Šéfdesignér Volva: Štěstí středem pozornosti

Automobiloví designéři se nechávají inspirovat různým způsobem.

Pro šéfdesignéra společnosti Volvo Henrika Otta je onou pověstnou múzou život sám. Inspiraci pro svoji tvorbu nachází třeba nad japonským jídlem, při návštěvě výstavy italského nábytku nebo při relaxaci u jógy.


Na fotografiích Volvo S80:

Šéfdesignér Volva: Štěstí středem pozornosti
Šéfdesignér Volva: Štěstí středem pozornosti
Šéfdesignér Volva: Štěstí středem pozornosti
Šéfdesignér Volva: Štěstí středem pozornosti
Šéfdesignér Volva: Štěstí středem pozornosti
Šéfdesignér Volva: Štěstí středem pozornosti


Dobrý design vychází z inteligentního využití mozku a měl by přinášet potěšení a klid v duši. To tvrdí nedávno jmenovaný šéfdesignér značky Volvo, 38-letý Henrik Otto. „Často sami sebe viníme, že nerozumíme tomu, jak některé věci, třeba videopřehrávač nebo autorádio, ovládat. To je ale nesmysl, vinu je třeba klást nešikovnému designérovi, který si celou věc důkladně nepromyslel.“


Se svými akademickými hodnostmi v oblasti výtvarného umění a průmyslového designu má Henrik Otto přístup skutečného designéra, i když částečně zmírněný skromností: „Snažím se pouze dívat na věci odlišně a doufám, že to cestujícím ve vozech Volvo přinese potěšení. Nikdy nezapomínám, že navrhuji pro lidi, kteří si kupují nejen pověst značky Volvo, ale zároveň požadují odpovídající styl.“


Inspirace podle něj přichází, když má člověk oči otevřené a sleduje věci, které jej nadchnou, nebo zklamou. Je přesvědčen, že designér si nikdy nemůže dovolit vypnout touhu po stimulaci z vnějšku, jejímž zdrojem je v případě Henrika Otta mechanická hračka – textilní dílna. „Každý z nás je individuální. Proto se vnímání značky Volvo na jednotlivých trzích liší. A každému majiteli se jeho Volvo líbí z jiného důvodu. Přestože lidé často oceňují stejné funkce, na vzhled má každý tak odlišný názor, že nemohu věřit v existenci globálně „emočního“ produktu. „Mým úkolem v roli designéra je vytvářet důvěru tím, že nabídneme lidem živou a dýchající věc, která je nadchne a na kterou budou pyšní. Na automobilovém designu není nic nestálého, ústředním bodem je vždy snaha nabídnout lidem více, než jen plošinu na čtyřech kolech.“


Podle jeho názoru současný designérský přístup zvolený u modelů Volvo S80 a S60 pomohl oživit veřejné vnímání vozů Volvo. „Volvo S60 například získává chválu nejen za svou prostornou kabinu a za vzhled exteriéru, ale také za detaily v designérském zpracování interiéru. Logikou designu je vytvořit snadno použitelné ergonomické uspořádání zahrnující větší tlačítka, otočné spínače a dokonce i takové věci, jako je nastavitelný držák nápojů s více velikostmi. Náš přístup založený na aplikovaném designu potvrzuje snadno použitelné ovládací prvky audiosystému a klimatizace.“


A jak je to se spory o tom, že automobily obecně jsou stále převážně mužskou doménou? Henrik Otto podotýká: „Více než 51 procent řidičů vozů Volvo v USA jsou ženy, které si naše automobily zjevně nekupují proto, aby podpořily své mužné ego. Myslím, že si Volvo kupují proto, že naplňuje jejich očekávání, která ve vůz kladou jako řidičky i jako ženy. Je pravdou, že obor automobilového designu je přesycen muži, ale i to se mění a ve společnosti Volvo tvoří 15-20 procent designérů ženy.“


Pokud je design natolik důležitý pro rozvíření dnešního trhu, jak je možné, že nevíme, kdo náš vůz navrhl? „Návrh automobilu je do značné míry týmová práce, na které se podílejí designéři, obchodní plánovači, technici a odborníci na bezpečnost. A přestože využíváme nejmodernější CAD programy a modelovací software podobný tomu, který Steven Spielberg používal při natáčení Jurského parku, nic nedokáže nahradit tvůrčí potenciál a týmovou práci.“


Henrik Otto podtrhuje, že dobrý design není pouze záležitostí moderního vkusu. „Nenavrhujeme automobily pro rodiny, navrhujeme automobily pro lidi, kteří si váží rodinných hodnot. Bylo by chybou, pokud bych naše hodnoty ředil a věnoval příliš mnoho pozornosti trendům. Úkolem nás designérů není působit převraty, ale být konzistentní a pozvat naše zákazníky na cestu, která změní jejich vnímání naší práce.“


