Scania Opticruise nejlepší v testu – umístila se na prvním místě

Německý odborný časopis Trucker nedávno uskutečnil mezinárodní test vozidel pěti značek se samočinnými převodovkami.

Tahač Scania G 420 vybavený převodovkou Opticruise při náročném testu zvítězil.

Scania Opticruise nejlepší v testu - umístila se na prvním místě

Čtyři odborní novináři z Německa, Itálie a Španělska absolvovali testovací jízdy s pěti užitkovými vozidly vybavenými samočinnými převodovkami na trase dlouhé 120 kilometrů.

Testovací trasa

– zahrnovala dálniční úseky, vedlejší komunikace s množstvím zatáček, kopcovité úseky, kruhové objezdy a křižovatky – výtečné podmínky pro posouzení samočinné převodovky, když každý úsek vyžadoval skutečně četná řazení. Převodovky se hodnotily podle následujících kriterií: snadnost ovládání, samočinná funkčnost, přídavné funkce a zvláštnost konstrukce.

Pět testovaných vozidel bylo vybráno z produkce pěti značek:

DAF, Iveco, Mercedes-Benz, Scania a Volvo. To znamená, že byly posuzovány čtyři systémy: ZF AS Tronic (DAF a Iveco), Powershift (Mercedes-Benz), Opticruise (Scania) a I-Shift (Volvo). S výjimkou Opticruise se jedná o cíleně postavené „automatizované“ systémy.

Výsledky hodnocení podle dosažených bodů:

Max. bodů Scania Mercedes Volvo Iveco DAF
Ovládání 50 40,05 41 35,75 37,5 39
Samočinné funkce 70 60 58,42 57,92 54,17 51,33
Přídavné funkce 70 51,08 49,91 47,41 45,5 46,25
Zvláštní stupně 80 70 66,5 65 58 52,50
Celkem 270 221 216 206 195 189
Konečné pořadí 1. 2. 3. 4. 5.

Následující přehled obsahuje kladná (+) i záporná (-) slovní hodnocení testovacího týmu vůči testovacím převodovkám:

DAF (ZF AS-Tronic): (umístění na pátém místě)

(+)Celkové nastavení podporuje aktivní řízení vozidla; dobrý program pro zrychlování; řazení dolů pro udržení vhodných otáček motoru pro efektivní brzdicí výkon.

(-) Nevyhovující ovládání spojky při rozjezdu do stoupání a při manévrování; řazení dolů ve stoupání poněkud zpožděné; pozdní řazení nahoru po horizontech; pomalé změny převodového stupně.

Iveco (ZF AS-Tronic): (umístění na čtvrtém místě)

(+)Dobrá integrace řízení rychlosti v klesáních; přijatelná rychlost řazení.

(-)Nedokonalá ergonomie a ovládání; předčasné řazení dolů ve stoupáních bez ohledu na výkon motoru; ne vždy dobré manévrování bez ohledu na manévrovací modus.

Mercedes (Powershift):(umístění na druhém místě)

(+)Velmi dobrý program řazení (skokové řazení v případě potřeby); zlepšená rychlost řazení; snadné ovládání pedálem.

(-)Občas nepříjemná činnost spojky v zatížení; výkonový modus nepotřebný; mnoho důmyslných přidaných funkcí, které by však bylo lépe integrovat, než ponechat k ovládání; občas zbytečné „bezpečnostní“ řazení ve stoupáních.

Scania (Opticruise):(umístění na prvním vítězném místě)

(+)Velmi dobrý program řazení; dokonalá integrace řízení rychlosti v klesáních; předpoklady pro aktivní řízení vozidla; programovatelný rozjezdový převod; výborné ovládání spojky.

(-)Výkonový modus nepotřebný; rychlost řazení pouze průměrná.

Volvo (I-shift):(umístění na třetím místě)

(+)Nejlepší rychlost řazení v testu; výtečné ovládání spojky; snadné řízení pedálem plynu.

(-)Výkonový modus nepotřebný; všechny funkce dostupné pouze ve softwarové verzi „Premium“; omezená možnost pomoci přeřazení ručně; vzhledem k absenci retardéru nikoli dobré ovládání rychlosti v klesáních a integrace.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Češi stále riskují: Nejčastější příčiny nehod jsou rychlost, nepozornost a nedání přednosti

Češi stále riskují: Nejčastější...

Ve Spojeném království právě probíhá Road Safety Week (letos od 16. do 22. 11.), týden věnovaný prevenci a bezpečnosti silničního provozu. Do jednotlivých aktivit se zapojují partneři...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Renault Clio: Malý městský švihák startuje na 430 tisících

Nové Renault Clio: Malý městský...

Šestá generace Renaultu Clio přijíždí do Česka. Odvážnější design, chytřejší technologie a hybrid, který zvládne 80 % městské jízdy na elektřinu. Renault vzal své ikonické Clio a dal...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí výkonem 1 megawatt?

Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí...

Když se dnes mluví o elektrické mobilitě, BYD stojí na vrcholku hory a vyhlíží celé odvětví z výšky. Není to náhoda – a už vůbec ne trik. Tahle technologická mašina o 120 000...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR přináší závodní adrenalin na běžné silnice

CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR...

Závodní okruhy mají nového vyslance – a míří rovnou do ulic. CUPRA představuje Leon VZ TCR, nejsilnější Leon s pohonem předních kol v historii. Limitovaná edice pro pouhých 499 řidičů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot Polygon: Když volant není volant a auto má duši z budoucnosti

Peugeot Polygon: Když volant není volant...

Peugeot odhalil koncepční vůz Polygon – plně funkční prototyp, který mění samotnou podstatu řízení. S revolučním volantem Hypersquare, elektronickým řízením Steer-By-Wire a překvapivě...