RALLYE PORTUGALSKO: Drama až do konce

Vítěz Švédské rallye Marcus Grönholm a vítěz Safari rallye Richard Burns se o vítězství v Portugalské rallye přetahovali až do samého závěru. Nakonec byl o šest sekund rychlejší Burns.

Na startu čtvrtého podniku mistrovství světa se letos poprvé sešlo všech sedm oficiálně přihlášených továrních týmů s nimiž sehrálo vyrovnanou partii několik soukromníků s vozy Toyota Corolla WRC.


Úvodní prolog vyhrál sice Grönholm s Peugeotem, ovšem hned v příští zkoušce převzal vedení Colin McRae s Fordem Focus. Ve čtvrté šel do čela poprvé Burns na Subaru a od té chvíle se na portugalském kamení odehrával duel Burns versus Grönholm. Po odstoupení McRae pro technickou závadu Forda se s nimi snažil držet krok ještě Sainz. Několika nejrychlejšími časy dal v závěru prvního dne jasně najevo, že Ford se ještě nevzdal.


Zatímco Burnse zlobil posilovač řízení, se soutěží se musel pro havárii rozloučit jeho týmový kolega Kankkunen a nedařilo se ani vedoucímu muži průběžné klasifikace MS Tommi Mäkinenovi. Diferenciál u jeho Mitsubishi nefungoval jak by měl a Fin propadal dozadu. Při stíhací jízdě trefil pařez a s poškozeným řízením rozšířil pole odpadlíků. V tu chvíli přišla Grönholmova hodina. Ačkoli nevyhrál žádnou zkoušku, přesto se pravidelným umisťováním mezi prvními třemi, probojoval na první pozici. Za vedoucím triem Grönholm, Sainz a Burns se překvapivě držel Fin Rovanpera, který namísto avizovaného továrního Seatu usedl do Toyoty Corolla WRC italského týmu Grifone.


I přes vypadnutí mnoha špičkových pilotů v první etapě finsko-britský souboj pokračoval dál. Burns se nechtěl smířit se ztrátou 42 sekund a třemi nejrychlejšími časy se dostal do čela. Ovšem neradoval se dlouho. V poslední zkoušce druhé etapy najel Grönholm na svého soupeře čtrnáct sekund a vrátil se na první místo. A to i přesto, že jel s poškozeným tlumičem a musel zvolnit: „Jel jsem tak na devadesát procent. Nevím jestli mám šanci udržet nové Subaru za sebou. Věřím však, že s novým evolučním modelem, s nímž vyjedeme v Katalánsku budeme opět rychlejší“, říkal v cíli druhého dne Grönholm.


Fin, vzhledem k tomu, že startoval jako první, neměl problémy se zvířeným prachem od vpředu jedoucích vozů. Mnohem hůře na tom byl např. třetí Sainz se ztrátou půldruhé minuty. „Na trati bylo tolik prachu, že jsem některé úseky musel jet na jedničku místo obvyklé čtyřky. Navíc mi praskla levá přední poloosa“, říkal rezignovaný Španěl. Ještě hůř dopadl jeho kolega Petter Solberg, který při desátém startu v MS vyhrál svoji první rychlostní zkoušku. Z vynikajícího čtvrtého místa odstoupil pro poruchu spojky. Hned po první ze závěrečných tří zkoušek se dostal opět do čela Burns, následující úsek vyhrál o 1,7 s, v poslední přidal další 4,8 s a zvítězil.


Harri Rovenpera jako nejlepší soukromník uhájil čtvrtou příčku, když o kvalitách Toyoty Corolla přesvědčil i další amatér, v pořadí šestý Estonec Martin, před něhož se propracoval z deváté pozice Francouz Delecour na Peugeotu.


Škoda Motorsport začala portugalské vystoupení havárií Luise Climent, který při tréninku obrátil Octávii WRC na střechu a mechanici měli o zábavu postaráno. Páteční etapu začal sice slibně, ale po problémech s turbodmychadlem klesl až na 32. místo. Během dalších zkoušek se posunul na 15. pozici, kterou v dalších dvou etapách vylepšil ještě o tři místa.


Více se dařilo Němci Arminu Schwarzovi, který se z 12. místa po první etapě prokousal až na celkové osmé a šesté mezi bodujícími továrními týmy. „Využil jsem spolehlivosti a stabilního výkonu Octávie WRC. Není sice nejrychlejším autem seriálu, ale letos zatím dokončila všechny náročné soutěže. Podvozek je velmi dobrý, nyní potřebujeme zvýšit výkon a točivý moment. Dnes jsem musel jet naplno, abych uhájil bod před oběma Seaty“, prohlásil v cíli Armin Schwarz.

Výsledky

1. Burns – Reid (GB) Subaru Impreza WRC
2. Grön holm – Rautiainen (FIN) Peugeot 206 WRC – 0:06.5
3. Sainz – Moya (E) Ford Focus WRC – 2:09.2
4. Rovanpera – Pietilainen (FIN) Toyota Corolla WRC – 3:18.2
5. Delecour – Grataloup (F) Peugeot 206 WRC – 4:06.3
6. Martin – Park (EE/GB) Toyota Corolla WRC – 6:11.6
7. Loix – Smeets (B) Mitsubishi Carisma – 7:28.9
8. Schwarz – Hiemer (D) Škoda Octavia WRC – 7:47.4
9. Gardemeister – Lukander (FIN) Seat Cordoba WRC – 8:24.2
10. Auriol – Giraudet (F) Seat Cordoba WRC – 12:38.0
12. Climent – Romani (E) Škoda Octavia WRC – 17:35.2

Pořadí MS – jezdci

1. Burns Richard 22
2. Mäkinen Tommi 16
Grönholm Marcus 16
4. Sainz Carlos 13
5. Kankkunen Juha 11

Pořadí MS – značky

1. Subaru 35
2. Mitsubishi 20
3. Peugeot 20
4. Ford 17
5. Seat 7

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokopovi v druhé etapě Dakaru chyběla rychlost, průběžně je šestý

Prokopovi v druhé etapě Dakaru chyběla...

Do druhé etapy 44. ročníku Dakarské rally vstupovali Martin Prokop s Viktorem Chytkou z Benzina Orlen Teamu po excelentním vstupu do soutěže jako třetí nejlepší posádka celkové klasifikace...