel je standardně vybaven šestistupňovou manuální převodovkou speciálně pro diesel konstruovanou.


Ostatní motory mají pětistupňovou manuální převodovku Volvo nové generace. Tato převodovka je též nově vybavena trojitou synchronizací pro rychlejší řazení a větší pocit jistoty.


Automatická převodovka pro Volvo S40 je shodná s tou, která je použita ve větších modelech Volvo. Jedná se o pětirychlostní převodovku s adaptivním řazením, které se přizpůsobuje aktuálnímu stylu jízdy.


Základem kompaktního nového Volvo S40 se staly zkušenosti získané ze sportovního vozu Volvo S60 R. „Moderní Volvo by mělo reagovat na sebemenší pokyn řidiče – ihned a bez okolků,“ zdůrazňuje Peter Ewerstrand. „Potěšení z jízdy by mělo být stejně vysoké jako úroveň bezpečnosti. Pokud se týče nového Volva S40, měli jsme při zahájení projektu mimořádně velké ambice. A výsledkem jsme více než potěšeni.“


Technologie podvozku byla převzata z větších modelů Volvo. Nezávislé zavěšení kol se systémem multilink na zadní nápravě poskytuje mimořádnou kombinaci komfortu a konzistentní odezvy. Ke stabilnímu chování vozu na silnici přispívá i v porovnání se stávajícím modelem Volvo S40 širší rozchod a delší rozvor kol. Geometrie zavěšení předních kol byla pečlivě propočítána, aby se zajistila přesná a rychlá odezva řízení, zlepšující sportovní charakteristiky vozu. Řízení je elektrohydraulické, s lehkou, charakteristickou a kontrolovanou odezvou. „Nové hnací ústrojí a pečlivě vyvážený podvozek v kombinaci s mimořádnou torzní tuhostí karoserie poskytují velmi příjemný zážitek z jízdy. Toto je automobil, na jehož řízení se budete skutečně těšit,“ slibuje Peter Ewerstrand.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...