Smart City Coupé s benzinovým motorem 0,7 litru se šestistupňovou automatickou převodovkou v testu redakce

Elegantní, osobitý, prostorný i pro vyšší postavy, bez problémů s parkováním, s nízkou spotřebou a s pohodlným řízením bez pedálu spojky.

Přestože se Smartů prodalo na našem trhu již pár desítek, stále budí na silnicích mimořádnou pozornost jak chodců tak ostatních řidičů. Designerské řešení samonosné dvoudveřové karoserie je nejen avantgardní a osobité, ale elegantní a líbivé a k tomu i roztomilé – snad i proto, že je to vůz malý. Fotografie v testu se po kliknutí na ně zvětší a můžete si Smart ze všech stran podrobně prohlédnout a udělat si úsudek sami.

Smart City Coupé s benzinovým motorem 0,7 litru se šestistupňovou automatickou převodovkou v testu redakce
Smart City Coupé s benzinovým motorem 0,7 litru se šestistupňovou automatickou převodovkou v testu redakce
Smart City Coupé s benzinovým motorem 0,7 litru se šestistupňovou automatickou převodovkou v testu redakce


První co mně napadlo při pohledu na něj a jeho délku pouze 2,5 metru, byla jeho výborná pohyblivost ve městě a malý prostor, který potřebuje k zaparkování. Do průměrně velké garáže ho zpravidla můžete zaparkovat jako druhý vůz.

Smart City Coupé s benzinovým motorem 0,7 litru se šestistupňovou automatickou převodovkou v testu redakce
Smart City Coupé s benzinovým motorem 0,7 litru se šestistupňovou automatickou převodovkou v testu redakce
Smart City Coupé s benzinovým motorem 0,7 litru se šestistupňovou automatickou převodovkou v testu redakce

Kola umístěná nápadně v rozích karoserie stabilitě vozu rozhodně prospívají. Tak jako technicky vyspělá konstrukce podvozku, který je vybaven již v základní výbavě účinnými brzdami s podtlakovým posilovačem a systémem ABS s elektronickým omezovačem brzdné síly a elektronickým brzdovým asistentem, dále s eletronickým programem stability jízdy s regulací rozjezdu (ESP). Podle bezpečnostních testů a zkoušek Smartu výrobce hodnotí jeho úroveň bezpečnosti rovnocennou jako současně dosahované u běžných vozů střední třídy. Tato úroveň bezpečnosti byla dosažena především díky konstrukci zaručující vysokou tuhost kabiny, dále při konstrukci použité sendvičové podlahy, zesíleným prahům a především též použitím materiálů o vysoké pevnosti.

Smart City Coupé s benzinovým motorem 0,7 litru se šestistupňovou automatickou převodovkou v testu redakce
Smart City Coupé s benzinovým motorem 0,7 litru se šestistupňovou automatickou převodovkou v testu redakce
Smart City Coupé s benzinovým motorem 0,7 litru se šestistupňovou automatickou převodovkou v testu redakce

Smart má široké dveře, které lze otevřít do dostatečného úhlu pro pohodlné nastupování.. Po usednutí za volant jsem byl mile překvapen pohodlností anatomicky tvarovaných sedadel s dobrým bočním vedením a opravdu plně dostačujícím místem pro řidiče i vyšší výšky. Vyšší posez a celková velká prosklená plocha mně umožnila dokonalý přehled dopravní situace a lehké zaparkování i na minimálním prostoru. Stejně tak jako exteriér vozu tak jeho interiér je řešen nápaditě se zřetelem na ergonomiku a funkčnost, a nejen to, interiér ve mně vzbudil dobrou náladu – snad to ovlivnila i v interiéru hojně využitá červená barva. Všechny sdělovače jsou umístěny v zorném poli řidiče, jsou dobře čitelné. I uprostřed na palubní desce dodatečně za příplatek namontovaný otáčkoměr a hodiny jsou díky možnosti je jednoduše otočně nastavit dobře čitelné a neodvádějí nadbytečně pozornost řidiče od dopravní situace. Ovládače včetně rychlostní páky jsou dobře dosažitelné a sám jsem si na jejich umístění a ovládání zvykl po pár metrech jízdy.

Zavazadlový prostor má objem 150 litrů, až po strop 260 litrů, po sklopení sedadla spolujezdce 479 litrů. Naložení nákupu nebo aktovek lze uskutečnit jednoduše pouze odklopením skla zadních dveří po otočení klíčkem v zadních dveřích. Spodní díl zadních dveří se sklopí dolů a umožňuje tak naložení těžších nákladů.


