Volvo D5 – první vznětový motor Volvo vyvinutý a vyrobený ve vlastních závodech

Novou technologií vznětových motorů chce Volvo dosáhnout špičkové světové parametry v oblasti výkonu, nízké spotřeby paliva, hlučnosti, hmotnosti a emisí a současně zachovat motoru kultivovaný sportovní charakter.

Motor D5 se poprvé objeví letos v létě ve sportovním sedanu Volvo S60 a prestižním automobilu Volvo S80. O něco později bude v nabídce i pro automobily Volvo V70, patřící mezi nejlepší automobily na světě s karoserií kombi. Motor D5 používá technologii systému vstřikování Common Rail druhé generace od firmy Bosch a přeplňování s proměnlivou geometrií lopatek. Pětiválcový hliníkový blok i hlava válců jsou vyrobeny z hliníku, vznětový motor Volvo D5 váží pouhých 185 kg.


Vznětový motor Volvo D5 dosahuje největšího výkonu 120 kW při otáčkách 4000/min. Automobil Volvo S60 s ním zrychluje z klidu na rychlost 100 km/h za 9,5 s, automobily Volvo S80 a V70 zrychlují shodně za 9,8 s. Všechny tři automobily s ním dosahují největší rychlosti 210 km/h.


Nový vznětový motor Volvo D5 dosahuje větších hodnot točivého momentu než nejvýkonnější zážehový pětiválec, který dosud nabízí firma Volvo Cars. Významná je však skutečnost, že 340 N.m je k dispozici již od otáček 1740/min. Pro porovnání uvádíme, že „benzinový“ motor T5, který má výkon 184 kW vykazuje točivý moment 330 N.m při otáčkách 2400/min. To znamená, že řidič má v případě nového vznětového motoru k dispozici maximum točivého momentu již od nízkých otáček, což velmi zpříjemňuje jízdu.


Nízká spotřeba paliva je jednou z významných motivací zákazníků pro zakoupení automobilu se vznětovým motorem. Se zaujímá v automobilu Volvo S60 s novým motorem D5 vykazuje spotřebu pouhých 6,0 l/100 km, s Volvem S80 vykazuje spotřebu 6,5 l/100 km a s Volvem V70 podle předběžného měření 6,4 l/100 km. Prakticky to znamená, že s automobilem Volvo S60 vybaveným motorem D5 lze ujet minimálně 1170 km bez doplnění nafty do sedmdesátilitrové nádrže paliva.


Tuto příznivou spotřebu paliva ovlivňuje nízká hodnota vnitřního tření jednotlivých částí motoru, systém pohonu jedním řemenem pro vačkové hřídele a vstřikovací čerpadlo, válečková zdvihátka v mechanismu rozvodu, která zajišťují nejnižší možné tření v hlavě válců, zejména při nízkých otáčkách a při jízdě ve městě, odlehčené pohyblivé součásti, zejména písty a ojnice. Tím se dosáhne nižších setrvačných sil, nižšího zatížení ložisek a tím i nižšího tření. Dále účinný systém spalování paliva, čtyři ventily ve válci a vstřikování paliva s centrálně umístěným vstřikovačem. Významný je i pro vznětový motor relativně nízký kompresní poměr 18:1. Je výhodný z hlediska tlaků vznikajících při spalování. Sníží se tím mechanické zatížení součástí a tření. Následkem je snížená spotřeba paliva.


Hlavním zdrojem rozsáhlých rezerv točivého momentu motoru 340 N.m je turbodmychadlo typu VNT. V tomto systému má turbína na straně vstupu výfukových plynů z motoru mechanismus, který zajišťuje optimální podmínky proudění a vysokou účinnost turbíny, a to v celém rozsahu otáček motoru. Tím je dosaženo vysoký plnicí tlak již při nízkých otáčkách motoru, plošší křivka točivého momentu, vyšší výkon a optimální efektivita procesu přeplňování. Následkem toho motor reaguje okamžitě na pohyb plynového pedálu. Turbodmychadlo je chlazeno motorovým olejem.


Množství a okamžik vstřiku paliva pod mimořádně vysokým tlakem až 1600 barů do válců je elektronicky řízen prostřednictvím rychle reagujících elektromagnetických ventilů. Výsledkem je extrémně jemné rozptýlení paliva, což přispívá k velmi účinnému spalování. Důsledkem je minimalizace emisí oxidů dusíku (NOx) a pevných částic.


