VW Lupo GTI: rychlík z Wolfsburgu

Před čtvrt stoletím debutoval na trhu první VW Golf označený jako GTI, poté následovalo Polo GTI a nyní zdobí magickou zkratku VW Lupo.

VW Lupo GTI: rychlík z Wolfsburgu

Už na pohled vypadá sportovní VW Lupo GTI pořádně dravě. Velká patnáctipalcová kola, rozšířené blatníky, boční prahy, zaoblené nárazníky s třemi vstupy přívodu vzduchu podtrhují dynamický výraz přední části, přičemž zádi dominují střešní spoiler a zdvojená výfuková koncovka.

Verze GTI prošla také pořádnou odtučňovací kůrou, blatníky, dveře a kapota motoru jsou jako u „litrového“ Lupa z hliníku. Tím se hmotnost podařilo snížit na 978 kg. Naproti tomu na výbavě se nešetřilo – systémy ABS i ESP, elektricky ovládaná okna i zrcátka, xenonové světlomety. Pouze boční airbagy jsou na přání.


VW Lupo GTI: rychlík z Wolfsburgu

Sportovnímu charakteru je přizpůsoben rovněž interiér – červené bezpečnostní pásy, výškově stavitelné sportovní sedadlo vpředu a chromované rámečky rychloměru, otáčkoměru a analogových hodin. Křiklavý interiér se nemusí líbit každému, což však v žádném případě neplatí o zážehovém čtyřválci 1.6 16V, který má výkon 92 kW (125 k) při 6500 otáčkách za minutu. Při 3000 ot./min dosahuje největšího točivého momentu 152 N.m. S novou pětistupňovou sportovní převodovkou zvládne sprint na 100 km/h za 8,3 sekundy a největší rychlost končí na 205 km/h. Kupodivu i s těmito hodnotami se kombinovaná spotřeba pohybuje kolem sedmi litrů.

Stejně jako pohonná jednotka přesvědčuje o svých kvalitách také skvělý podvozek s tvrdším pérováním, ale ne zas tak tvrdým, aby tím utrpěla komfortní jízda. S přesným posilovačem řízení přímo „prahne“ po silnicích plných zatáček.


Se závodní verzí VW Lupo už čtvrtou sezonu soutěží mladí adepti automobilového sportu ve věku 17 až 24 let v seriálu ADAC VW Lupo Cup, který pro ně pořádá přímo automobilka VW. Tyto vozy mají stejný výkon 92 kW, přičemž točivý moment dosahuje hodnoty 140 N.m. Vzhledem k tomu, že jde o zcela identické vozy, připravované a provozované firmou Abt Motorsport, a jezdce, kteří mají zkušenosti nanejvýš s motokárami, tak jde o ideální řidičskou průpravu nastupující závodnické generace.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Prelude: Návrat technické ikony

Honda Prelude: Návrat technické ikony

Po pětadvaceti letech se na evropské silnice vrací legendární jméno – Honda Prelude. A vrací se v podobě, která dokonale vystihuje dnešní automobilovou éru: plně hybridní kupé e:HEV,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota GR Yaris Aero Performance 2026 má české ceny

Toyota GR Yaris Aero Performance 2026 má...

Toyota zahájila předprodej nové sportovní verze modelu GR Yaris pro rok 2026 pod označením Aero Performance. Cena vozu inspirovaného účastí Toyoty ve světovém šampionátu rallye WRC začíná na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Chtěli byste mít tohle ve „sklepě“? Toyota chystá mini elektromobil do 45 km/h

Chtěli byste mít tohle ve „sklepě“?...

Toyota zkoumá, jak bude vypadat městská doprava zítřka – malá, tichá a elektrická. Konsorcium vedené Toyota Manufacturing UK získalo od britské vlády podporu na studii proveditelnosti lehkého...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot Boxer Furgon: Síla, prostor a spolehlivost v každém detailu

Nový Peugeot Boxer Furgon: Síla, prostor...

Peugeot nedávno představil novou generaci robustního pracovního partnera. S nejvýkonnějším dieselovým motorem, komfortní kabinou a moderní technikou. Vyzkoušeli jsme Peugeot Boxer Furgon ve verzi...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nextbase: Počet srážek automobilů se zvěří roste, hodí se mít záznam z palubní kamery

Nextbase: Počet srážek automobilů se...

V loňském roce došlo k dalšímu nárůstu počtu automobilových nehod způsobených srážkou se zvěří. Úměrně cenám nových vozů a nákladům na opravy rostou také způsobené škody....