Benzinový tříválcový turbomotor SUPREX s chlazením plnicího vzduchu, který je uložen vzadu pod zavazadlovým prostorem, pohání přes šestistupňovou převodovku zadní kola, má objem 0,7 litru. Je vybaven elektronickým řízením plnicího tlaku podle grafu charakteristiky motoru. Dosahuje maximální výkon 37kW a nejvyšší točivý moment 80 Nm již při 1 800 ot/min. Výrobce uvádí nejvyšší rychlost 135 km/ (je elektronicky omezena),  zrychlení z 0 na 100 km/h za 18,3 sekund, kombinovanou spotřebu 4,7 l na 100 km.


Řazení šestistupňové sekvenční převodovky, jak automatické tak manuální, probíhá bez spojkového pedálu, ten ve Smartu není. Spojku ovládá automaticky hydraulika na základě pokynů elektroniky. Zajímavě a velmi jednoduše je řešeno ovládání převodovky: pohybem dozadu je zvolena jízda vzad a pohybem páky vpravo jízda vpřed Pak se provádí volba automatického nebo manuálního řazení zmačknutím tlačítka na levé straně rychlostní páky. Automatické řazení je znázorněno písmenem A na displeji. Při manuální volbě, která je znázorněna číslicí 1, se pohybem rychlostní páky nahoru a dolů volí jednotlivé rychlostní stupně od prvního až do šestého rychlostního stupně a zařazená rychlost se nám zobrazuje na displeji uprostřed na přístrojovém štítu čísly 1 až 6 a pokud neřadíme včas, upozorňuje nás šipka na sdělovači směřující nahoru anebo dolů, na nutnost přeřazení. Sám jsem využíval především automatické řazení, je pohodlnější a myslím i pro motor ohleduplnější – řadí optimálněji především s ohledem na spotřebu. Automatické řazení lze ovlivnit rychlým sešlápnutím plynu, následuje podřadění a znatelné zrychlení. A ještě jedno upozornění: pokud volíme rychlosti manuálně a zastavíme, pak se zařadí automaticky první rychlostní stupeň.

A jak hodnotím jízdní vlastnosti Smartu?


Jeho pohyblivost ve městě je výjimečná, při otáčení kol na místě jsem nemusel vyvíjet nadměrnou sílu, přestože vůz nemá posilovač řízení. Vzhledem k tomu, že přední náprava je minimálně zatížená, konstruktéři zcela oprávněně vůz posilovačem nevybavili. Na hladkém asfaltovém povrchu anebo na dálnici byla jízda příjemná, jakmile se však povrch silnice zhoršil, musel jsem podstatně snížit rychlost a pokud to bylo možné ještě se výmolům vyhýbat. Krátký rozvor vozu a málo zatížená přední náprava přirozeně ovlivňují celkovou stabilitu vozu, proto jej konstruktéři vybavili elektronickou kontrolou trakce a stability se zabudovanou protiprokluzovou regulací a tak Smart i v prudkých zatáčkách drží velmi dobře stopu a jízda v něm je bezpečná. Automatická hydraulická spojka při hrubším zacházení s plynem neřadí plynule. Pokud si však zvykneme s plynem manipulovat citlivě s ohledem na otáčky motoru a současnou rychlost vozu, k tomuto nedostatku prakticky nedochází.


Úsporný motor umístěný pod podlahou zavazadlového prostoru má plně dostačující výkon pro tento malý vůz, vhodně odstupňovaná šestistupňová převodovka mně umožnila dosáhnout se Smartem poměrně dobrých jízdních průměrů. Kdyby nebyla nejvyšší rychlost elektronicky omezena, byla by podstatně vyšší než 135 km/h uváděnou výrobcem. To dokazuje i skutečnost, že již na pátý rychlostní stupeň uhání Smartík na dálnici rychlostí 130 km/h a otáčky motoru zdaleka nedosahují otáčky maximální. Během testu jsem docílil kombinovanou spotřebu pouze 4,4 litru, což je o 0,4 litru méně než uvádí výrobce.


Cena testovaného Smartu v dodávaném stupni výbavy Pure s benzinovým motorem a sekvenční automatickou převodovkou s možností manuální volby je 291 272 Kč včetně DPH. Tato cena obsahuje bohatou základní výbavu, mimo jiné: airbagy řidiče i spolujezdce, elektricky ovládaná okna, černou plastovou střechu, zadní stěrač s cyklovačem, vyhřívané zadní sklo, centrální dálkové zamykání včetně imobilizéru atd.


