Vývoj Euro NCAP

European New Car Assessment Program (Euro NCAP), který byl založen v roce 1997, je nezávislý evropský orgán chránící práva spotřebitelů.

V současnosti s ním spolupracuje sedm vlád, dále spotřebitelská sdružení, automobilové kluby, nevládní organizace, atd.

Provádí nárazové testy (crashtesty) u nejprodávanějších vozů v Evropě, u nichž hodnotí, jak je v případě nárazu chráněna jejich posádka (řidič, spolujezdci).

Euro NCAP doplňuje a zpřísňuje stávající evropské předpisy týkající se crash testů. Evropské předpisy sice stačí k homologaci vozů a k jejich uvedení na evropský trh, ale hodnocení Euro NCAP poskytuje informace sloužící k ochraně spotřebitelů. Z testů v rámci protokolu Euro NCAP tak vyplývá mizerná image bezpečnosti prvních čínských vozů.

Od roku 1997 existuje systém známkování pomocí hvězdiček ve 3 samostatných kategoriích:

  • Dospělí: maximálně 5 hvězdiček
  • Děti: maximálně 5 hvězdiček
  • Chodci: maximálně 4 hvězdičky

V roce 2009 bude proces hodnocení nových modelů a používaná loga k označení výsledků hodnocení zcela přepracován a bude se vydávat jen jedna celková známka. Tato známka kombinuje výsledky ze 4 kategorií testů, s váženými koeficienty, aby se mohlo dojít k celkovému skóre:

  • Dospělí 50 %
  • Děti 20 %
  • Chodci 20 %
  • Asistenční systémy 10 %

Cíl, který tento orgán s novými kritérii sleduje, je trojí:

  • Podpořit auta, kterým se podaří dosáhnout co nejlepšího kompromisu z hlediska celkové bezpečnosti, a to jak pro dospělé, tak pro děti a chodce;
  • Penalizovat auta, které na některou kategorii účastníků silničního provozu nebo vybavení nedbají;
  • Racionalizovat hodnocení, aby se mohly snadno zavést nové protokoly testů nebo nová hodnotící kritéria a nemusel se přitom zvyšovat počet hvězdiček.

Do protokolu se zavádí nová kategorie, týkající se systémů aktivní bezpečnosti. Má sice prozatím jen malou váhu, ale odráží záměr Euro NCAP otevřít se primární bezpečnosti (zabránění nehodě) a hodnotit bezpečnost globálněji.

Souhrnná známka je vyjádřená v procentech a projevuje se v počtu hvězdiček (0 – 5). S tímto novým systémem hodnocení bude postupně (od roku 2009 do roku 2012) čím dál obtížnější 5 hvězdiček získat.

Typy testů po kategoriích

Kategorie „Dospělí“

  • Čelní náraz vozu do pevné deformovatelné bariéry v rychlosti 64 km/hod.;
  • Boční náraz do boku vozidla vozíkem s deformačním čele rozjetým na rychlost 50 km/hod.;
  • Boční náraz vozu na sloupek o průměru 25,4 cm v rychlosti 29 km/hod v úrovni sedadla řidiče;
  • Náraz zezadu, u něhož se hodnotí riziko poranění krční páteře (hyperflexe krku – Whiplash)

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Proč si pořídit nové auto na operativní leasing

Proč si pořídit nové auto na...

Operativní leasing se v posledních letech stal jednou z nejoblíbenějších cest, jak si pořídit nové auto bez nutnosti investovat vysokou částku na začátku. Nabízí flexibilitu, předvídatelné...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...