Ve volných chvílích Henrik Otto rád relaxuje v hodině jógy, při jízdě na horském kole nebo na golfovém hřišti. Relaxace je výrazem jeho snahy udržet rovnováhu v životě, trávit čas s přáteli, snoubenkou nebo při vaření jeho oblíbených jídel: „Miluji svěžest a jednoduchost japonské kuchyně, která umožňuje jednotlivým chutím vyniknout tím, že jsou koření používána jednotlivě. Z podobného důvodu nemám rád rušné a zaplněné prostory. To je pravděpodobně důvodem, proč jsou pro mne tolik přitažlivé švédské a japonské interiéry – v obou případech je základem jednoduchost a radost z tvaru věcí.“


Stimulace smyslů a rozvoj harmonie je klíčovým pilířem designérského přístupu Henrika Otta. „Automobil je jedním z mála míst, kde může jednotlivec sedět odděleně a přesto zůstat spojen se vším, co v našich každodenních životech probíhá. Silnice nejsou vždy příjemným místem, a proto je důležité vytvořit pro řidiče takové prostředí, které bude podporovat klid a doufejme i harmonii, čímž se sníží stres a zvýši bezpečnost jízdy.“


Henrik Otto otevřeně připouští, že mnoho moderních automobilů v každé třídě zdánlivě nabízí podobný výkon, technologii, designérské prvky i ceny. Nicméně dodává: „Dříve byla na prvním místě v konkurenčním boji mezi výrobci automobilů cena, za ní kvalita. Dnes spočívá konkurenční rozdíl především v designu. Nejen v tom, jak automobil vypadá, ale také v tom, co nabízí z hlediska pocitů, estetiky, ergonomie a pohodlí. Proto Volvo klade design na špici své strategie.“ Design, zdůrazňuje, není pouze o tom, aby věci byly hezčí, ale jedná se především o životní styl, kde se nic neděje náhodou a vše je zaměřeno na snahu překvapit, pobavit a zaujmout zákazníka.


„Někteří lidé si myslí, že jsme v posledních letech pozdvihli značku Volvo tím, že jsme naše reklamy zaměřili na výkon a na vybíravější, mladší cílovou skupinu, avšak skutečnost je taková, že pouze používáme sdělení, která berou ohled na rostoucí nechuť zákazníků k masovým výrobkům. Vozy Volvo stále nabízejí vynikající úroveň bezpečnosti a designérské prvky, které jsou prospěšné pro každého jednotlivého uživatele: muže, ženu, děti a dokonce i pro oblíbené domácí zvíře.“


A na konci dne je vzkaz od Henrika Otta prostý: „Nikdy nekončíme. Mým úkolem je neustále posouvat oblast designu vpřed a dbát na to, aby vozy Volvo byly nezapomenutelné a zvláštní, aby design pečlivě prolínal celým automobilem.“

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Autorizovaný dealer a opravce VOLVO

Člen koncernu TUkas

 

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.volvo@auto-staiger.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Automobilka Volvo představuje nové všestranně talentované rodinné kombi Volvo V60

Automobilka Volvo představuje nové...

Společnost Volvo Cars dnes odhalila nové pětidvéřové středně velké prémiové kombi Volvo V60, které upevní pozici švédské společnosti coby výrobce automobilů, v nichž se snoubí pěkný...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Automobilka Volvo Cars poprvé představuje svůj tříválcový motor určený pro nové kompaktní SUV XC40

Automobilka Volvo Cars poprvé...

Prémiová automobilka Volvo Cars dnes představila svůj nový tříválcový motor Drive-E určený pro Volvo XC40, jež znamená první vlaštovku švédské automobilky v segmentu kompaktních SUV. Nový...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Společnost Volvo Cars byla pro rok 2018 jmenována jednou z nejetičtějších společností na světě

Společnost Volvo Cars byla pro rok 2018...

Prémiová automobilka Volvo Cars byla institutem Ethisphere uznána globálním lídrem v oblasti definování a rozvíjení standardů etických obchodních praktik, a proto si vysloužila ocenění...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stanislav Gálik se stal výkonným ředitelem inovací společnosti AAA AUTO

Stanislav Gálik se stal výkonným...

Praha, 2. února 2018 – Společnost AAA AUTO včera oficiálně uvedla novou značku AuresLab, pod kterou sjednotila veškeré inovace, na kterých pracuje. Inovační centrum povede Stanislav Gálik,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Skupina Auto Palace dosáhla v ČR v roce 2017 rekordního obratu a opět překročila hranici 10 tisíc prodaných nových vozů

Skupina Auto Palace dosáhla v ČR v roce...

 Celkem v roce 2017 prodala skupina 10 392 nových vozů a 2 917 ojetých vozů! Obrat dealerské skupiny dosáhl výše 5,95 mld. Kč. Celkově bylo za všechny značky skupiny prodáno 10 392 nových...