Přes bohatou výbavu v základní ceně obsahuje příplatkový seznam výbavy Smartu řadu dalších položek – od různých až po rádio RDS s navigací (54 034 Kč). Z příplatkové výbavy bych doporučil zakoupit: otáčkoměr a hodiny (3 590 Kč), boční airbagy (7 354 Kč), kryt zavazadlového prostoru (1 598 Kč) a samozřejmě sadu na opravu pneu včetně kompresorku (3 357 Kč) – Smart nemá ve výbavě rezervní kolo, sada však obsahuje přípravek, který po nalití do pneumatiky a jejím nafouknutí umožňuje pokračovat v jízdě.

Poznámka k cenám Smartu:


Základní ceny Smartu city-coupé podle zvoleného motoru (2 benzinové o výkonu 37 a 45 kW a naftový o výkonu 30 kW), volby převodovky (sekvenční anebo automatická sekvenční) a samozřejmě podle zvoleného stupně výbavy (tři stupně: Pure, Pulse, Passion) jsou od 282 000 do 381 353Kč. Porovnávat ceny Smartu s ostatními vozy na našem trhu lze obtížně. Dvousedadlové vozy obdobného charakteru prakticky na našem trhu nejsou v prodeji. Cenu Smartu nesporně ovlivňuje i skutečnost, že je výrobkem renomované značky se zárukou kvality, servisu a poskytovaných služeb.


Jak jsem se informoval v nové reprezentační a největší prodejně Mercedesu (DaimlerChrysler Automotive Bohemia s.r.o.) v Praze 4 na Chodově v Daimlerově ulici, jejíž součástí je i Smart centrum, je v současné době má na skladě řadu Smartů v provedení city-coupé, cabrio, roadster a roadster-coupé

Smart City Coupé s benzinovým motorem 0,7 litru se šestistupňovou automatickou převodovkou v testu redakce
Smart City Coupé s benzinovým motorem 0,7 litru se šestistupňovou automatickou převodovkou v testu redakce
Smart City Coupé s benzinovým motorem 0,7 litru se šestistupňovou automatickou převodovkou v testu redakce
Smart City Coupé s benzinovým motorem 0,7 litru se šestistupňovou automatickou převodovkou v testu redakce

s různými motory a vybavením, které jsou okamžitě k odebrání. Pokud si zákazník mezi nimi nevybere vzhledem k požadované specifikaci a výbavě, je dodací doba cca 2 až 3 měsíce.

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Máca s.r.o.
Znojemská 86, 586 01 - Jihlava
567 302 971
jsedlak@automaca.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
CARNOVA s.r.o.
Hněvkovského 603/81, 617 00 - Brno
543 420 720
brno@carnova.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Logo znázorňující podstatu jména

Logo znázorňující podstatu jména

Peugeot S.A. („Skupina PSA“) a Fiat Chrysler Automobiles N.V. („FCA“) (NYSE: FCAU / MTA: FCA) dnes představily logo skupiny Stellantis, nového subjektu, který vzejde z jejich fúze 50:50. Logo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LEGENDY 2019: Automobilovou slavnost navštívilo přes padesát tisíc návštěvníků

LEGENDY 2019: Automobilovou slavnost...

Součtová návštěvnost akce během celého víkendu dosáhla počtu 51.000 Obrovský zájem o historii amerického automobilového průmyslu Poděkování všem vystavovatelům, donátorům a majitelům...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stanislav Gálik se stal výkonným ředitelem inovací společnosti AAA AUTO

Stanislav Gálik se stal výkonným...

Praha, 2. února 2018 – Společnost AAA AUTO včera oficiálně uvedla novou značku AuresLab, pod kterou sjednotila veškeré inovace, na kterých pracuje. Inovační centrum povede Stanislav Gálik,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Generátor dálkových autoovladačů KD-900 se čtečkou frekvencí

Generátor dálkových autoovladačů...

Zabýváte se výrobou autoklíčů a pracujete s dálkovými ovladači? Pak jistě víte, že vybavení kvalitními a moderními přístroji může značně ulehčit práci každému klíčaři. Takovým...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Autoklíče jedině z autoservisu? Nyní už ne!

Autoklíče jedině z autoservisu? Nyní...

Pokud jste majitelem automobilu, pak se i Vás týká problém pořizování autoklíčů a jejich duplikátů. Prodejem autoklíčů se v současnosti zabývají nejen autoservisy, ale také mnohé...