Test pneumatik Dunlop na okruhu Paul Ricard nedaleko Marseille

Dunlop zde uspořádal vůbec první testování mokrých pneumatik, na němž se sešly nejlepší týmy z MotoGP, Superbiků a vytrvalostních závodů motocyklů.

Během dvoudenního programu měly možnost na trati poprvé vyzkoušet mokrou pneumatiku využívající technologii více směsí.

Test pneumatik Dunlop na okruhu Paul Ricard nedaleko Marseille

Testování následovalo po velmi úspěšné sezoně. Dunlop získal světové tituly ve vytrvalostních závodech, v seriálu mistrovství světa silničních motocyklů v kubaturách 125 a 250 cm3 a řadu národních titulů ve třídě superbiků a supersportů od Austrálie až po USA.

Tento test svedl dohromady vítězný francouzský tým SERT (Suzuki Endurance Racing Team), tým Tech 3 Yamaha z MotoGP a tým Airwaves Ducati British Superbike. Všichni si užívali vymožeností mnohamilionového okruhu Paul Richard HTTT (High Tech Test Track), na němž se daleko častěji prohánějí monoposty F1 a závodní vozy pro Le Mans.

Jezdci týmu SERT Vincent Philippe a Matthieu Lagrive a jezdci Julian Costa, Leon Haslam a Gregorio Lavilla v barvách Airwaves Ducati za dva dny stihli vyzkoušet celý kamion testovacích pneumatik Dunlop a získali důležité informace pro další vývojové práce. Nový jezdec Tech 3 Yamaha Sylvain Guintoli testoval Yamahu M1 pro MotoGP pouze první den, druhý den po pádu, při němž si vykloubil klíční kost, se už na trati neobjevil.

Na testech byl osobně přítomen Motorsport Manager Dunlop Jeremy Ferguson. Nigel Nock, hlavní analytik pokročilého inženýrství, komentoval značné množství práce, které toto testování přineslo, následovně: „Přivezli jsme 49 různých specifikací nové zadní mokré pneumatiky. K tomu si přidejte šest variant přední pneumatiky, takže jsme hodnotili přes 50 nových pneumatik.“

Jezdci během dvou dnů dohromady najezdili více než 500 kol – 1700 km a posbírali množství dat, jež byla načtena ze speciálních GPS zařízení vyrobených ve spolupráci s experty v oblasti záznamu dat z 2D. Nasbírané informace budou analyzovány sedmi týmy japonských a evropských inženýrů, včetně specialistů na směsi a konstrukci, kteří se rovněž testu zúčastnili.

Hlavním bodem vývoje byla směs a její průkopnické použití na mokré pneumatice. Nový vývoj sleduje trend, který se už osvědčil na slickách, kde se nachází více než pět různých směsí v běhounu pneumatiky, jež má splňovat charakteristické požadavky závodních okruhů.

Tým inženýrů experimentoval s několika dezény běhounu, ale hlavně se zaměřil na vlastnosti pneumatiky na osychající trati. Za těchto specifických podmínek se totiž dá závod často vyhrát, nebo ztratit.

Skvělý okruh Paul Richard HTTT byl pro takový test ideálním místem. Stisknutím tlačítka uvedete do činnosti rozsáhlý zavlažovací systém, jehož trysky po celé délce 3,3km okruhu simulují různou intenzitu deště. Ten byl vybrán ze 180 možných variant, které tento testovací komplex nabízí.

Jeremy Ferguson vysvětluje, proč si Dunlop vybral právě Paul Richard HTTT. „Zkoušet mokré pneumatiky během klasického testu nebo při závodním víkendu je obtížné, vždycky totiž čekáte na správné počasí. Podmínky se ale mění minutu od minuty a vědecké porovnání nebo analýza výsledků je prakticky nemožná. Tady můžeme naprosto kontrolovat a opakovat dané podmínky. Můžeme opakovaně testovat na zcela mokré nebo téměř suché trati. Dunlop se angažuje ve více závodních kategoriích než kterýkoli jeho konkurent a ve všech chce vývoj stále posouvat kupředu. V letošním roce investoval sedmimístnou sumu do vybudování nové generace výrobní technologie ve své centrále pro motorsport ve Fort Dunlop v britském Birminghamu. Tyto testy byly součástí pokračování programu zaměřeného na udržení dlouhotrvajících úspěchů v seriálu mistrovství světa silničních motocyklů a ve všech dalších kategoriích motocyklových závodů.“

Značka Dunlop

Dunlop je jedním z předních světových výrobců špičkových pneumatik s impozantní historií úspěchů v motoristickém sportu. Rozsáhlé zkušenosti na poli závodů vedly Dunlop k zavádění inovativních technologií i u pneumatik určených k běžnému použití.

Pneumatikami Dunlop své motocykly standardně vybavuje mnoho předních světových výrobců včetně firem Aprilia, Benelli, BMW, Buel l, Derbi, Ducati, Harley Davidson, Honda, HRD, Husaberg, Husqvarna, Kawasaki, KTM, MV Agusta, Peugeot, Piaggio, Suzuki, Vertemati a Yamaha.

Více informací o značce Dunlop naleznete na stránkách www.dunlop.cz

Související články

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny jsou ještě výhodnější

Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny...

Toyota vyrukovala s jarní ofenzivou. Velkou část modelů lze pořídit s ještě větším zvýhodněním. V akční nabídce je teď také Prius s plug-in hybridním pohonem nebo Highlander. Nová...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Superb dostupná další pohonné jednotky včetně nového plug-in hybridu

Superb dostupná další pohonné jednotky...

Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI, karosářskou verzi kombi lze nově objednávat i s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda v Milánu představí vizi udržitelnosti

Honda v Milánu představí vizi...

Honda na festivalu Milan Design Week, který se uskuteční ve dnech 16. až 21. dubna, představí svůj rozvíjející se přístup k udržitelnějšímu produktovému designu a poprvé v Evropě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je zcela novým modelem pro nový trh značky Lexus v Evropě. Má ambice změnit pravidla hry a stát se klíčovým modelem k dalšímu růstu značky v tomto regionu. LBX, dosud nejkompaktnější...