Švédská rallye a pneumatiky Michelin na soutěžících vozech

Na zasněžených a ledových tratích Švédské rallye se vozy promění ve velkou luční kobylku stojící na téměř motocyklových kolech.

Vedoucí oddělení Rallye společnosti Michelin, Aimé Chatard, vysvětlil důvody této bizarní přeměny v odpovědích na položené otázky:


Jak je možné, že současné silné WRC vozy mohou jet na tak úzkých pneumatikách?


„Dá se říci, že na ledu slouží vzorek běhounu pouze pro držení hřebů, které mají za úkol zajištění přilnavosti a přenos síly vozu na povrch tratě. Aby se toho dosáhlo, potřebujeme na styčné ploše co největší tlak. Úzké pneumatiky umožňují hřebům co nejlépe proniknout až na ledový podklad. Malá styčná plocha také zajišťuje lepší čištění drážek vzorku. Na těchto úzkých pneumatikách skutečně vypadají WRC vozy až komicky, ale právě ony jim dodávají jejich sílu.“


Tento dojem ještě umocňuje fakt, že výška boku pneumatiky se zdá být větší než obvykle.


„Je to dáno rozměrem, ale optický klam dělá boky vyšší, než skutečně jsou. Předpisy stanoví maximální vnější průměr pneumatiky. Ten musí být stejný v případě 18″ asfaltové pneumatiky i 15″ šotolinové. 16″ ráfky používané na švédský led a sníh mají opravdu za důsledek relativně vysokou bočnici, což je určitá výhoda. Ráfky také umožňují použití větších brzdových kotoučů, které se tu mohou hodit. Brzdná síla, trakce a přilnavost je u pneumatik se hřeby mnohem vyšší, než u jejich ekvivalentu pro šotolinu. Pravidla povolují 380 hřebů na každé pneumatice, což v praxi znamená asi jeden hřeb na každý centimetr čtvereční. Ne všechny ale přijdou s podkladem tak často do kontaktu. Když například jede auto nejvyšší rychlostí, pouze čtyři hřeby v každém okamžiku dělají naplno svou práci.“


Čím se dá vysvětli ta extrémní přilnavost?


„Způsob jakým hřeby pracují je stejný, jako u horolezeckého cepínu. Zakousnou se do velmi malého povrchu, ale působí v něm jako kotva. Za ideálních podmínek by nemělo docházet k žádným smykům. Za teplot pod -20°C je led tvrdý jako beton a na jeho proražení je potřeba velmi silných hřebů, pokud nechcete riskovat, že se z něj uvolní příliš rychle. Na druhou stranu, čím více se teploty blíží k nule, tím je led křehčí a výsledkem mohou být smyky a začátek prokluzování kol. Abychom dostáli všemu, co je ve hře, používáme pro hřeby různé složení různě legovaných kovů. Tvar samotných hřebů může být také různý a konečná úprava se provádí ručně.“


Pokud jsou hřeby tak důležité, znamená to, že samotná pneumatika slouží pouze jako doplněk?


„Myšlenka, že běhoun slouží pouze pro upevnění hřebů, byla jenom pro zjednodušení představy. Předpisy určují maximální počet hřebů, jejich hmotnost, délku i průměr. Účinnost lepidla, které pro jejich upevnění používáme, je ale extrémně důležitá a je to proces, který vyžaduje přizpůsobit komplexní výrobní technologii celé pneumatiky.“

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - 20 nejlepších písní, které poslouchat během řízení

20 nejlepších písní, které poslouchat...

Bohemian Rhapsody od skupiny Queen vede seznam nejoblíbenějších skladeb pro řidiče Podle průzkumu britského zastoupení značky SEAT až 90 % řidičů tvrdí, že jim hudba za volantem navozuje...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Bridgestone se připojuje ke společnostem JAXA a Toyota v mezinárodní výzkumné misi do vesmíru

Bridgestone se připojuje ke společnostem...

Společnost podpoří výzkum pneumatik pro vesmírná vozidla s lidskou posádkou, zajišťující mobilitu na povrchu Měsíce Společnost Bridgestone Corporation se zúčastní mezinárodní výzkumné...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai NEXO: Auto jako elektrárna

Hyundai NEXO: Auto jako elektrárna

Hyundai Motor podepsal se společnostmi Korea East-West Power a Deokyang dohodu o výstavbě 1MW elektrárny s palivovými články na vodík Elektrický modul NEXO bude vyrábět 8000 MWh elektrické...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - V jarní kampani ČPP nabízí rozšířenou asistenci a cestovní pojištění zdarma

V jarní kampani ČPP nabízí...

Česká podnikatelská pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group (dále „ČPP“) spouští jarní kampaň na podporu prodeje povinného ručení a opět se zajímavým benefitem pro řidiče. Kromě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Continental PremiumContact 6 dominuje díky svým vlastnostem i v letošních testech

Continental PremiumContact 6 dominuje...

Pneumatika Continental PremiumContact 6 potvrdila své kvality i v letošních testech letních plášťů. Prvenství si odnesla hned z několika testů předních motoristických časopisů V testech...