Sobota 5. dubna 2008 v okolí města Zdice u Berouna patřila burácejícím motorům soutěžních aut.

Na trati dlouhé bezmála 9 km s převýšením 120 metrů bojovalo na 120 posádek, do cíle jich dorazilo lehce přes 100.

Počasí se na první dubnový víkend umoudřilo a pochopilo, že diváci i posádky mají rádi převážně sucho a slunečno. Škoda, že se tak nedařilo o den dříve a servisní zóna se z louky s tvrdým podkladem stala příliš měkkou a blátivou.

VIP

Před soutěžícími vozy projížděla kategorie VIP, ve které své tréninkové Lancery Evo IX nešetřili Karel Trojan a Pavel Červenka, stejně jako Subaristi z týmu AWDOC.CZ a v neposlední řadě Libor Votava s ostrým Lancerem osmé generace, Jaroslav Kubata sen. s Mazdou 323 GT-R a věčný Milan Blahout – samozřejmě s Ladou 21074. U všech posádek lze vyzdvihnout jejich jízdní styl, se kterým potěšili nejedno divácké oko. Nejrychlejším z VIP posádek se stal Karel Trojan před Radkem Průšou a Pavlem Červenkou.

Soudobá vozidla

V absolutní klasifikaci si ani vteřinu nedarovaly dvě posádky japonských samurajů – Mistubishi Colt Evo VIII (posádka Robert Bezouška – Hynek Středa) a Subaru Impreza WRX Sti (Petr Koutný – Oldřich Jurka). Šťastnějším z dvojice se dokázal stát Robert Bezouška a poprvé ochutnal pocit vítězství v rámci absolutního pořadí. Druhý Petr Koutný si připsal 55 bodů do Rallye Cupu 2008. Vítěz podzimní Erzetky Beroun, Miroslav Janota s dvoulitrovým Opelem Ascona (tř. H4), stíhal bavit diváky i zajíždět skvělé časy, které mu nakonec vynesly pomyslný bronzový stupínek na stupních vítězů.

Neuvěřitelně minimální odstup dokázaly vytvořit posádky na 4. a 5. místě absolutně, rozdíl mezi jejich časy činil po odjetí 53 ostrých km jedinou setinu vteřiny! Přetahovanou o setiny vyhrál Martin Choc (Škoda Favorit s přeplňovaným motorem) před Rudolfem Zahradníkem na Lancii Delta. Velký závod odjela posádka Trotina Rallye Teamu Petr Šimurda – Milan Dlouhý na Škoda 130 LA a podobně jako Janota bavil lidi a zajížděl rychlé časy. V cíli na něj čekalo zasloužené 6. místo.

Nenápadnou, ale rychlou jízdou dokončil Aleš Moravec s navigátorem Lukášem Bártíkem (Mazda 323, sk. A2) Erzetku Tmaň na celkové 7. pozici. Za ním skončili Tadeáš Nováček na svižném Suzuki Swift Gti a rodinná posádka Šmidlíků s Peugeotem 106. Top 10 uzavřela Škoda Felicia s loňským „testmanem“ závodního speciálu BRISK RS 01 WRC – Jaroslavem Mackem a spolujezdcem Jiřím Smetanou.

Svým pojetím jízdy zaujali Němec Michael Rötschke, když svoji Micru Kit-Car vodil po RZ agresivně – podobně jako nováček v rally Pavel Steiner (Suzuki Swift). Dojem zanechali i Jan Vaško (BMW 30i), Kubata jun. (Suzuki Swift) nebo třeba Polák Pawel Winiarski (Fiat Cinquecento Sporting).

Historická vozidla

Historikům jasně dominovala posádky Janota – Janota a Šimurda – Dlouhý. Výsledkem jsou i čelní místa v absolutní klasifikaci. O třetí místo se vedla velká bitva mezi Miroslavem Tejkalem (Škoda 100 L), Tomášem Kyselou (VW Golf I) a Jiřím Křišťanem (Škoda 110 L) – v tomto pořadí se také posádky složily v cíli na 3. až 5. místě.

V šedých kůrách mozkových ale zůstávají na dlouho i průjezdy Jana Šuby (Škoda 130RS), Jiřího Vrby (Škoda Rapid), Martina Mazucha (Škoda 110R), Ronnyho Hanse (Trabant P 601 RS) či jeho kolegů Michala Kašpara (Trabant 601 S) a Radka Zajíce (Trabant 601).

Startovní listinu oživilo i Audi Coupe posádky Jan Suda – Jan Pech a i přes krizi a potíže na RZ3 do cíle dojelo na 53. místě.

Nedojeli

S dvojicí Bezouška – Koutný mohl bojovat o stupeň nejvyšší i třetí samuraj – Toyota Celica 4×4 Turbo s Jiřím Svobodou za volantem, ale technika nedovolila posádce odstartovat. Držet krok s nejlepšími se dařilo i Vítu Otípkovi, ale ve 4. průjezdu ztratil 10 minut, jeho týmový kolega – Jan Vysušil – nechal ve druhém průjezdu minuty tři a bylo po nadějích na dobrý výsledek pro Carnac Rally Team. Polský účastník Erzetky Tmaň Rafal Kosicki se Subaru Impreza GT zastavil v RZ1 v divácké místě č. 4 a auto dál odmítalo poslušnost. Jedinou dojetou RZ si připsala i posádka Robert Čaloun – Lubomír Popelka s krásným Fordem Escort.

