Volvo – nová generace pětiválcových vznětových motorů

Výkon od 92 do 136 kW.

Motory jsou určeny pro modely Volvo S60, V70, XC70 a XC90. „Na motorech jsme zlepšili prakticky vše,” říká Jörgen Svensson, hlavní inženýr programu. „V řidiči zanechá dojem živého zážehového motoru, silnějšího a zároveň šetrnějšího k životnímu prostředí.”


Motor, který byl poprvé prezentován v roce 2001, byl výrazně vylepšen a zdokonalen. Charakterizovaný výrazně vyšším výkonem a lepšími jízdními vlastnostmi. Současně došlo k významnému snížení emisí. Tři nové vznětové motory jsou všechny přeplňované turbodmychadlem.

Turbodmychadlo nové generace


Převážnou část nárůstu výkonu je možné připsat zdokonalenému systému výměny vzduchu a výfukových plynů, novému turbodmychadlu a vylepšenému systému vstřikování. Většina vzduchových a výfukových cest získala větší objem a pozvolnější ohyby pro účinnější proudění plynů s nízkými ztrátami.


Turbodmychadlo nové generace je řízeno elektronicky, čímž bylo dosaženo rychlé a přesné regulace plnicího tlaku. Větší kolo kompresoru poskytuje vyšší točivý moment i výkon. Nastavitelné lopatky byly navíc zakřiveny k dosažení účinnějšího proudění výfukových plynů při každém nastavení, což vedlo ke zvýšení úrovně účinnosti turbodmychadla. Tato zlepšení přispívají jak k rychlejší akceleraci, tak k lepšímu výkonu při vysokých rychlostech.


Středové pouzdro agregátu turbodmychadla je nyní chlazené vodou, což je u vznětových motorů neobvyklé. Toto řešení bylo nezbytné vzhledem k vyššímu výkonu nového motoru a díky němu je chlazení turbodmychadla zajištěno i po vypnutí motoru. To je mimořádně užitečné během krátkých zastávek po rychlé jízdě.

Zdokonalená technologie vstřikování


Stejně, jako tomu bylo již dříve, vzduch víří ve zvětšených spalovacích prostorech , čímž došlo ke snížení komprese, čímž bylo dosaženo nejen vyššího výkonu, ale i snížení emisí. Použití nového elektronicky řízeného systému vícenásobných škrticích klapek v sacích otvorech umožňuje plynulou regulaci úrovně víření a spalování je mimořádně přesně upravováno podle jízdní situace, momentálních otáček motoru a zatížení.


Systém vstřikování byl vybaven novými vstřikovači se sedmi menšími otvory trysek, oproti pěti u předchozího motoru. Díky tomu je dosaženo jemnějšího rozprášení palivové směsi a účinnějšího spalování. Vstřikování se uskutečňuje ve třech krocích: předvstřik, hlavní vstřik, a dostřik. Poslední krok je nový a přispívá nejen k čistšímu spalování, ale také k regeneraci filtru pevných částic.


Díky zcela novému elektronicky řízenému systému rychlého žhavení byly výrazně sníženy doby žhavení, a také bylo usnadněno startování motoru za chladného počasí.

Nový systém řízení motoru přispívá ke snížení emisí


Nová vznětová pohonná jednotka má díky celé řadě nových a zdokonalených funkcí velmi nízké emise. Emise oxidů dusíku (NOx) byly sníženy na polovinu. Motor je navíc vybaven zcela novým chladičem EGR, který velmi účinně snižuje teplotu spalování, čímž dochází k snížení emisí.


Systém řízení motoru nové generace s vyšším výkonem a počtem čidel umožňuje přesnější ovládání funkcí motoru včetně elektronického řízení škrticí klapky a nového, výkonnějšího ventilu EGR (recirkulace výfukových plynů) pro přesnější regulaci množství přiváděného vzduchu a recirkulace výfukových plynů.


Katalyzátor je nyní umístěn blízko motoru – nejen u verzí s manuální převodovkou, ale také u verzí s automatickou převodovkou – aby bylo dosaženo rychlejšího zahřátí, a tedy i rychlejšího spuštění procesu čištění výfukových plynů. Katalyzátor je také větší, než tomu bylo doposud. Navíc je doplněn kyslíkovým čidlem, které přesně reguluje palivovou směs a emise.

