Technologie brzdových destiček Ferodo – stále o krok napřed

Společnost Federal-Mogul, přední světový výrobce automobilových komponentů, reaguje při vývoji brzdových destiček na stále náročnější požadavky výrobců automobilů na výkonnostní parametry jednotlivých komponentů.

1ferodonovebez900

K nejdůležitějším trendům v automobilovém průmyslu posledních let se řadí vývoj elektrických a hybridních pohonů.

Téměř každá automobilka má ve své nabídce alespoň jeden model vybavený tímto typem pohonu, nebo se jej v nejbližší době chystá do svého portfolia přidat. Alternativní typy pohonu s sebou však přináší vyšší požadavky na vlastnosti jednotlivých automobilových komponentů.

Diskutovanými problémy spojovanými s využíváním hybridních pohonů v automobilech jsou vysoká hmotnost akumulátorů, zvyšující se požadavky na vysoký výkon, zrychlení, nízkou hlučnost brzd, elektromagnetickou slučitelnost, odolnost proti vysokofrekvenčnímu rušení, či regenerační retarderové systémy. Společnost Federal-Mogul nachází řešení ve vývoji specifických materiálů, díky čemuž si udržuje vedoucí pozici v dodávkách brzdových destiček pro elektrická vozidla (např. Tesla Model S).

Aktuálním trendem při vývoji technologie brzdových systémů je používání odlehčených brzdových třmenů na přední nápravě.

František Kepka, technický manažer společnosti Federal-Mogul zdůrazňuje: „Řidiči by zajisté neocenili, kdyby nejhlučnějším systémem elektromobilu byly brzdy, resp. brzdové destičky. Proto naše společnost dlouhodobě klade důraz na absolutní omezení slyšitelných projevů a vibrací třecího materiálu v celém procesu brzdění. Snížená hmotnost a menší zástavbový prostor pro brzdy vyžadují použití materiálů s vyšší teplotní vodivostí pro zabezpečení odvodu tepla. Splnit tuto podmínku při současném plnění nových ekologických požadavků týkajících se omezeného použití mědi dokáží jen prvotřídní dodavatelé, mezi něž se Federal-Mogul řadí.“

Elektrická parkovací brzda (EBP – Electronic Park Brakes)

stále častěji u nových automobilů nahrazuje klasickou ruční brzdu. Odhaduje se, že v roce 2015 bude každý pátý osobní automobil vybaven elektrickou parkovací brzdou. Tato brzda musí být schopná zabrzdit vozidlo na rovině i ve svahu za všech klimatických podmínek, proto brzdové destičky musí mít stabilní koeficient tření v širokém rozsahu teplot. Požadavek na nízkou úroveň hluku, vibrací a dobrý jízdní komfort je samozřejmostí. Federal-Mogul stále vyvíjí a implementuje vlastní NAO (Non-Asbestos Organic – bezazbestové organické) technologie. Jejich využití bylo schváleno pro všechny nové platformy automobilů Audi, VW Golf, či nový Mercedes třídy C.

V současné době je velmi aktuálním tématem zelená legislativa.

V roce 1996 bylo zakázáno používání azbestu, nicméně společnost Federal-Mogul vyrobila první bezazbestové brzdové destičky již v roce 1980. V roce 2006 bylo zakázáno používání těžkých kovů – olova a antimonu. Legislativa některých států USA nařizuje obsah mědi v maximální výši 5 % od roku 2021 a od roku 2023 by se tento limit měl snížit na 0,5 %. Federal-Mogul nasazuje v roce 2014 brzdové destičky Eco-Friction s nulovým obsahem mědi a v roce 2015 se předpokládá výroba pro více než 1 milion vozidel. V progresivní technologii vývoje brzdových systémů a nastupující legislativě vylučující používání mědi budou destičky Eco-Friction stále častější volbou výrobců automobilů. Eco-Friction nabízí komplexní řešení pro různé technologické trendy v OE aplikacích. Nové programy požadující nulový obsah mědi ve třecím materiálu brzd lze nalézt například u automobilek Audi (nová generace A4, A5, A6, A8; Q5; Q7) a Daimler (nová generace třídy C), které vyžadují destičky s nízkým obsahem kovu nebo bezazbestové organické materiály. Prvním vozem s technologií Eco-Friction je od roku 2014 nový Mercedes-Benz třídy C.

Brzdové destičky Ferodo se vyrábějí již více než 115 let a v současné době drží vedoucí postavení v OE/OES v oblasti osobních vozidel. V roce 1897 vyvinul Herbert Frood moderní třecí materiál a zahájil jeho výrobu. V roce 1956 představilo Ferodo první brzdové destičky pro kotoučové brzdy u sériového vozu TR 3. V roce 1980 vyrobilo Ferodo první evropské bezazbestové brzdové destičky – 16 let před zákazem používání azbestu.

