Smart City Coupé s naftovým motorem 0,8 litru se šestistupňovou automatickou převodovkou v testu redakce

S žádným jiným vozem – ani 8 x dražším – jsem nebudil tolik pozornosti jako s tímto malým, pohyblivým, roztomilým, ale poměrně dražším dvousedadlovým Smartíkem!

Chodci se za Smartem otáčeli, při zastavení si ho mnozí prohlíželi a někteří se i ptali, kde je motor, jakou má spotřebu, jak se s ním jezdí, jakou má největší rychlost, chtěli vidět zavazadlový prostor, jak je to s automatickou převodovkou a manuálním řazením, jestli je Smart bezpečný při nárazu a kolikpak ten Smart stojí. Nad velikostí předního prostoru, nad obsahem motoru a jeho výkonem, nad zajímavým řešením automatické převodovky umožňující i manuální řazení i nad designérským zpracováním karoserie i interiéru vozu i řešením bezpečnosti tak malého vozu uznale přikyvovali hlavou, jen cena se jim zdála příliš vysoká.


Všechny tyto otázky jsem si i já kladl při přebírání Smartu k testování. Jaký tedy Smart je – jak ho hodnotit?


Smart City Coupé s naftovým motorem 0,8 litru se šestistupňovou automatickou převodovkou v testu redakce
Smart City Coupé s naftovým motorem 0,8 litru se šestistupňovou automatickou převodovkou v testu redakce
Smart City Coupé s naftovým motorem 0,8 litru se šestistupňovou automatickou převodovkou v testu redakce
Smart City Coupé s naftovým motorem 0,8 litru se šestistupňovou automatickou převodovkou v testu redakce

Designerské řešení samonosné dvoudveřové karoserie je nejen avantgardní a osobité, ale elegantní a líbivé a k tomu i roztomilé – snad i proto, že je to vůz malý. Při prvním pohledu připomíná totiž spíše štěně, které snad „dokonce i ještě vyroste“. Fotografie v testu se po kliknutí na ně zvětší a můžete si Smart ze všech stran podrobně prohlédnout a udělat si úsudek sami.

První co mně napadlo při pohledu na něj a jeho délku pouze 2,5 metru, byla jeho pohyblivost ve městě a malý prostor, který potřebuje k zaparkování. A také to, že už by syn nemusel parkovat venku, protože by se Smart vešel ještě k mému vozu do garáže. A hned potom jsem si položil otázku jak „sedí“ Smart na silnici a jak je bezpečný. Kola umístěná nápadně v rozích karoserie stabilitě vozu rozhodně prospívají. Tak jako technicky vyspělá konstrukce podvozku, který je vybaven účinnými brzdami s podtlakovým posilovačem a systémem ABS. Podle bezpečnostních testů a zkoušek Smartu výrobce hodnotí jeho úroveň bezpečnosti rovnocennou jako současně dosahované u běžných vozů střední třídy. Tato úroveň bezpečnosti byla dosažena především díky konstrukci zaručující vysokou tuhost kabiny, dále při konstrukci použité sendvičové podlahy, zesíleným prahům a především též použitím materiálů o vysoké pevnosti.


Smart má široké dveře, které lze otevřít do dostatečného úhlu pro pohodlné nastupování.. Po usednutí za volant jsem byl mile překvapen pohodlností anatomicky tvarovaných sedadel s dobrým bočním vedením a opravdu plně dostačujícím místem pro řidiče i vyšší výšky. Vyšší posez a celková velká prosklená plocha mně umožnila dokonalý přehled dopravní situace a lehké zaparkování i na minimálním prostoru. Stejně tak jako exteriér vozu tak jeho interiér je řešen nápaditě se zřetelem na ergonomiku a funkčnost, a nejen to, interiér ve mně vzbudil dobrou náladu – snad to ovlivnila i v interiéru hojně využitá červená barva. Všechny sdělovače jsou umístěny v zorném poli řidiče, jsou dobře čitelné. I

Smart City Coupé s naftovým motorem 0,8 litru se šestistupňovou automatickou převodovkou v testu redakce
Smart City Coupé s naftovým motorem 0,8 litru se šestistupňovou automatickou převodovkou v testu redakce
Smart City Coupé s naftovým motorem 0,8 litru se šestistupňovou automatickou převodovkou v testu redakce

uprostřed na palubní desce dodatečně za příplatek namontovaný otáčkoměr a hodiny jsou díky možnosti je jednoduše otočně nastavit dobře čitelné a neodvádějí nadbytečně pozornost řidiče od dopravní situace. Ovládače včetně rychlostní páky jsou dobře dosažitelné a sám jsem si na jejich umístění a ovládání zvykl po pár metrech jízdy.

