Thiry: „Safari je nám zakletá“

Pouze několik kilometrů do cíle v poslední rychlostní zkoušce chybělo belgické dvojici Thiry a Prévot, když se Škodou Octavia WRC našťastně havarovali a museli být převezeni do nemocnice.

Thiry: „Safari je nám zakletá“

Tým Škoda Motorsport dosáhl v letošní Rallye Safari dosud největšího úspěchu v soutěži mistrovství světa. Na štítu Rallye Safari, nejtěžšího podniku celého mistrovství, však zůstala řada nejlepších světových pilotů, kteří se stali obětí tvrdého a nelítostného testu síly a vytrvalosti. Patřila mezi ně bohužel i tovární posádka týmu Škoda Motorsport Bruno Thiry a Stéphane Prévot, která havarovala se svojí Octavií WRC v poslední rychlostní zkoušce a byla vrtulníkem převezena do nemocnice v Nairobi. Tam bylo zjištěno, že spolujezdec Prévot utrpěl zlomeninu bederního obratle. V tu chvíli jeli na páté pozici. K nešťastné události se vyjádřil Bruno Thiry:

Můžete nám něco povědět o příčině nehody?


Nejdřív musím připustit, že to nebyla normální havárie. Havárie je, když jste moc rychlý a vyletíte z tratě. Já jsem z tratě nevyjel, ale nezvládnul jsem průjezd hlubokého příkopu. Měl jsem zařazenu trojku, ale správně jsem měl mít přeřazeno na dvojku a mnohem dříve brzdit. Ani si na ten okamžik přesně nevzpomínám, myslím, že jsem na okamžik ztratil koncentraci a tak na dvě sekundy i orientaci v pokynech, které mi Stéphane četl z itineráře. To bylo rozhodující. Celý problém spočíval v tom, že jsem byl už na začátku této rychlostní zkoušky velmi vyčerpaný, protože jsem předtím absolvoval 70 km předchozího testu bez posilovače řízení. Řídit auto, jako je WRC, bez posilovače, není vůbec snadné.

Co následovalo po nárazu do příkopu?


Moje Octavia WRC zabořila předek do země a objevil se i malý požár. Oheň jsme uhasili, ale Stéphane měl problémy se hýbat. Pilot mého doprovodného vrtulníku se samozřejmě ihned vrátil a přivolal i vrtulníky Tommiho Mäkinena a Harriho Rovanpery, které přilétly k místu nehody. Oba měly na palubě lékaře, takže jsme byli záhy v bezpečí. Lékaři nás zkontrolovali, a jakmile se přesvědčili, že nejsme v bezprostředním ohrožení života, dopravili nás do nemocnice.

Všechno nasvědčovalo tomu, že letos africkou smůlu s Octavií WRC prorazíte, a nakonec se všechno zhroutilo těsně před cílem ….


Ano, je to zvláštní. To už nemůže být jen smůla, spíš to vypadá, že je pro nás Rallye Safari prostě zakletá. Jiné vysvětlení nemám. Je to opravdu hodně těžká soutěž – dlouhé rychlostní zkoušky, těžký terén a hluboké příkopy, které někdy nejsou vidět. Jeden z nich mě připravil o sen, že tady konečně uvidím cíl. Musím říci, že jsem něco podobného, jako dnešní etapu, ještě nezažil. Jen lituji, že úspěch týmu Škoda Motorsport nebyl podpořen i naším autem v cíli. Teď mám ovšem především obavy, jak to s námi bude vypadat ve Finsku. Už teď je jasné, že tam Stéphane nebude moci startovat. (Na horké sedadlo usedne ve Finsku Belgičan Georges Biar, který s posádkou Thiry – Prévot spolupracuje od roku 1999. Při soutěžích působí v posádce, která má za úkol prozkoumávat terény rychlostních zkoušek a informovat o možných nástrahách. Ve své kariéře např. dojel šestý s Duezem na Korsice 1987, s Verreydtem vyhrál Boucles de Spa apod. Pozn.red.)

A jak viděl nehodu Stéphane Prevot?


Bruno byl po dvanácté erzetě hodně unavený. Jakmile jsem viděl, že před příkopem nezpomalil, jak podle itineráře měl, přečetl jsem mu pokyny ještě jednou, ale stále se nic nedělo. Pak už jsem jen zakřičel „brzdy“!, ale bylo pozdě, i když Bruno dělal, co mohl. Když jsem se dostal z auta, stěží jsem se mohl pohnout.

Jak ovlivní nehoda vaše bezprostřední plány?


Určitě nebudu moci startovat ve Finsku. Kvůli startu nemůžu riskovat, že ponesu následky po celý zbytek života. Musím si být jist, že jsem plně zdráv a mohu si s klidem zase sednout na sedadlo spolujezdce – samozřejmě čím dříve, tím lépe pro mne i pro Bruna. Teď ale musím řešit jiné problémy, jako třeba přepravu domů a také papírování kvůli pojistce.


Bruno Thiry byl v pondělí z nemocnice propuštěn, zatímco Stéphane Prévot se podrobil dalším testům, jejichž výsledky se ukázaly jako uspokojivé a ve středu byl převezen zpět do Belgie. Letecká společnost Sabena pro něho připravila speciální lehátko, aby jeho transport byl bezpečný.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Češi stále riskují: Nejčastější příčiny nehod jsou rychlost, nepozornost a nedání přednosti

Češi stále riskují: Nejčastější...

Ve Spojeném království právě probíhá Road Safety Week (letos od 16. do 22. 11.), týden věnovaný prevenci a bezpečnosti silničního provozu. Do jednotlivých aktivit se zapojují partneři...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Renault Clio: Malý městský švihák startuje na 430 tisících

Nové Renault Clio: Malý městský...

Šestá generace Renaultu Clio přijíždí do Česka. Odvážnější design, chytřejší technologie a hybrid, který zvládne 80 % městské jízdy na elektřinu. Renault vzal své ikonické Clio a dal...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí výkonem 1 megawatt?

Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí...

Když se dnes mluví o elektrické mobilitě, BYD stojí na vrcholku hory a vyhlíží celé odvětví z výšky. Není to náhoda – a už vůbec ne trik. Tahle technologická mašina o 120 000...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR přináší závodní adrenalin na běžné silnice

CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR...

Závodní okruhy mají nového vyslance – a míří rovnou do ulic. CUPRA představuje Leon VZ TCR, nejsilnější Leon s pohonem předních kol v historii. Limitovaná edice pro pouhých 499 řidičů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot Polygon: Když volant není volant a auto má duši z budoucnosti

Peugeot Polygon: Když volant není volant...

Peugeot odhalil koncepční vůz Polygon – plně funkční prototyp, který mění samotnou podstatu řízení. S revolučním volantem Hypersquare, elektronickým řízením Steer-By-Wire a překvapivě...