Řidiči – pozor!!! Nové značky: Zimní výbava

Od 1. července letošního roku je v platnosti nová vyhláška č. 202/2008 Sb., která nově zavádí dvě příkazové dopravní značky: „Zimní výbava“ a „Zimní výbava – konec“.

Na co hlavně by si v souvislosti s touto novinkou měli dát řidiči osobních automobilů pozor?

Vyhláška uvádí v platnost dvě nové příkazové dopravní značky:

Řidiči – pozor!!! Nové značky: Zimní výbava
Řidiči – pozor!!! Nové značky: Zimní výbava
  • 1) „Zimní výbava“ (č. C 15a) – tato značka přikazuje řidiči osobního automobilu pokračovat v jízdě jen za použití zimních pneumatik s hloubkou dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm na všech kolech.
  • 2) „Zimní výbava – konec“ (č. C 15b) – tato značka ukončuje platnost příkazové dopravní značky „Zimní výbava“ (č. C 15a).

Platnost dopravní značky „Zimní výbava“

Obecně dopravní značka „Zimní výbava“ platí v období od 1. listopadu do 30. dubna. Pod značkou však může být umístěna dodatková tabulka E 12 s uvedením odlišné úpravy doby platnosti. Příkaz použití zimní výbavy vyplývající z této dopravní značky nekončí vzdálenější hranicí nejbližší křižovatky, jak tomu bývá u většiny svislých dopravních značek, ale je ukončen až dopravní značkou „Zimní výbava-konec“.

Hloubka dezénových drážek

Řidiči – pozor!!! Nové značky: Zimní výbava
Řidiči – pozor!!! Nové značky: Zimní výbava
Řidiči – pozor!!! Nové značky: Zimní výbava
Řidiči – pozor!!! Nové značky: Zimní výbava

Nejvíce pozornosti v souvislosti se zavedením dopravní značky „Zimní výbava“ by měli řidiči věnovat hloubce dezénových drážek. Vyhláška č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, sice v § 21 „Kola, pneumatiky a protiskluzové řetězy“ říká: „… činná plocha pláště pneumatiky v provozu musí mít po celém obvodu a celé šíři vrchního běhounu jasně viditelný dezén s hloubkou hlavních dezénových drážek nebo zářezů u mopedů nejméně 1,0 mm a u vozidel ostatních kategorií nejméně 1,6 mm…“, nicméně ve vyhlášce č. 202/2008 Sb., která uvádí v platnost značku „Zimní výbava“, je uvedeno: „…přikazuje řidiči motorového vozidla pokračovat v jízdě jen za použití zimních pneumatik, a to u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg s hloubkou dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm na všech kolech…“. Proto je potřeba, aby řidiči kontrolovali hloubku dezénu svých zimních pneumatik a měli jistotu, že je hluboký minimálně 4 mm.

Ohledně povinnosti používat zimní pneumatiky s hloubkou dezénových drážek a zářezů minimálně 4 mm se vede drobná polemika. Společnost Goodyear Dunlop Tires Czech však stanovení této hranice vítá: „Výzkum a testy nejen naší společnosti, ale i ostatních výrobců pneumatik potvrzují, že od hranice hloubky dezénu 4 mm výrazně klesá objem vody, který je pneumatika schopna odvést, v porovnání s pneumatikou s hloubkou dezénu větší než 4 mm. To znamená, že na vozovce pokryté vodou či rozbředlým sněhem, což jsou situace typické pro zimní období, tato pneumatika neposkytuje takový výkon, jaký by měla a jaký řidič očekává,“ vysvětluje Richard Srbecký, vedoucí prodeje osobních pneumatik, Goodyear Dunlop Tires Czech s.r.o.

Jak zjistit hloubku dezénových drážek

Hloubku dezénových drážek je možné ověřit speciálním hloubkoměrem, který je k dostání v pneuservisech či v prodejnách s autodoplňky. Avšak řidiči, kteří používají zimní pneumatiky značek Goodyear, Dunlop, Fulda či Sava, mají situaci výrazně usnadněnou, neboť tyto pneumatiky jsou vybaveny indikátorem zimního opotřebení. Tento indikátor je na bočnici pneumatiky označen malou sněhovou vločkou, vodorovně od ní je v dezénové drážce běhounu umístěn obdélníček se čtyřmi zářezy. Tento obdélníček značí hloubku dezénu 4 mm, z čehož vyplývá, že pokud je dezén běhounu vodorovný s tímto obdélníčkem, pak je nejvyšší čas vyměnit pneumatiku. Naopak, pokud je obdélníček „skrytý“ v dezénové drážce, pak to znamená, že drážka je hlubší než 4 mm, a řidič se tedy nemusí obávat, že by jeho pneumatika neposkytovala takové vlastnosti, jaké od zimní pneumatiky očekává.

Goodyear

Goodyear je jedním z největších světových výrobců pneumatik. Společnost zaměstnává přibližně 70 000 pracovníků a své výrobky vyrábí ve více než 60 závodech ve 26 zemích světa.

Novinky společnosti Goodyear již více než sto let nasazují laťku pro celý automobilový průmysl. Goodyear je průkopníkem inovační bezpečnostní technologie známé jako RunOnFlat, jež řidiči umožňuje pokračovat v jízdě i po defektu pneumatiky. Goodyear je v této oblasti světovou špičkou: pneumatiky s touto technologií najdeme na různých vozech BMW, cenami ověnčeném Mini, vysoce výkonných vozech Mercedes-Benz a u dalších značek. V roce 2007 Goodyear dodal přes 2,5 milionu pneumatik RunOnFlat.

Více informací naleznete na adrese www.goodyearpneu.cz.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Češi stále riskují: Nejčastější příčiny nehod jsou rychlost, nepozornost a nedání přednosti

Češi stále riskují: Nejčastější...

Ve Spojeném království právě probíhá Road Safety Week (letos od 16. do 22. 11.), týden věnovaný prevenci a bezpečnosti silničního provozu. Do jednotlivých aktivit se zapojují partneři...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Renault Clio: Malý městský švihák startuje na 430 tisících

Nové Renault Clio: Malý městský...

Šestá generace Renaultu Clio přijíždí do Česka. Odvážnější design, chytřejší technologie a hybrid, který zvládne 80 % městské jízdy na elektřinu. Renault vzal své ikonické Clio a dal...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí výkonem 1 megawatt?

Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí...

Když se dnes mluví o elektrické mobilitě, BYD stojí na vrcholku hory a vyhlíží celé odvětví z výšky. Není to náhoda – a už vůbec ne trik. Tahle technologická mašina o 120 000...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR přináší závodní adrenalin na běžné silnice

CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR...

Závodní okruhy mají nového vyslance – a míří rovnou do ulic. CUPRA představuje Leon VZ TCR, nejsilnější Leon s pohonem předních kol v historii. Limitovaná edice pro pouhých 499 řidičů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot Polygon: Když volant není volant a auto má duši z budoucnosti

Peugeot Polygon: Když volant není volant...

Peugeot odhalil koncepční vůz Polygon – plně funkční prototyp, který mění samotnou podstatu řízení. S revolučním volantem Hypersquare, elektronickým řízením Steer-By-Wire a překvapivě...