V současné době je Ferodo preferovanou značkou mezi výrobci automobilů.

Silná pozice v OE vytváří silnou pozici v dodávkách pro aftermarket. Všechny výrobní závody Ferodo vyrábí jak pro prvovýrobce, tak i pro aftermarket. Kvalitativní úroveň a testování probíhá u všech produktů podle standardů prvovýroby. Vývoj je společný pro OE i aftermarket a technická centra výzkumu a vývoje se nacházejí v Americe, Evropě i Asii. Společnost Federal-Mogul využívá globálního pokrytí a díky svým výzkumným a vývojovým centrům je schopná nabídnout globální výrobu pro specifické potřeby, ale zároveň se snaží o zajištění regionálních cílů a podporu zákazníků.

Společnost Federal-Mogul

– je předním globálním dodavatelem výrobků a služeb pro světové výrobce a opravárenské firmy osobních, užitkových a nákladních automobilů, lodě, železnice, letectví, výrobu energie a průmysl. Výrobky a služby společnosti umožňují snižovat spotřebu paliva i emise a zvyšují jejich bezpečnost.

Federal-Mogul má dvě samostatné obchodní divize:

Divize Powertrain Segment

– navrhuje a vyrábí komponenty originální výbavy pohonu a systémové ochrany pro osobní a těžké nákladní automobily a také pro průmyslová zařízení a dopravu.

Divize Vehicle Component Solutions Segment

– prodává a zajišťuje distribuci širokého sortimentu výrobků patřící mezi nejproslulejší světové značky na globálním trhu náhradních dílů a výrobcům originální výbavy dodává různé díly pro brzdovou soustavu a podvozek, stěrače a jiné komponenty. Nabídka náhradních dílů zahrnuje stěrače ANCO®; zapalovací svíčky, stěrače a filtry Champion®, zapalovací a žhavicí svíčky a zapalovací cívky značky Beru a komponenty do motorů značek AE®, Fel-Pro®, FP Diesel® Goetze®, Glyco®, Nüral®, Payen® a Sealed Power®, komponenty řízení a odpružení MOOG® a brzdové díly Ferodo® a Wagner®.

Společnost Federal-Mogul

– byla založena v Detroitu v roce 1899. Zaměstnává 45 000 lidí ve 34 zemích a její ředitelství sídlí v Southfieldu, Michigan, Spojené státy. Pokud si přejete získat další informace, navštivte prosím web společnosti na www.federalmogul.com

BERU® je registrovanou značkou BorgWarner BERU Systems GmbH. Všechny ostatní loga a značky jsou vlastnictvím společnosti Federal-Mogul a jejích přidružených organizací.

Zdroj: Temper Communication a.s.

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jak vyzrát na kuny a hlodavce v motorovém prostoru?

Jak vyzrát na kuny a hlodavce v...

S příchodem zimy a chladného počasí se pro kunu stává teplý motor auta neodolatelným místem k zahřátí a zpravidla přibíhají k autu těsně po vašem příjezdu. Tito hlodavci dokáží...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Advent ve znamení unikátních kreseb nevidomých dětí

Advent ve znamení unikátních kreseb...

Vernisáž k unikátní výstavě kreseb nevidomých dětí uspořádaná minulý týden v autosalónu společnosti Auto Palace Butovice je výsledkem dlouhodobé spolupráce dealerské skupiny Auto Palace...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Tipy na dárky pod stromeček pro celou rodinu. A na jednom místě!

Tipy na dárky pod stromeček pro celou...

Stále nemáte všechny dárky? Máme pro vás pár netradičních a zároveň praktických tipů, kterými můžete překvapit své blízké.  A možná si o některý z těchto dárků napíšete...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai Tucson exceloval v losím testu

Hyundai Tucson exceloval v losím testu

Nový Hyundai Tucson získal nejlepší hodnocení v losím testu serveru km77.com, když bez problémů dosáhl za plné ovladatelnosti maximální rychlosti 77 km/h. Nošovické SUV tak pouze navázalo na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Důležitý krok pro rozvoj značky SEAT v Číně: JAC Volkswagen položil základní kámen nového výzkumného a vývojového centra

Důležitý krok pro rozvoj značky SEAT v...

Nové výzkumné a vývojové centrum vznikne v čínské městské prefektuře Che-fej a zaměří se na klíčové oblasti elektrifikace, konektivity a autonomní jízdy JAC Volkswagen bude díky silné...