Do prvního kopce se nevyšplhal Opel Astra (Sláma – Zálešák), ex-Fišerův VW Golf potvrdil svou „zlobivost“ a u Kopelentů po RZ1 nemohlo být veselo. Ani obětavost několika velkých fanoušků rally, kteří pomohli vytlačit Felicii zpět na trať ve vracáku u Suchomast neodvrátila konec posádky č. 42. Posádka Balcar – Krásný zaváhala v zatáčce pod kostelem, do cíle RZ ještě dojela, ale na další RZ už nevyrazila.

Soutěž ukončila těžká nehoda na RZ6 startovního čísla 23 posádky Jan Zvonař – František Babický. Ředitel soutěže, Robert Valečko, popisuje situaci: „Posádka havarovala na 6,9 km rychlostní zkoušky číslo 6, na silnici mezi Vápenkou Čertovy schody a.s. a obcí Suchomasty v 19:11 hodin. Spolujezdec bude již zítra propuštěn z nemocnice, řidič je stabilizován. Více informací bohužel nemám, protože nejsem rodinným příslušníkem.“ Fanoušci i soupeři posádky číslo 23 přejí brzké uzdravení a rychlý návrat na tratě RZ.

Jak vidí uplynulý závod ředitel pořádajícího Waltter Motorsport Rokycany o.s.? Co považuje za největší problémy během závodu?

„Z organizačního hlediska vůči posádkám rozhodně pozdní vyvěšení startovních časů do 2. sekce. Dále pak omezení průjezdu na silnici od Chodouně k Tmani. Z druhého pohledu pak nezastavitelný autobus při přerušeném startu soutěžních vozidel při RZ 6. Nic se nestalo, ale mohl z toho být veliký problém. A nakonec samozřejmě ta havárie.“

Druhým závodem seriálu Rallye Cup 2008 měla být Erzetka Rokycansko, připravená na červen. Ale je to nakonec jinak. „Erzetka se vrátí na Berounsko již 14. 6. 2008. Vystřídá původně plánovanou Erzetku Rokycansko, a to především z důvodu nepříliš chápajícího postoje tamních občanů a zastupitelstev obcí. Dále pak lokalita Berounsko nabízí mnohem kvalitnější tratě pro rychlostní zkoušky. Je pravdou, že po sobotní havárii jsme vážně zvažovali, zda v pořádání automobilových soutěží pokračovat, ona taková událost Vám sebere hodně energie i chuti, nicméně, a jak řekli i jiní, bohužel takové věci k rallye patří, stávají se i v jiných sportovních odvětvích, a tak pokračovat budeme,“ vysvětluje Robert Valečko.

Detailní výsledky z Erzetky Tmaň: http://wmr.tym.cz/souteze/vysledky.htm

Překvapující nejen pro pořadatele bylo množství diváků u trati, mezi kterými se našlo i pár známých osobností české rallyové scény. Další závodem Rallye Cupu 2008 bude tedy 14. června 2008 soutěž opět na Berounsku.

Bližší informace budou na stránkách pořadatele, tj. http://wmr.tym.cz. Erzetka Tmaň se dá brát jako povedená soutěž s černou kaňkou, která se, jak všichni doufáme, v dobré obrátí.

Související články

TEST: Honda Civic 4D 1.0 turbo 2017

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - TEST: Audi Q5 2.0 TDI QUATTRO 2017

TEST: Audi Q5 2.0 TDI QUATTRO 2017

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Volkswagen Polo vstupuje na český trh: Zákazníci již mohou objednávat novou generaci oblíbeného malého vozu s cenou od 292 900 Kč s motorem 1,0 litru o výkonu 55 kW (75 k)

Nové Volkswagen Polo vstupuje na český...

Nové Polo přichází s výrazným novým designem, ještě velkorysejší nabídkou místa pro cestující i zavazadla a s vyspělými asistenčními a komfortními systémy, které byly dosud vyhrazeny...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Premiéra: Nový Opel Vivaro Tourer a Opel Vivaro Combi+ se představí na autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem (návštěvní dny pro veřejnost 14. – 24. září)

Premiéra: Nový Opel Vivaro Tourer a Opel...

Nové velké vany Opel Vivaro Tourer a Combi+ vynikají funkčností, komfortem a všestranností. Opel Vivaro je skutečný multitalent: Je to flexibilní a dostupný společník pro nejrůznější...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ve dnech 18. až 20. srpna 2017 se na pobřeží v Travemünde setká největší komunita fanoušků modelu Beetle na světě

Ve dnech 18. až 20. srpna 2017 se na...

 Letos se uskuteční již 13. ročník akce Beetle Sunshinetour.  (Na fotografii zleva: Hebmüller Cabriolet z 50. let, poslední vyrobený exemplář Brouk 1303 Cabriolet z 80. let a New Beetle...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford GT bude  v omezeném množství nabízen v rámci nadcházejícího modelového roku v nové limitované edici ’67 Heritage

Ford GT bude v omezeném množství...

Ford Performance tak skládá poctu závodnímu vozu Ford GT40 Mk IV, s nímž Dan Gurney a A. J. Foyt v roce 1967 zvítězili v závodě 24 hodin Le Mans. Limitovaná edice se vyznačuje speciálním...