Spolupráce Institutu FIA a společnosti Toyota Motor Corporation (TMC)

Spolupráce zahrnuje technologii a výměnu odborných znalostí s cílem zlepšovat bezpečnost v případě nehod závodních vozů za vysokých rychlostí.

Nejmodernější simulátory přispívají ke zvyšování bezpečnosti závodních vozů.

TMC vyvinula počítačový program, který simuluje průběh nehod při vysoké rychlosti a sleduje jejich dopady na fyziologii člověka.

Spolupráce Institutu FIA a společnosti Toyota Motor Corporation (TMC)

Za použití nového systému označovaného jako Total Human Model Safety (THUMS) je Institut FIA společně s TMC schopen studovat druhy závažných zranění, které lze jen obtížně měřit za pomoci tradičních figurín používaných v nárazových zkouškách. Výsledky nové studie se v současnosti dokončují.

Institut FIA novou technologii zaměřuje zejména na studium nehod v důsledku prudkých nárazů zezadu za vysoké rychlosti, ke kterým dochází v závodech FIA mistrovství světa Formule 1 a Indy Racing League (IRL). Technologie THUMS se ukázala jako velmi účinná při analýze složitých vzájemných působení mezi tělem řidiče a vozem při nehodách ve vysokých rychlostech.

Institut FIA ve spolupráci s Dr. Terrym Trammellem, partnerem FIA a poradcem IRL, poskytl TMC data o tomto druhu nehod společně s informacemi o konstrukci sedadel používaných v závodních vozech. TMC tato data a informace využívá k simulaci nehod za pomoci THUMS i k počítačovému vytváření konstrukcí závodních sedadel. Bylo tak možné úspěšně reprodukovat zranění páteře v důsledku prudkého nárazu zezadu při vysoké rychlosti.

Společným úsilím byly odhaleny mechanizmy hromadění napětí v oblasti páteře — to je výsledkem kombinovaného působení sil při přetížení a jedinečné pozice jezdce za volantem závodních vozů F1 a IRL. Z výzkumu plynou doporučení vhodných opatření pro snížení namáhání páteře v případě nehod nárazem zezadu.

Institut FIA očekává, že vynaložené úsilí povede k vyšší bezpečnosti v rámci mistrovství F1, IRL a dalších závodů monopostů.

THUMS přesně simuluje zranění lidského těla, která se obtížně měří pomocí běžných figurín používaných v nárazových zkouškách.

O Institutu FIA

Institut FIA byl založen v říjnu 2004 organizacemi FIA (Mezinárodní automobilová federace) a FIA Foundation (Nadace FIA). Je příjemcem každoročních grantů od FIA Foundation na výzkumné projekty a další činnosti související s bezpečností. Cílem Institutu FIA je podporovat rychlý vývoj nových a lepších bezpečnostních technologií, napomáhat při vytváření vyšších standardů ve vzdělávání i školení a rovněž propagovat a zvyšovat všeobecné povědomí o otázkách bezpečnosti mezi všemi aktivními účastníky motoristického sportu.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Češi stále riskují: Nejčastější příčiny nehod jsou rychlost, nepozornost a nedání přednosti

Češi stále riskují: Nejčastější...

Ve Spojeném království právě probíhá Road Safety Week (letos od 16. do 22. 11.), týden věnovaný prevenci a bezpečnosti silničního provozu. Do jednotlivých aktivit se zapojují partneři...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Renault Clio: Malý městský švihák startuje na 430 tisících

Nové Renault Clio: Malý městský...

Šestá generace Renaultu Clio přijíždí do Česka. Odvážnější design, chytřejší technologie a hybrid, který zvládne 80 % městské jízdy na elektřinu. Renault vzal své ikonické Clio a dal...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí výkonem 1 megawatt?

Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí...

Když se dnes mluví o elektrické mobilitě, BYD stojí na vrcholku hory a vyhlíží celé odvětví z výšky. Není to náhoda – a už vůbec ne trik. Tahle technologická mašina o 120 000...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR přináší závodní adrenalin na běžné silnice

CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR...

Závodní okruhy mají nového vyslance – a míří rovnou do ulic. CUPRA představuje Leon VZ TCR, nejsilnější Leon s pohonem předních kol v historii. Limitovaná edice pro pouhých 499 řidičů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot Polygon: Když volant není volant a auto má duši z budoucnosti

Peugeot Polygon: Když volant není volant...

Peugeot odhalil koncepční vůz Polygon – plně funkční prototyp, který mění samotnou podstatu řízení. S revolučním volantem Hypersquare, elektronickým řízením Steer-By-Wire a překvapivě...