Zavazadlový prostor má objem 150 litrů, až po strop 260 litrů, po sklopení sedadla spolujezdce 479 litrů. Naložení nákupu nebo aktovek lze uskutečnit jednoduše pouze odklopením skla

Smart City Coupé s naftovým motorem 0,8 litru se šestistupňovou automatickou převodovkou v testu redakce
Smart City Coupé s naftovým motorem 0,8 litru se šestistupňovou automatickou převodovkou v testu redakce
Smart City Coupé s naftovým motorem 0,8 litru se šestistupňovou automatickou převodovkou v testu redakce
Smart City Coupé s naftovým motorem 0,8 litru se šestistupňovou automatickou převodovkou v testu redakce

zadních dveří po stisku tlačítka u řidiče pod přístrojovou deskou, anebo stiskem tlačítka na dálkovém ovládači. Spodní díl zadních dveří se sklopí pak dolů a umožňuje tak naložení těžších nákladů.

Naftový tříválcový motor, který je uložen vzadu pod zavazadlovým prostorem, pohání přes šestistupňovou převodovku zadní kola, má objem 0,8 litru a rozvod ventilů systémem OHC.

Smart City Coupé s naftovým motorem 0,8 litru se šestistupňovou automatickou převodovkou v testu redakce
Smart City Coupé s naftovým motorem 0,8 litru se šestistupňovou automatickou převodovkou v testu redakce

Je vybaven moderním systémem vstřikování paliva Common Rail. Dosahuje maximální výkon 30kW (41 k) při 4 200 ot/min. Nejvyšší točivý moment 100 Nm dosahuje motor již při 1 800 ot/min. Výrobce uvádí nejvyšší rychlost 135 km/h,  zrychlení z 0 na 100 km/h za 19,8 sekund, kombinovanou spotřebu 3,4 l na 100 km.

Řazení šestistupňové sekvenční převodovky, jak automatické tak manuální, probíhá bez spojkového pedálu, ten ve Smartu není. Spojku ovládá automaticky hydraulika na základě pokynů elektroniky. Zajímavě a velmi jednoduše je řešeno ovládání převodovky: pohybem dozadu je zvolena jízda vzad a pohybem páky vpravo jízda vpřed

Smart City Coupé s naftovým motorem 0,8 litru se šestistupňovou automatickou převodovkou v testu redakce

Pak se provádí volba automatického nebo manuálního řazení zmačknutím tlačítka na levé straně rychlostní páky. Automatické řazení je znázorněno písmenem A na displeji. Při manuální volbě, která je znázorněna číslicí 1, se pohybem rychlostní páky nahoru a dolů volí jednotlivé rychlostní stupně od prvního až do šestého rychlostního stupně a zařazená rychlost se nám zobrazuje na displeji uprostřed na přístrojovém štítu čísly 1 až 6 a pokud neřadíme včas, upozorňuje nás šipka na sdělovači směřující nahoru anebo dolů, na nutnost přeřazení. Sám jsem využíval především automatické řazení, je pohodlnější a myslím i pro motor ohleduplnější – řadí optimálněji především s ohledem na spotřebu. Automatické řazení lze ovlivnit rychlým sešlápnutím plynu, následuje podřadění a znatelné zrychlení. A ještě jedno upozornění: pokud volíme rychlosti manuálně a zastavíme, pak se zařadí automaticky první rychlostní stupeň.

A jak hodnotím jízdní vlastnosti Smartu?


Jeho pohyblivost ve městě je výjimečná, při otáčení kol na místě jsem nemusel vyvíjet nadměrnou sílu, přestože vůz nemá posilovač řízení. Vzhledem k tomu, že přední náprava je minimálně zatížená, konstruktéři zcela oprávněně vůz posilovačem nevybavili. Na hladkém asfaltovém povrchu anebo na dálnici byla jízda příjemná, jakmile se však povrch silnice zhoršil, musel jsem podstatně snížit rychlost a pokud to bylo možné ještě se výmolům vyhýbat. Krátký rozvor vozu a málo zatížená přední náprava přirozeně ovlivňují celkovou stabilitu vozu, proto jej konstruktéři vybavili elektronickou kontrolou trakce a stability se zabudovanou protiprokluzovou regulací. Účinné brzdy jsou vybaveny systémem ABS a EBM. Automatická hydraulická spojka při hrubším zacházení s plynem neřadí zrovna plynule. Pokud si však zvykneme s plynem manipulovat citlivě s ohledem na otáčky motoru a současnou rychlost vozu, k tomuto nedostatku prakticky nedochází.


Úsporný naftový motor umístěný pod podlahou zavazadlového prostoru má plně dostačující výkon pro tento malý vůz, vhodně odstupňovaná šestistupňová převodovka mně umožnila dosáhnout se Smartem poměrně dobrých jízdních průměrů. Kdyby nebyla nejvyšší rychlost elektronicky omezena, byla by podstatně vyšší než 135 km/h uváděnou výrobcem. To dokazuje i skutečnost, že již na pátý rychlostní stupeň uhání Smartík na dálnici rychlostí 130 km/h. Během testu jsem docílil kombinovanou spotřebu pouze 3,2 litru, což je o 0,2 litru méně než uvádí výrobce.