Filtr pevných částic součástí standardní výbavy


Všechny verze nového vznětového motoru jsou standardně vybaveny filtrem pevných částic, který z výfukových plynů velmi účinně odstraňuje částečky sazí s účinnosti přes 95 %. Filtr je typu CDPF – povlakový filtr pevných částic pro vznětové motory, ve kterém je spalování částic podpořeno speciální vrstvou. Nejsou proto třeba žádná aditiva a filtr nevyžaduje údržbu. Spalování částeček sazí trvá přibližně 20 minut a dochází k němu automaticky v intervalech 500 až 1000 km v závislosti na jízdních podmínkách.


Motory – všechny se stejným obsahem válců a společnou technologií s pohonem předních kol, nejvýkonnější motor D možný též pohon AWD:

  • Motor D5 má výkon 185/136 k/kW (dříve 163/120) Točivý moment 400 Nm (dříve 340)
  • Motor 2.4D má výkon 163/120 k/kW (dříve 130/96) Točivý moment 340 Nm (dříve 280)
  • Motor D má výkon 126/92 k/kW (dříve 116/85) Točivý moment 300 Nm (dříve 280)

Servisní interval byl prodloužen z 20 000 na 30 000 km.

Šestistupňové manuální a automatické převodovky


Motor D5 je standardně spojen se šestistupňovou manuální převodovkou, která dokáže zpracovat jeho vysoký točivý moment. Šest rychlostních stupňů přispívá k sportovnějšímu charakteru jízdy. Tato převodovka je rovněž k dispozici jako jedna z možností v kombinaci s motorem 2.4D.


V průběhu roku bude uvedena nová automatická převodovka, která má rovněž šest rychlostních stupňů, a která je k dispozici jako volitelná výbava v kombinaci s motory D5 a 2.4D. Tato nová automatická převodovka přispívá k velmi rychlé odezvě, zejména pokud je použita funkce kick-down. Dále je vybavena funkcí Lock-up, která umožňuje využít široké spektrum otáček motoru pro dosažení účinné tažné síly a dobrých jízdních vlastností, zejména při přepravě těžkých nákladů nebo při tažení obytného přívěsu.

Pohon všech kol AWD s technologií Instant Traction


Vylepšený systém AWD s technologií Instant Traction, který byl poprvé použit u vozu Volvo XC90 V8, je nyní možné kombinovat s dalšími motorovými verzemi modelu XC90. Tento systém bude rovněž k dispozici pro vozy Volvo S60, S80, V70 a XC70 s pohonem všech kol. Technologie Instant Traction usnadňuje rozjezd na kluzkém povrchu tím, že v momentě, kdy se vůz dá do pohybu, okamžitě převede potřebné množství výkonu na zadní kola.

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Autorizovaný dealer a opravce VOLVO

Člen koncernu TUkas

 

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.volvo@auto-staiger.cz

Související články

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Plně elektrické Volvo EX30 si...

Malé, ale skutečně schopné. Volvo slaví úspěch svým malým plně elektrickým SUV EX30, které bylo oceněno na udílení prestižních cen World Car Awards! Volvo EX30 při udílení cen v rámci...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volvo přechází u námořní dopravy na obnovitelná paliva, sníží své fosilní emise o 84 %

Volvo přechází u námořní dopravy na...

Každoročně přepraví nákladní lodě napříč světovými oceány desítky tisíc kontejnerů s materiálem určeným pro výrobu v továrnách společnosti Volvo Cars. Odteď bude většina těchto...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Malý vůz s velkým potenciálem. Zcela nové, plně elektrické SUV Volvo EX30

Malý vůz s velkým potenciálem. Zcela...

Někdy může být první dojem zavádějící. Volvo dnes představilo zcela nové a dosud nejmenší SUV EX30. Neuhádnete kolik stojí… Volvo EX30, které bylo představeno světu dnes v italském...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové malé Volvo EX30 vyniká dosud nejnižší uhlíkovou stopou

Nové malé Volvo EX30 vyniká dosud...

V novém modelu Volvo EX30 je destilováno to nejlepší, co automobilka Volvo Cars nabízí, včetně mimořádné bezpečnosti a vůbec nejnižší emise CO2 ze všech dosavadních vozů Volvo. Protože se...