Shell a Ferrari společně čelí výzvám, které s sebou přinesl zákaz tankování ve formuli 1

Poprvé od roku 1993 bylo zakázáno zajíždět do depa za účelem tankování v průběhu závodů formule 1.

Všechny závodní monoposty budou muset odjet celý závod na jednu nádrž paliva.

Nové pravidlo ovlivnilo konstrukci letošních monopostů jednotlivých stájí formule 1, jejich závodní strategii, ale také recepturu závodních paliv, včetně paliva Shell V-Power. Zákaz tankování vyústil v ještě užší spolupráci společností Shell a Ferrari při hledání inovativních řešení technologie pohonných hmot pro letošní závodní sezónu.

Společnost Shell, oficiální dodavatel paliv pro stáj Scuderia Ferrari ve formuli 1, mezi závodními sezónami intenzivně pracovala na nových úkolech, které vyplývají ze změn v pravidlech. Lisa Lilley, technická manažerka vývoje Shell pro Ferrari, popisuje výzvy, s nimiž se tým vyvíjející paliva Shell V-Power musel vypořádat: „Zákaz tankování platný pro závodní sezónu 2010 byl zatím největší výzvou, kterou oblast vývoje pohonných hmot v posledních patnácti letech řešila. Pro Shell je to velmi pozitivní změna. V období minulého roku jsme investovali velké úsilí do receptury paliva Shell V-Power pro novou závodní sezónu a naším hlavním cílem přitom bylo optimalizovat jeho výkon a přínosy pro závodní tým Ferrari.“

Nové technické předpisy pro závodní paliva

– se staly další velkou výzvou pro palivové odborníky společnosti Shell: dávají větší prostor při formulaci paliva a jeho složení. Ty společnosti Shell umožnily vyzkoušet nové technologie, které pomáhají řešit požadavky, jež s sebou přinesl zákaz tankování. Vývojáři společnosti Shell například pozměnili recepturu závodního paliva Shell V-Power tak, aby mělo stejné výkonové parametry i při vyšších teplotách, protože palivo v závodním vozu musí vydržet po celou délku závodu. Lisa Lilley to dále komentuje: „Pevně věříme, že se nám podařilo inovovat závodní palivo Shell V-Power tak, že bude velkým přínosem pro strategii závodní stáje Scuderia Ferrari a tým díky němu zaútočí v závodní sezóně 2010 i na Pohár konstruktérů.“

Stále větší prioritou se stává hospodárnost.

Společnost Shell musela nalézt při vývoji závodního paliva optimální rovnováhu mezi sílou a výkonem na straně jedné a maximálně úspornou spotřebou na straně druhé. Mike Evans, vedoucí projektu vývoje paliv Shell pro závody F1, vysvětluje: „Závodní motory jsou konstruovány na spalování vysoce obohacených paliv. Když použijete o něco lehčí směs, tak vám to sice o trošku sníží výkon, ale spotřeba bude na druhé straně nepoměrně lepší. Jde o to najít ten optimální rovnovážný bod. Můžeme vždy změnit poměry přísad v pohonných hmotách tak, aby spotřeba byla nižší, ale výkon zůstal na optimální úrovni – a to je právě to, čemu jsme v posledních devíti měsících před zahájením závodní sezóny 2010 věnovali maximální úsilí, poté, co byla zveřejněna nová pravidla FIA.“

Velmi úzká spolupráce s Ferrari není pro Shell žádnou novinkou

– dlouholeté technické partnerství těchto dvou značek je ve světě formule 1 již kultovní záležitostí a trvá přes šedesát let. Palivová technologie Shell V-Power stojí za vítězstvím značky Ferrari v deseti Pohárech konstruktérů a dvanácti Pohárech jezdců. Šéf týmu Scuderia Ferrari, Stefano Domenicali, k tomuto partnerství dodává: „Naše technická spolupráce se společností Shell je klíčem k našemu pochopení procesu vývoje pohonných hmot. Shell má jedinečné zkušenosti a know-how v oblasti vývoje palivových směsí a naše těsná spolupráce nám umožňuje neustále posouvat hranici toho, co můžeme z paliva získat co do síly i výkonu. Paliva jsou a vždy byla pro Ferrari velmi důležitá a zákaz tankování během závodů v sezóně 2010 znamená, že se význam našeho partnerství se společností Shell v této sezóně ještě posiluje.“

Závody formule 1 představují jednu z testovacích platforem technologických inovací pohonných hmot společnosti Shell, která umožňuje vyzkoušet paliva v extrémních podmínkách. Formule 1 umožňuje Shellu přenášet poznatky a technologický vývoj ze závodního okruhu i v prostředí běžného silničního provozu. Letos představuje zákaz tankování během závodu formule 1 pro Shell příležitost k dalšímu zdokonalování závodní palivové technologie Shell V-Power pro Ferrari a následně tyto poznatky přenést do oblasti vývoje silničních pohonných hmot pro zákazníky čerpacích stanic Shell na celém světě.

Film, který si můžete stáhnout:

Společnost Shell spolupracovala s Ferrari na výrobě filmu na téma zákazu tankování a jejich vzájemného vztahu. Tento film poskytuje informace od Lisy Lilley, technické manažerky vývoje Shell pro Ferrari, a Mika Evanse, vedoucího projektu vývoje paliv Shell pro závody F1. Dále v něm Felipe Massa a Fernando Alonso hovoří o tom, jak zákaz tankování ovlivnil jejich přípravu na závodní sezónu 2010. Film je možné stáhnout na stránkách www.shell.com/motorsportmedia.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vozy na autoplyn mají našlápnuto k dalšímu rekordu. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?

Vozy na autoplyn mají našlápnuto k...

Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský temperament v moderním kabátě

Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský...

SEAT to není jen její mladší a ambicióznější Cupra. Španělská automobilka slaví 75 let a dává to patřičně najevo. Do nového výročí vstupuje s modernizovanými modely Ibiza a Arona –...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy knihy: Ujela 693,38 kilometru na jedno dobití

Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy...

Kia přepsala historii a stanovila nový globální standard dojezdu elektrických vozidel. Kia PV5 Cargo, první specializované elektrické lehké užitkové vozidlo značky a součást průkopnické řady...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Prelude: Návrat technické ikony

Honda Prelude: Návrat technické ikony

Po pětadvaceti letech se na evropské silnice vrací legendární jméno – Honda Prelude. A vrací se v podobě, která dokonale vystihuje dnešní automobilovou éru: plně hybridní kupé e:HEV,...