Věk plastů v automobilismu se díky BASF přibližuje

V současnosti jsme svědky kvalitativní změny ohromného dosahu: s postupným rozvojem plastů se můžeme v budoucnosti nadít toho, že z kovu bude pouze základní konstrukce vozu.

Proč směřovat k vyššímu podílu plastů?

Věk plastů v automobilismu se díky BASF přibližuje

Mají menší hmotnost. Jen pro srovnání: zatímco váha m3 oceli činí 7.850 kg, anebo hliníku 2.700 kg, tak plasty dosahují hmotnosti pouze mezi 1.000 – 2.000 kg na m3. Nebo jiný základní údaj: teplota, za které se taví ocel je 1.350 – 1.400 °C, u hliníku 658 °C, u plastů se jedná pouze o 200 – 400 °C (v závislosti na konkrétním druhu materiálu). Zmíněné údaje jsou zcela zásadní. Úspora 100 kg na váze znamená snížení spotřeby paliva o 0,4 litru na 100 km. Stejně tak výrazně nižší teplota tavení přináší nezanedbatelnou energetickou úsporu. Z principu jsou všechny termoplasty recyklovatelné. Dnes se 90% vytěžené ropy spálí, jen 10% ropy se využije pro chemické účely – i v tomto můžeme v budoucnu očekávat proměnu. Plasty tak představují ekologické řešení a přispívají podstatnou měrou k redukci emisí CO2.

Věk plastů v automobilismu se díky BASF přibližuje

Využití plastů při výrobě automobilů stoupá.

Zatímco v roce 1970 plasty představovaly 6% váhy vozidla, tak dnešní stav dosahuje rozpětí 12 – 15% a hypotézy předpokládají, že v roce 2020 bude čtvrtinu hmotnosti automobilu tvořit plast.

„Rozvoj plastů pomáhá uskutečňovat nové trendy v konstrukci automobilů. Elektromobily začínají být vskutku reálnou alternativou minimálně pro městskou mobilitu. Díky hmotnostní úspoře může být ale také automobil vybaven dalšími prvky, které byly ještě před několika lety těžko představitelné. Nedocenitelné je rozsáhlejší použití plastů v automobilech i při zmírňování dopadu na životní prostředí. BASF si je vědoma potenciálu, který plasty do budoucna ve všech sférách života představují a snaží se vzhledem ke své významné roli hrát prim v určování budoucího vývoje,“ uvedl Jiří Kubík, obchodní zástupce BASF pro termoplasty pro automobilový průmysl.

BASF je chemickou společností, která dodává vůbec největší množství materiálů automobilovému průmyslu. Jen z poslední doby to dokládají dva koncepční vozy, které slouží jako velký zdroj inspirace pro konstruktéry: loňský i-Flow vyvinutý ve spolupráci s jihokorejskou automobilkou Hyundai a elektromobil Smart Forvision, který byl veřejnosti představen letos ve Frankfurtu nad Mohanem. Oba vozy jsou modely, nicméně jejich konkrétní prvky dávají nahlédnout do ne tak daleké budoucnosti.

Příklady inovativního využití plastů BASF – vyšší bezpečnost, komfort a šetrnost k životnímu prostředí

Speciální výztuha nárazníku (umístěná za nárazníkem) vyrobená z Ultramidu, poprvé použita v Opelu Insignia, znamená výrazně vyšší ochranu zdraví chodců. Výztuha z Ultramidu totiž vykazuje třikrát větší tuhost a absorpci energie oproti klasickému provedení a zajišťuje řízenou deformaci tak, aby v případě zranění chodce došlo k co nejmenšímu poškození zdraví.

Ke zvýšení bezpečnosti přispívají i nové opěrky z plastů vyvinutých BASF

– které byly použity poprvé ve vozech BMW. Opěrka z materiálu dodaných BASF je neocenitelná při chránění krční páteře v případě zpětného nárazu. V případě nárazu o síle větší než 12 km/hod se spustí aktivátor umístěný v opěrce, pružina okamžitě posune přední polovinu opěrky dopředu, čímž se výrazně zmírňuje riziko zranění.

Ve Smartu Forvision BASF poprvé představila celoplastová kola

Věk plastů v automobilismu se díky BASF přibližuje
Věk plastů v automobilismu se díky BASF přibližuje

– která jsou vhodná k sériové výrobě. Plastová kola jsou v součtu o 12 kg lehčí (3 kg na jednom kole) oproti těm současným. Každá hmotnostní úspora je též neocenitelná v rozvoji elektromobilů, protože čím menší bude hmotnost vozu, tím vyšší bude dojezd elektromobilu.

