Safari rallye: Historický úspěch pro Škodu

Dosud nejlepšího výsledku v mistrovství světa dosáhla značka Škoda, když její jezdec Armin Schwarz dojel třetí v Safari rallye.

Letošní Safari rallye vejde do dějin jako jeden z nejtvrdších ročníků ve své historii. Do cíle dojelo pouhých patnáct posádek včetně pěti továrních jezdců, přičemž jediné Mitsubishi s oběma vozy. Moc nechybělo, a také škodovka mohla mít obě octávie WRC v cíli, nebýt havárie Thiryho v závěrečné zkoušce.


Nejlépe vyšel začátek Safari Arminu Schwarzovi, když zvítězil hned v úvodní zkoušce, kterou vyhrál s náskokem 4 sekund před Mäkinenem. „Na první všechno perfektně klaplo, ovšem v druhé nám už chyběl výkon. Na dlouhých rovinách měla konkurence navrch“, přiznal během první etapy Schwarz, který měl za úkol jet od začátku naplno. V úvodní zkoušce odstavil Subaru s poškozeným závěsem loňský vítěz Burns a smůlu měl i Auriol, jenž hlásil problémy s posilovačem řízení a klesl na 10. příčku. V třetí zkoušce musel bohužel dvakrát zastavit a měnit kolo. „Šlo o nenápadné defekty, neboť gumy se neprorazily v drsných pasážích, ale na rovných a rychlých úsecích.“, komentoval problémy Schwarz, který se ve čtvrté zkoušce navíc dostal do pořádné průtrže mračen. „Byl to hotový orkán. Skoro nic jsme neviděli, a tak není divu, že jsme dvakrát spadli do hluboké díry. Před námi startujícím jezdcům se vyhla. Tak jsme ztratili asi deset minut“, prohlásil spolujezdec Hiemer. Přesto dokončil Schwarz první etapu na šesté příčce se ztrátou 14 minut na vedoucího Mäkinena. Jeho týmový kolega Thiry, jenž měl za úkol jet defenzivně, si držel 7. příčku.


Druhá příčka patřila i s dvěma defekty Carlosu Sainzovi (+1.32 min), třetí byl Rovanpera (+5.16), čtvrtý Solberg (+7.15), pátý Delecour (+9.20). První etapu nedokončili mj. Colin McRae, který nejdříve poškodil řízení, několik kilometrů dál vyjel ze silnice a při pokusu vrátit se na silnici zničil spojku. Auriolovi po převrácení zase shořel Peugeot: „V hustém dešti se nám potilo okno a proto jsem jej pootevřel. Přitom jsem přeslechl, co mi spolujezdec hlásí“. Safari chtěl dokončit i Grönholm a proto začal pomaleji, ale nebylo mu to nic platné. Vzdal pro poškozené zavěšení kol. Pouze ve dvou rychlostních zkouškách se svezl Roman Kresta. po slibném 13. a 12. čase postihla jeho octávii stejná zavada.


Druhá etapa proběhla celkem v poklidu. Jediná změna nastala hned v úvodu, když na nejdelší 124 km dlouhé zkoušce odpadl pro poruchu motoru Carlos Sainz: „Po 35 km jsme zpomalili, neboť proti nám se vynořilo zvíře. Přitom vypadl jeden válec a vzápětí odešel motor“. Tím se Rovanpera posunul na druhou příčku a se čtyřmi druhými časy potvrdil svůj konstantní výkon. Dobře si počínal i Solberg, jenž vyhrál tři zkoušky a s přehledem si držel třetí příčku.


Po odstoupení Sainze a problémech Delecoura se Schwarz posunul na čtvrtou příčku se ztrátou 17 minut na Mäkinena. Thiry byl po druhé etapě sedmý. Mäkinen vedl sice s náskokem šesti minut, ale i jemu zatrnulo: „Po jednom skoku jsem náhle uslyšel pekelný rámus. Obával jsem se, že je pryč spojovací hřídel a proto jsem jel dalších 50 km pomaleji. Potom už bylo zase vše v pořádku. Nevím přesně, co se stalo, ale v první chvíli jsem myslel, že rallye pro mě končí“.


Také třetí etapa začala odstoupením jednoho z favoritů. Tentokrát byl smolařem třetí Petter Solberg, u jehož Subaru se zlomilo ložisko kola. Se spolujezdcem na kapotě se pokusil dojet na třech kolech, ale byl ze soutěži odvolán šéfem týmu, který se domníval, že jde o „příliš nebezpečnou“ jízdu.


V závěrečných dvou zkouškách se o třetí letošní vítězství musel ještě jednou obávat vedoucí Mäkinen, který se nestačil vyhnout kameni a ohnul řízení. Rovenpera musel zase na poslední zkoušce zastavit a vyměnit kolo. Ale i přes ztrátu pěti minut si druhou příčku udržel. V závěru musel jet naplno i Schwarz, neboť po dvou defektech se k němu nebezpečně blížil čtvrtý Delecour. Řady odpadlíků rozšířil v samém závěru bohužel i pátý Bruno Thiry s druhou octávií. V předposlední zkoušce mu odešel posilovač řízení a do cíle dojel zcela vyčerpán. A právě zdravotní potíže byly příčinou jeho havárie v závěrečné zkoušce. Společně se spolujezdcem Prévotem, jenž utrpěl frakturu bederního obratle museli být převezeni do nemocnice.

Výsledky:

1. Mäkinen – Mannisenmäki Mitsubishi Lancer 8.58.37,0
2. Rovanperä – Pietiläinen Peugeot 206 WRC + 12.27,0
3. Schwarz – Hiemer Škoda Octavia WRC + 18.15,0
4. Delecour – Grataloup Ford Focus WRC + 20.36,0
5. Loix – Smeets Mitsubishi Lancer + 103.42,0
6. Pozzo – Stillo Mitsubishi Lancer (1.v N) + 127.26,0
7. Ligato – Garcia Mitsubishi Lancer + 128.10,0
8. Green – Taylor Subaru Impreza + 175.56,0
9. Anwar – Muriuki Mitsubishi Lancer + 193.23,0
10. Stohl – Müller Mitsubishi Lancer + 281.23,0


Průběžné pořadí:

Jezdci: Značky:
1. Mäkinen 40 1. Mitsubishi 66
2. McRae 30 2. Ford 60
3. Sainz 26 3. Subaru 28
4. Rovenpera 20 4. Peugeot 26
5. Burns 14 5. Škoda 15

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...