Aby se ještě více snížily hodnoty škodlivých emisí, je motor Volvo D5 vybavený zdokonalenou technologií EGR – recirkulace výfukových plynů, kdy část výfukových plynů se vrací zpět do válců motoru, čímž se snižují spalovací tlaky a teploty a následně redukují emise NOx. Vyšší účinnosti a přesnosti recirkulace spalin je dosaženo prostřednictvím rychle reagujícího ventilu EGR, přímo ovládaného elektronicky řídící elektronickou jednotkou motoru. Recirkulované výfukové plyny se z důvodu zlepšení účinnosti redukce NOx ještě před smísením s nasávaným vzduchem ochlazují ve speciálním chladiči výfukových plynů. Plyny jsou chlazeny chladicí kapalinou motoru. Systém EGR výrazně snižuje emise NOx, přičemž zachovává efektivitu využití paliva. Samotný chladič EGR snižuje hladinu oxidů dusíku o dalších 7 %, oproti systému pracujícímu bez ochlazování.


Uhlovodíky (HC) a oxid uhelnatý (CO) – hlavní složky obsažené ve zbývajících výfukových plynech – a některé emise pevných částic se odstraňují v oxidačních katalyzátorech. Systém pracuje na takzvaném close-coupled catalyst principu. Jedná se o malý katalyzátor umístěný v těsné blízkosti výstupu z turbodmychadla a o velký katalyzátor umístěný bezprostředně za ním. Malý katalyzátor se zahřeje poměrně rychle, proto je mnohem dříve funkční. Výfukové plyny se tedy po spuštění studeného motoru rychleji čistí a současně napomáhají k rychlejšímu zahřátí hlavního katalyzátoru.


Motor Volvo D5 snadno převyšuje nové standardy normy Euro 3.


Volvo D5 je řadový motor uložený vpředu napříč, je relativně úzký, a tak významným způsobem přispívá k navýšení hlediska pasivní bezpečnosti při nárazech. Kompaktní konstrukční rozměry motoru ponechávají maximální možný prostor pro zachování velmi důležité deformační zóny.


S uvedením nového motoru D5 se firma Volvo Cars obrací na zcela novou kategorii zákazníků v několika klíčových evropských zemích, kde pohon osobního automobilu vznětovým motorem představuje rozhodující podíl prodejů v segmentu vyšší střední třídy. A tento poměr stále roste. Belgie vykazuje nejvyšší podíl prodaných vznětových motorů ve vozidlech vyšší střední třídy – plných 87 %. Následuje Francie (82 %), Rakousko (77 %) a Itálie se 70 %.

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Autorizovaný dealer a opravce VOLVO

Člen koncernu TUkas

 

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.volvo@auto-staiger.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volvo přechází u námořní dopravy na obnovitelná paliva, sníží své fosilní emise o 84 %

Volvo přechází u námořní dopravy na...

Každoročně přepraví nákladní lodě napříč světovými oceány desítky tisíc kontejnerů s materiálem určeným pro výrobu v továrnách společnosti Volvo Cars. Odteď bude většina těchto...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Malý vůz s velkým potenciálem. Zcela nové, plně elektrické SUV Volvo EX30

Malý vůz s velkým potenciálem. Zcela...

Někdy může být první dojem zavádějící. Volvo dnes představilo zcela nové a dosud nejmenší SUV EX30. Neuhádnete kolik stojí… Volvo EX30, které bylo představeno světu dnes v italském...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové malé Volvo EX30 vyniká dosud nejnižší uhlíkovou stopou

Nové malé Volvo EX30 vyniká dosud...

V novém modelu Volvo EX30 je destilováno to nejlepší, co automobilka Volvo Cars nabízí, včetně mimořádné bezpečnosti a vůbec nejnižší emise CO2 ze všech dosavadních vozů Volvo. Protože se...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Plně elektrické Volvo EX90 Excellence: Mimořádně stylové cestování

Plně elektrické Volvo EX90 Excellence:...

Luxusní automobilky rády vytvářejí ze speciálních vozů ještě speciálnější. Dělá to i Volvo se svou vlajkovou elektrickou lodí EX90. Její super-extra varianta se jmenuje Excellence a půjde...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový vládce severského pantheonu: Plně elektrické Volvo EX90

Nový vládce severského pantheonu: Plně...

V oblacích Žižkovské věže Volvo oficiálně představilo nového boha značky, plnohodnotné sedmimístné zcela elektrické SUV EX90. Klasickou, nádhernou, ohromující záležitost, v níž se...