Pro snižování hmotnosti jsou nesmírně významné samozhášivé materiály nové generace: tyto materiály umožňují vybavit elektromobil řadou dílů z plastů, které vedle zajištění potřebných elektrických vlastností díky samozhášivosti přispívají k vyšší bezpečnosti při případném požáru. K potřebnému snížení hmotnosti elektromobilu dopomáhají také plastové díly karoserie nahrazující klasický plech: například blatníky z on-line lakovatelného Ultramidu TOP.

BASF myslí ale i na rozvoj plastů v automobilech poháněných turbomotory. Plastové díly z Ultramidu Endure přinášejí řešení v oblasti přípravy paliva v blízkosti motoru – lehce totiž odolávají nepřetržitému používání při teplotě 220°C a krátkodobě dokonce 240°C (díly chladiče vzduchu, potrubí přívodu vzduchu a sacího modulu, atd.).

BASF také například ve spolupráci se společností Sika Schweiz vyvinula, poprvé pro automobilku Peugeot, speciální vyztužení karoserie v oblasti rámu pátých dveří pomocí materiálu Ultramid A3WG10, což přináší zesílení konstrukce a slouží k pohlcování působících sil.

Příkladů speciálních plastových materiálů je možno vyjmenovat celou řadu.

Řidičům zpříjemňují jízdu autem, více ochraňují jejich bezpečnost, umožňují realizovat v minulosti takřka nepředstavitelné konstrukční prvky a v neposlední řadě jsou šetrné k životnímu prostředí. Tyto nedocenitelné příspěvky chemické společnosti BASF však běžný uživatel vozu v podstatě ani nemůže zaregistrovat, přesto by bez nich nebyl dnešní automobilismus představitelným.

O společnosti BASF

Společnost BASF – The Chemical Company je globálním leaderem v oblasti chemického průmyslu. Společnost má velice široké portfolio zahrnující chemikálie, plasty, stavební materiály, zemědělské produkty i jemnou chemii. Společnost je spolehlivým partnerem pro prakticky všechna průmyslová odvětví a svým partnerům nabízí produkty o vysoké přidané hodnotě a inteligentní systémová řešení, jež jim umožňují dosahovat stále větších úspěchů. Společnost BASF vyvíjí nové technologie s potenciálem hledání odpovědí na globální problémy, jako je změna klimatu, potřeba vyšší energetické efektivnosti a vyšší mobility. BASF zaměstnává zhruba 109 000 lidí a v roce 2010 vykázala tržby ve výši 63,9 miliard Eur. Akcie společnosti BASF jsou obchodovatelné na akciových trzích ve Frankfurtu (BAS), Londýně (BFA) a Curychu (AN). Více informací o společnosti BASF najdete na internetu na adrese www.basf.com nebo na Social Media Newsroom: www.newsroom.basf.com.

BASF v České republice

Společnost BASF Czech spol. s.r.o., dceřiná společnost BASF SE, patří k předním firmám chemického průmyslu v České republice. Z Prahy a jiných závodů je distribuován celý sortiment inovativních a vysoce hodnotných výrobků skupiny BASF. V roce 2010 měla v České republice skupina BASF 189 zaměstnanců a dosáhla obrat ve výši 323 miliónů Eur. Další informace jsou uvedeny na internetové stránce www.basf.cz.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vozy na autoplyn mají našlápnuto k dalšímu rekordu. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?

Vozy na autoplyn mají našlápnuto k...

Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský temperament v moderním kabátě

Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský...

SEAT to není jen její mladší a ambicióznější Cupra. Španělská automobilka slaví 75 let a dává to patřičně najevo. Do nového výročí vstupuje s modernizovanými modely Ibiza a Arona –...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy knihy: Ujela 693,38 kilometru na jedno dobití

Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy...

Kia přepsala historii a stanovila nový globální standard dojezdu elektrických vozidel. Kia PV5 Cargo, první specializované elektrické lehké užitkové vozidlo značky a součást průkopnické řady...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Prelude: Návrat technické ikony

Honda Prelude: Návrat technické ikony

Po pětadvaceti letech se na evropské silnice vrací legendární jméno – Honda Prelude. A vrací se v podobě, která dokonale vystihuje dnešní automobilovou éru: plně hybridní kupé e:HEV,...