Setkání generací po více než 60 letech

Jaká byla Škoda Superb z roku 1938 a co lze očekávat od současného Superba, modelový rok 2006?

Setkání generací po více než 60 letech
Setkání generací po více než 60 letech
Setkání generací po více než 60 letech


S nástupem nové koncepce, to znamená s pohonem předních kol a motorem vpředu se začala značka Škoda vracet k názvům, které se už jednou v jejím výrobním programu objevily – Favorit, Felicie, Octavie. A v neposlední řadě také Superb, představující jeden z vrcholů mladoboleslavské automobilky. A to už koncem 30. let. O dnešku ani nemluvě. Z anglického slova Superb je asi pro vůz nejvýstižnější označení jako skvělý.

Setkání generací po více než 60 letech
Setkání generací po více než 60 letech
Setkání generací po více než 60 letech
Setkání generací po více než 60 letech


Starý i nový Superb jsou sice diametrálně odlišné, ale mají společného víc než pouze označení. Superb byl a také dnes je největším luxusním sedanem, který měl a má uspokojit náročnou klientelu. Je to automobil s mnoha nej – největší, nejsilnější, nejrychlejší, nejdražší.


Není však Superb jako Superb. Od roku 1934 do 1949 se pod kapotou vystřídalo několik zážehových šestiválců od objemu 2,7 až ke čtyřlitrovému osmiválci. S rostoucím výkonem ze 60 na 96 koní také karoserie měnila tvary.


Pro porovnání s vozem modelového roku 2006 jsme si vybrali typ 924 označovaný také jako Superb 3000. Jde zřejmě o jediný v Čechách dochovaný vůz, který vlastní značkové muzeum Škoda. V letech 1938 až 1949 bylo vyrobeno celkem 275 kusů, z toho 162 po druhé světové válce.


Setkání generací po více než 60 letech

Čtyřdobý zážehový kapalinou chlazený šestiválec 3,2 litru je umístěn podélně za přední nápravou. S výkonem 85 koní při 3500/min umožňoval rychlost 125 km/h a na 100 km spotřeboval ca 20 litrů. Čtyřstupňová převodovka byla v bloku s motorem, spojovací hřídel pohánějící zadní kola procházel centrální rourou.

Od předchozích typů se lišil Superb, který má v rodném listě datum narození rok 1939, zaoblenou přídí karoserie odpovídající tehdejšímu novému stylistickému trendu značky Škoda. Hlavním poznávacím znakem byla rezerva zasazená do předního blatníku, čímž se zvětšil zavazadlový prostor. Šestimístná limuzína se šesti bočními okny poskytovala místo nejen na předních a zadních sedadlech, ale také dvou sklopných sedačkách. Dodejme, že ne všechny karoserie pocházely z výrobního závodu, ale podvozky vážící 1,3 tuny karosovaly i další firmy jako Sodomka, Uhlík nebo Lepil.

Ještě než se podíváme na nový Superb, tak porovnejme pro zajímavost rozměry obou vozů (v metrech):

Délka Šířka Výška Rozvor
Superb 3000: 5,2 1,8 1,7 3,3
Super 2,5: 4,8 1,7 1,4 2,8


Nový Superb se poprvé objevil před čtyřmi roky na autosalonu ve Frankfurtu a hned vzbudil pozornost především prostorem na zadních sedadlech. Vycházel z podvozkové platformy tehdejšího VW Passat, ovšem prodloužené a to včetně rozvoru na 2,8 metru. Ještě dnes překonává nový Passat o 8,5 cm.


Luxus umocňuje chromovaný rámeček střední mřížky předního nárazníku. Díky němu působí příď mohutně. Výrazným designerským prvkem jsou o 6 cm delší zadní dveře než přední. Na zadních sedadlech si tak můžete pohodlně natáhnout nohy. Něco však za něco. Bohatý vnitřní prostor je vykoupen menším „kufrem“. Někomu může připadat malý, ale nám se zdálo jeho 462 litrů dostatečných.


Setkání generací po více než 60 letech

V současné době si lze vybrat ze šesti pohonných jednotek a tří výbav. My jsme sáhli po nejsilnější vznětové přeplňované šestiválcové verzi s objemem 2,5 litru, kombinované se samočinnou převodovkou.

Jeho 163 k jej staví do pozice druhého nejvýkonnějšího motoru v řadě Superb. Na vrcholu je benzinový V6 2.8 s výkonem 193 k. Točivým momentem 350 N.m už od 1250/min dokonce turbodiesel překonává zmíněný benzinový šestiválec o 70 N.m. Konkurenci poráží také spotřebou. S pětistupňovou samočinnou převodovkou Tiptronic si v průměru řekl kolem sedmi litrů na sto kilometrů. Při svižnější jízdě překročíte hranici hravě osmi litrů.


Tvrdší podvozek vyvolával subjektivní pocit jistoty. Jen jsme pozorovali mírnou náchylnost při bočnímu větru. Komfortní jízdu pozitivně ovlivňuje nejen rozvor, ale také víceprvková přední náprava, díky níž je ovládání lehké a přesné. Vzadu je osvědčená koncepce klikové nápravy vyznačující se malou prostorovou náročností.


Hovořit o kvalitách sedadel by bylo nošením dříví do lesa. Ani po sebedelší jízdě vás nic nebolí. Svezení je víc než pohodové.


Vkusný interiér vyvedený z kvalitní světlé kůže dodává vozu patřičnou eleganci, více je však náchylný k ušpinění. Možná až příliš konzervativní.


Modelový rok 2006 dostal do vínku nové prvky v nabídce mimořádné výbavy. Nejvyšší stupeň výbavy Elegance disponuje mj litými koly, bi-xenonovými světlomety, dřevěným dekorem, sedadlem řidiče s pamětí, vyhříváním všech sedadel, osvětlením nástupního prostoru atd. Zajímavostí je také síťový program v podobě tří sítí umožňující rozdělit zavazadlový prostor na několik částí a zároveň zafixovat zavazadla.

Technické údaje Škoda Superb 2.5 Tdi

Motor: přeplňovaný vznětový V6
Objem: 2496 cm3
Výkon: 163 k při 4000/min
Točivý moment: 350 N.m při 1250/min
Rychlost: 217 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,3 s
Spotřeba město: 11,5 l/100 km
Spotřeba mimo město: 5,7 l/100 km
Spotřeba kombinovaná: 7,8 l/100 km
Rozměry: 4805 x 1765 x 1470 mm

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...