Scania STAX – vývojová studie nákladního vozu s kapotovaným motorem

Budou dopravní společnosti v budoucnosti ochotné obětovat část objemu nákladu pro zajištění atraktivního vzhledu vozidla a prvotřídního komfortu pro řidiče?

Model nákladního vozu budoucnosti s kapotovaným motorem byl veřejnosti představen na veletrhu IAA v Hannoveru v září letošního roku. Jeho cílem bylo posoudit zájem dopravců o moderní design zaměřený na image, a také zjistit, jaká je odezva na funkční výhody, které  kabina umístěná za motorem přináší.

Scania STAX – vývojová studie nákladního vozu s kapotovaným motorem
Scania STAX – vývojová studie nákladního vozu s kapotovaným motorem


Nákladní vozy Scania s motorovou kapotou (T-truck) se vyrábí v Evropě a v Latinské Americe. Přes poměrně omezený objem prodeje v Evropě jsou pro firmu i její zákazníky důležitou součástí firemní identity. V Evropě již několik desetiletí dominují vozy s čelní kabinou, a to zejména z důvodu omezení délky soupravy. Ovšem veřejnost stále vnímá jako “opravdový náklaďák“ právě tahač s kapotovaným motorem..


Takový nákladní vůz je dnes na silnicích vzácností, a proto je symbolem síly a prestiže. Ukazuje například, že řidič veze tak těžký náklad, že nepotřebuje plnou nákladní délku. Dává také na vědomí, že dopravce má dostatek prostředků, zkušeností, či zájmu nabídnout svým řidičům plochou podlahu a jízdní komfort, který přináší umístění pozice řidiče za přední nápravou.


Jak ale přenést stoletou tradici nákladních vozů Scania s kapotou motoru do třetího tisíciletí? Pokud má T-truck zůstat součástí výrobní řady, neměla by se podceňovat jeho role nositele image.


Část týmu firemních designérů dostala za úkol vytvořit koncepční studii nákladního vozu budoucnosti, jehož základem by byl současný T-truck. Manažer projektu Ola Pihlgren a jeho tým začali zkoumáním vizuálních klíčových znaků. Shromažďovali abstraktní i konkrétní materiál a zabývali se otázkou, jak by mohl vypadat T-truck budoucnosti oproštěný od současných zákonných omezení avšak s pečlivě zachovanou image Scania? Zdrojem inspirace byla americká a evropská tradice úprav vozidel, jež je výrazem touhy vlastníků posílit jedinečnou image svých vozů a odlišit je od běžných sériových produktů.


„Rozhodli jsme se použít záporný sklon mřížky a předního sloupku, který je vidět na mnoha lehkých nákladních vozech ze šedesátých let. Nákladní automobil není samozřejmě vysokorychlostní lokomotiva určená pro rychlosti nad 200 km/h, a proto jsme se v tomto případě rozhodli nepodřídit se požadavkům optimální aerodynamiky. Ve skutečnosti byl sklon přední části vozidla prvkem, na kterém jsme jako designéři strávili nejvíce času,” říká Ola Pihlgren.


Stejně důležité jako identifikace nových podnětů bylo zachování historické identity nákladních vozů Scania. Stručně řečeno, šlo o to nalézt „ducha značky“ a najít pro něj moderní výraz. „Dívali jsme se na vozy s motorovou kapotou jako na důležitou součást historie firmy Scania. Zajímalo nás, které prvky designu přetrvaly, které jsou důležité, a které naopak neobstály,” říká O. Pihlgren.


Výsledkem práce týmu je Scania STAX (Scania Truck – Advanced Xterior). Jako model 1:4 byl představen na zmíněném veletrhu IAA v Hannoveru letos v září. Z trojrozměrného modelu si většina lidí udělá představu o tomto vozu mnohem snadněji než z nákresů, animací a ilustrací.


Vůz má kratší, ale zároveň účelnější kapotu než je zvykem u tohoto typu vozidel. Kabina, kapota a podvozek spolu tvoří jednotný celek. Linie kapoty plynule přecházejí do křivek kabiny a kapota proto vypadá delší než ve skutečnosti je.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vozy na autoplyn mají našlápnuto k dalšímu rekordu. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?

Vozy na autoplyn mají našlápnuto k...

Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský temperament v moderním kabátě

Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský...

SEAT to není jen její mladší a ambicióznější Cupra. Španělská automobilka slaví 75 let a dává to patřičně najevo. Do nového výročí vstupuje s modernizovanými modely Ibiza a Arona –...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy knihy: Ujela 693,38 kilometru na jedno dobití

Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy...

Kia přepsala historii a stanovila nový globální standard dojezdu elektrických vozidel. Kia PV5 Cargo, první specializované elektrické lehké užitkové vozidlo značky a součást průkopnické řady...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Prelude: Návrat technické ikony

Honda Prelude: Návrat technické ikony

Po pětadvaceti letech se na evropské silnice vrací legendární jméno – Honda Prelude. A vrací se v podobě, která dokonale vystihuje dnešní automobilovou éru: plně hybridní kupé e:HEV,...