Švédská rallye a pneumatiky Michelin na soutěžících vozech

Na zasněžených a ledových tratích Švédské rallye se vozy promění ve velkou luční kobylku stojící na téměř motocyklových kolech.

Vedoucí oddělení Rallye společnosti Michelin, Aimé Chatard, vysvětlil důvody této bizarní přeměny v odpovědích na položené otázky:


Jak je možné, že současné silné WRC vozy mohou jet na tak úzkých pneumatikách?


„Dá se říci, že na ledu slouží vzorek běhounu pouze pro držení hřebů, které mají za úkol zajištění přilnavosti a přenos síly vozu na povrch tratě. Aby se toho dosáhlo, potřebujeme na styčné ploše co největší tlak. Úzké pneumatiky umožňují hřebům co nejlépe proniknout až na ledový podklad. Malá styčná plocha také zajišťuje lepší čištění drážek vzorku. Na těchto úzkých pneumatikách skutečně vypadají WRC vozy až komicky, ale právě ony jim dodávají jejich sílu.“


Tento dojem ještě umocňuje fakt, že výška boku pneumatiky se zdá být větší než obvykle.


„Je to dáno rozměrem, ale optický klam dělá boky vyšší, než skutečně jsou. Předpisy stanoví maximální vnější průměr pneumatiky. Ten musí být stejný v případě 18″ asfaltové pneumatiky i 15″ šotolinové. 16″ ráfky používané na švédský led a sníh mají opravdu za důsledek relativně vysokou bočnici, což je určitá výhoda. Ráfky také umožňují použití větších brzdových kotoučů, které se tu mohou hodit. Brzdná síla, trakce a přilnavost je u pneumatik se hřeby mnohem vyšší, než u jejich ekvivalentu pro šotolinu. Pravidla povolují 380 hřebů na každé pneumatice, což v praxi znamená asi jeden hřeb na každý centimetr čtvereční. Ne všechny ale přijdou s podkladem tak často do kontaktu. Když například jede auto nejvyšší rychlostí, pouze čtyři hřeby v každém okamžiku dělají naplno svou práci.“


Čím se dá vysvětli ta extrémní přilnavost?


„Způsob jakým hřeby pracují je stejný, jako u horolezeckého cepínu. Zakousnou se do velmi malého povrchu, ale působí v něm jako kotva. Za ideálních podmínek by nemělo docházet k žádným smykům. Za teplot pod -20°C je led tvrdý jako beton a na jeho proražení je potřeba velmi silných hřebů, pokud nechcete riskovat, že se z něj uvolní příliš rychle. Na druhou stranu, čím více se teploty blíží k nule, tím je led křehčí a výsledkem mohou být smyky a začátek prokluzování kol. Abychom dostáli všemu, co je ve hře, používáme pro hřeby různé složení různě legovaných kovů. Tvar samotných hřebů může být také různý a konečná úprava se provádí ručně.“


Pokud jsou hřeby tak důležité, znamená to, že samotná pneumatika slouží pouze jako doplněk?


„Myšlenka, že běhoun slouží pouze pro upevnění hřebů, byla jenom pro zjednodušení představy. Předpisy určují maximální počet hřebů, jejich hmotnost, délku i průměr. Účinnost lepidla, které pro jejich upevnění používáme, je ale extrémně důležitá a je to proces, který vyžaduje přizpůsobit komplexní výrobní technologii celé pneumatiky.“

Související články

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny jsou ještě výhodnější

Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny...

Toyota vyrukovala s jarní ofenzivou. Velkou část modelů lze pořídit s ještě větším zvýhodněním. V akční nabídce je teď také Prius s plug-in hybridním pohonem nebo Highlander. Nová...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Superb dostupná další pohonné jednotky včetně nového plug-in hybridu

Superb dostupná další pohonné jednotky...

Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI, karosářskou verzi kombi lze nově objednávat i s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda v Milánu představí vizi udržitelnosti

Honda v Milánu představí vizi...

Honda na festivalu Milan Design Week, který se uskuteční ve dnech 16. až 21. dubna, představí svůj rozvíjející se přístup k udržitelnějšímu produktovému designu a poprvé v Evropě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je zcela novým modelem pro nový trh značky Lexus v Evropě. Má ambice změnit pravidla hry a stát se klíčovým modelem k dalšímu růstu značky v tomto regionu. LBX, dosud nejkompaktnější...