Cena testovaného Smartu s naftovým motorem a sekvenční automatickou převodovkou v nejvyšším stupni výbavy Passion je 409 000 Kč. Tato cena obsahuje bohatou základní výbavu, mimo jiné: airbagy řidiče i spolujezdce, hliníkové disky kol, elektricky ovládaná okna, klimatizaci včetně ukazatele vnější teploty, skleněnou střechu se sluneční clonou anebo černou plastovou střechu, zadní stěrač s cyklovačem, vyhřívané zadní sklo, rádio atd.


Přes bohatou výbavu v základní ceně obsahuje příplatkový seznam výbavy Smartu 49 položek – od různých až po rádio RDS s navigací (52 455 Kč). Ze zajímavých položek je to ovládání řazení na volantu (10 032 Kč). Z příplatkové výbavy bych doporučil zakoupit: otáčkoměr a hodiny (4 791 Kč), boční airbagy (8 044 Kč), prachový filtr (874 Kč) a samozřejmě sadu na opravu pneu včetně kompresorku (3 672 Kč) – Smart nemá ve výbavě rezervní kolo, sada však obsahuje přípravek, který po nalití do pneumatiky a jejím nafouknutí umožňuje pokračovat v jízdě.

Poznámka k cenám Smartu:


Základní ceny Smartu podle zvoleného motoru (3 benzinové o výkonu od 33 do 45 kW a naftový o výkonu 30 kW), volby převodovky (sekvenční anebo automatická sekvenční) a samozřejmě podle zvoleného stupně výbavy (tři stupně: Pure, Pulse, Passion) jsou od 299 000 do 409 000 Kč. Porovnávat ceny Smartu s ostatními vozy na našem trhu lze obtížně. Dvousedadlové vozy obdobného charakteru prakticky na našem trhu nejsou v prodeji. Cenu Smartu nesporně ovlivňuje i skutečnost, že je výrobkem renomované značky se zárukou kvality, servisu a poskytovaných služeb.


Jak jsem se informoval v nové reprezentační a největší prodejně Mercedesu (DaimlerChrysler Automotive Bohemia s.r.o.) v Praze 4 na Chodově v Daimlerově ulici, jejíž součástí je i Smart centrum, je v současné době na skladě cca 30 Smartů s různými motory a vybavením, které jsou okamžitě k odebrání. Pokud si zákazník mezi nimi nevybere vzhledem k požadované specifikaci a výbavě, je dodací doba cca 3 měsíce. Prodej se úspěšně rozvíjí, v současné době po tříměsíčním prodeji překročil již třicítku vozů. A ještě jednu zajímavost pro zájemce: ve Smart centrum můžete zakoupit i omezený počet předváděcích vozů se značnou slevou – až téměř 50 000 Kč.

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Auto Anex s.r.o.
Žerotínova 378, 405 02 - Děčín III
412 558 098
seat@autoanex.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
AUTOCENTRUM Olomouc s.r.o.
Horní Lán 445/1, 779 00 - Olomouc
585 750 354
seat@seatolomouc.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Logo znázorňující podstatu jména

Logo znázorňující podstatu jména

Peugeot S.A. („Skupina PSA“) a Fiat Chrysler Automobiles N.V. („FCA“) (NYSE: FCAU / MTA: FCA) dnes představily logo skupiny Stellantis, nového subjektu, který vzejde z jejich fúze 50:50. Logo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LEGENDY 2019: Automobilovou slavnost navštívilo přes padesát tisíc návštěvníků

LEGENDY 2019: Automobilovou slavnost...

Součtová návštěvnost akce během celého víkendu dosáhla počtu 51.000 Obrovský zájem o historii amerického automobilového průmyslu Poděkování všem vystavovatelům, donátorům a majitelům...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stanislav Gálik se stal výkonným ředitelem inovací společnosti AAA AUTO

Stanislav Gálik se stal výkonným...

Praha, 2. února 2018 – Společnost AAA AUTO včera oficiálně uvedla novou značku AuresLab, pod kterou sjednotila veškeré inovace, na kterých pracuje. Inovační centrum povede Stanislav Gálik,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Generátor dálkových autoovladačů KD-900 se čtečkou frekvencí

Generátor dálkových autoovladačů...

Zabýváte se výrobou autoklíčů a pracujete s dálkovými ovladači? Pak jistě víte, že vybavení kvalitními a moderními přístroji může značně ulehčit práci každému klíčaři. Takovým...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Autoklíče jedině z autoservisu? Nyní už ne!

Autoklíče jedině z autoservisu? Nyní...

Pokud jste majitelem automobilu, pak se i Vás týká problém pořizování autoklíčů a jejich duplikátů. Prodejem autoklíčů se v současnosti zabývají nejen autoservisy, ale také mnohé...