Vývoj nehodovosti na českých silnicích od roku 1980 do konce roku 2006

Za uplynulých 27 let došlo na českých silnicích ke 3 759 733 nehodám, při nichž bylo 31 946 osob usmrceno a 788 479 osob zraněno (z toho více než 130 000 těžce).

Výše hmotné škody odhadnutá při 2 812 923 nehodách, ke kterým došlo v letech 1992 až 2006, představuje hodnotu přes 100 miliard Kč (101 081,64 mil.Kč). Na jednu nehodu tak v průměru připadá odhadnutá škoda ve výši 35 935 Kč.

Přestože základní údaje o nehodovosti za rok 2006 již byly zveřejněny, stojí za zaznamenání některé poměrové ukazatele a porovnání těchto údajů ve vazbě na počty registrovaných motorových vozidel. Byť vývoj některých dále uvedených ukazatelů se může zdát relativně příznivý, ve srovnání s evropskými zeměmi jsou v ČR dosažené poměrové hodnoty stále neúměrně vysoké.

Počet usmrcených osob na 100 nehod má od roku 2002, i přes stále relativně vysoký absolutní počet usmrcených, klesající tendenci. V počátku osmdesátých let přesahoval tento poměr hodnotu 1,6 a v roce 2006 činil 0,51. Tento poměr je nejnižší od roku 1980, v letech 1998 a 1999 se pohyboval mírně pod hodnotou 0,6. Stejně tak u počtu zraněných na 100 nehod byl zaznamenán pokles, v roce 2006 to bylo 15,01 zraněných na 100 nehod (v počátku osmdesátých let to bylo více než 30). Jedná se opět o nejlepší poměrný výsledek od roku 1980 (předtím nejnižší byl v letech 1999 až 2000 – na hodnotě 15,5, ale např. v roce 2003 to bylo 18,16).

Rovněž počet usmrcených osob na 100 000 v ČR registrovaných motorových vozidel klesá. Poměr 17,87 dosažený v roce 2006 je vůbec nejnižší od roku 1990. V letech 1992 až 1994 přitom přesahoval číslo 40, pak trvale klesal (v roce 2005 byl však ještě na hodnotě 21,70). Obdobně positivní trend byl podchycen i u počtu zraněných na 100 000 motorových vozidel, když v roce 2006 klesl tento poměr poprvé od roku 1990 pod číslo 600 (činil 527,6). V roce 2005 to bylo 623,1.

Také počet nehod na 100 v ČR registrovaných motorových vozidel (v roce 2006 byl tento poměr na hodnotě 3,47) je nejnižší za období let 1995 až 2006, kdy trvale přesahoval hodnotu 4,0 (v letech 1995 až 2000 dokonce 4,5, pod hodnotu 4,0 poklesl až v roce 2004). K tomu nutno uvést, že počet v ČR registrovaných motorových vozidel v roce 2006 se oproti roku 1992 zvýšil více než 1,5 krát.

V roce 2006 se poprvé změnil (zřejmě však jen dočasně) trend u roční výše hmotných škod odhadnutých při dopravních nehodách (který je z pohledu zvyšující se technické úrovně a bezpečnosti vozidel a tím i jejich cen zcela logický). V roce 2006 došlo ke snížení celkové odhadnuté výše hmotných škod pod úroveň dosahovanou v letech 2003 až 2005. Tento fakt má dva zřejmé důvody: zvýšení hranice pro povinné nahlášení nehody na 50 000 Kč a zřejmě i zavedení bodového systému od 1.7.2006. To mělo samozřejmě vliv i na snížení celkového počtu dopravních nehod v roce 2006.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Češi stále riskují: Nejčastější příčiny nehod jsou rychlost, nepozornost a nedání přednosti

Češi stále riskují: Nejčastější...

Ve Spojeném království právě probíhá Road Safety Week (letos od 16. do 22. 11.), týden věnovaný prevenci a bezpečnosti silničního provozu. Do jednotlivých aktivit se zapojují partneři...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Renault Clio: Malý městský švihák startuje na 430 tisících

Nové Renault Clio: Malý městský...

Šestá generace Renaultu Clio přijíždí do Česka. Odvážnější design, chytřejší technologie a hybrid, který zvládne 80 % městské jízdy na elektřinu. Renault vzal své ikonické Clio a dal...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí výkonem 1 megawatt?

Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí...

Když se dnes mluví o elektrické mobilitě, BYD stojí na vrcholku hory a vyhlíží celé odvětví z výšky. Není to náhoda – a už vůbec ne trik. Tahle technologická mašina o 120 000...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR přináší závodní adrenalin na běžné silnice

CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR...

Závodní okruhy mají nového vyslance – a míří rovnou do ulic. CUPRA představuje Leon VZ TCR, nejsilnější Leon s pohonem předních kol v historii. Limitovaná edice pro pouhých 499 řidičů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot Polygon: Když volant není volant a auto má duši z budoucnosti

Peugeot Polygon: Když volant není volant...

Peugeot odhalil koncepční vůz Polygon – plně funkční prototyp, který mění samotnou podstatu řízení. S revolučním volantem Hypersquare, elektronickým řízením Steer-By-Wire a překvapivě...