Vážné dopravní nehody mění život nejen jejich účastníkům…

Škody způsobené dopravními nehodami dosahují v ČR každoročně mnoha desítek miliard korun.

Na jednoho usmrceného v Evropě

– připadá dalších osm až devět těžce a čtyřicet lehce zraněných. Zhruba polovina těžce zraněných si odnáší doživotní zdravoní problémy. Fatální následky nehod zasahují i příbuzné obětí. Až 90 % z nich se výrazně sníží kvalita života a životní standard.

Náklady spojené s dopravní nehodovostí jsou enormní

Celosvětově se jedná o více než 500 miliard dolarů, v Evropské unii o 250 miliard eur. V České republice činily v r. 2013 celkové škody zhruba 52,8 miliardy korun, v roce 2014 byly ještě o cca 1,66 miliardy vyšší. „Škody způsobené nehodovostí přesahují 1,3 % HDP. Produkt jednoho pracovního týdne tak Česká republika obětuje reparaci škod způsobených dopravními nehodami,“ upřesňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. V uvedených částkách jsou započteny nejen tzv. přímé náklady (hmotné škody, léčebné náklady, činnost Integrovaného záchranného systému apod.), ale též náklady nepřímé (ztráty na produkci, sociální výdaje, náhrady škod stanovené soudy). A právě ty mohou dosahovat enormní výše. Např. u nehody s usmrcením přesahují 90 % z celkové škody, u nehod s těžkým zraněním pak 50 %, u nehod s lehkým zraněním vyšší než 20 %.

Následkem dopravních nehod jsou nejen škody na těle a majetku

Řada osob, které byly účastníkem dopravní nehody, si odnáší nemalé psychické problémy. Přitom nezáleží, nakolik bylo jejich zranění vážné, ale spíše na jejich subjektivním prožitku. „Za nejvážnější je považována posttraumatická stresová porucha. Postižený opakovaně prožívá událost v myšlenkách, snech a fantaziích. Snaží se vyhýbat místům a situacím, ve kterých k události došlo. Poruchou může trpět přímý účastník nehody, ale také jeho blízcí a přátelé,“ vysvětluje Budský. Není vyloučeno ani postižení pouhých svědků tragické události. Porucha se projevuje poruchami spánku, soustředění či úlekovými reakcemi. Mohou se objevit deprese či různé závislosti. Postižení bývá poměrně časté, do tří měsíců po nehodě jím trpí až 25 % a po dobu šesti měsíců 18 % dotčených osob.

Škody jsou však i na socioekonomické úrovni

Podle dánských výzkumníků ještě šest let po traumatizující nehodě je míra nezaměstnanosti postižených mužů vyšší o 10 %. Ve stejné výši se naopak snižuje míra jejich příjmů. Velmi silně jsou zasaženy rodiny usmrcených při nehodách. Evropská federace obětí dopravních nehod uvádí, že 90 procentům takových rodin se výrazně sníží kvalita života a životní standard. Mnozí z nich dlouhodobě trpí psychickými poruchami, jako jsou např. záchvaty úzkosti (46 %) či nutkání spáchat sebevraždu (37 %). Až 60 % příbuzných usmrcených a 80 % trvale postižených následkem nehody udává, že pokud následně změnili zaměstnání, byli k tomu donuceni životními okolnostmi. Poruchami v mezilidských vztazích, sexuálními problémy a problémy v intimním životě trpí na 70 % pozůstalých, 40 % rodinných příslušníků postižených nehodou a polovina vlastních obětí.

I řidiči, kteří způsobí závažnou dopravní nehodu, mívají nemalé psychické problémy.

Trpí stresem a pocity viny, což nejednou vyústí v pracovní neschopnost. Vyslovené sankce či dokonce případné uvěznění dlouhodobě mívají neblahý dopad nejen na ně, ale i na jejich blízké.

Dopravní nehodou to pro mnohé nekončí, ale naopak začíná…

Dění na silnicích věrně kopíruje kvalitu mezilidských vztahů. Bohužel však na silnicích se hraje o život a zdraví. Jedno chybné rozhodnutí může znamenat tragédii nejen pro účastníky nehody, ale též pro mnoho jejich blízkých, přátel, kolegů z práce. „V konečném důsledku zaplatíme všichni. Za volant či řídítka by tak měl každý usedat s náležitou pokorou a respektem k životu a zdraví svému i ostatních. Jsou okamžiky, které se zpět vzít nedají,“ uzavírá Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Zpracoval Tým silniční bezpečnosti na základě podkladů Centra dopravního výzkumu Brno, ETSC, FEVR, WHO.

Tým silniční bezpečnosti je značka, pod kterou vykonává své aktivity nezisková organizace Bezpečně na silnicích o.p.s. založená v roce 2010. Jejím hlavním posláním je prostřednictvím vhodných preventivních programů a aktivit přispívat ke snižování výskytu závažné dopravní nehodovosti.

Více informací naleznete na :

http://www.tymbezpecnosti.cz

Autor:

Roman Budský, Tým silniční bezpečnosti, budsky.roman@volny.cz

 

Související články

TEST: Honda Civic 4D 1.0 turbo 2017

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - TEST: Audi Q5 2.0 TDI QUATTRO 2017

TEST: Audi Q5 2.0 TDI QUATTRO 2017

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - O tomto víkendu 26. a 27. srpna proběhne v ZOO Dvůr Králové další akce v rámci projektu E-safari na podporu e-mobility s názvem S Nissanem do Afriky

O tomto víkendu 26. a 27. srpna proběhne...

Návštěvníci budou mít skvělou příležitost vyrazit zdarma do safari zapůjčeným elektromobilem Nissan Leaf nebo e-NV200 a vyzkoušet si tak na vlastní kůži jízdu elektrickými vozidly. Nabídka...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vyvrcholením letošní soutěžní sezony bude určitě blížící se Barum Czech Rally Zlín 2017, která se jede od pátku 25. do neděle 27. srpna 2017

Vyvrcholením letošní soutěžní sezony...

Opel CS se se svým projektem LENZ Opel ADAM Cup velmi úspěšně etabloval v domácím rallyovém šampionátu. V letošní třetí sezoně už tento pohár v ČR – jezdí osm posádek...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dvacetileté auto z Áček pokořilo 14 tisíc kilometrů a dojelo do mongolského Ulánbátaru

Dvacetileté auto z Áček pokořilo 14...

Nízkorozpočtová výprava 2 nezávislých cestovatelů Richarda Nemetha a Stefana Stefanova a „richhikera“ Stanislava Gálika trvala 21 dní a vedla přes 12 zemí. Tři týdny po odjezdu mladí...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Volkswagen Polo vstupuje na český trh: Zákazníci již mohou objednávat novou generaci oblíbeného malého vozu s cenou od 292 900 Kč s motorem 1,0 litru o výkonu 55 kW (75 k)

Nové Volkswagen Polo vstupuje na český...

Nové Polo přichází s výrazným novým designem, ještě velkorysejší nabídkou místa pro cestující i zavazadla a s vyspělými asistenčními a komfortními systémy, které byly dosud vyhrazeny...