Rallye Nový Zéland pro Burnse a Subaru

Poprvé v letošní sezoně vyhráli soutěž světového šampionátu Richard Burns a značka Subaru.

Na Nový Zéland, k devátému podniku mistrovství světa, přicestovaly tovární týmy Ford, Subaru, Peugeot, Mitsubishi a Hyundai, pouze škodovka neměla tuto soutěž v plánu.


První etapu začal skvěle Marcus Grönholm, a to i přes počáteční problémy s nastavením diferenciálu. Po čtyřech zkouškách, z nichž dvě vyhrál, vedl s náskokem 5,8 s před Solbergem (Subaru), třetí pozici si překvapivě držel Alister McRae s Hyundaiem.


Rallye Nový Zéland je pověstná extrémně kluzkým šotolinovým povrchem, na který doplácejí především jezdci s nízkými startovními čísly, kteří musejí projíždět stopu ostatním. Nejvíce to letos postihlo Mäkinena: „Tak špatné podmínky jsem ještě nezažil. Všude kde bylo sucho, byla trať pokryta několika centimetry drobné šotoliny. Při každé akceleraci a brzdění jsem hodně ztrácel“. Není proto divu, že po první etapě ztrácel na 14.místě přes dvě minuty.


Naopak na náročných podmínkách a také na nešťastné strategii týmu Peugeot vydělal v první etapě nejvíce Eriksson s Hyundaiem. Společně s A.McRaem těžili totiž z vyšších startovních čísel. S obavami však Eriksson očekával počasí druhého dne: „Přeji si déšť, takový malý tajfun. V dešti bychom tolik netráceli“.


Jak jsme již řekli, kdo jede na Novém Zélandu včele, ten je ve veliké nevýhodě. Proto se Peugeot rozhodl zbrzdit v závěru dne Grönholma, aby druhý den startoval až za Burnsem, který byl až sedmý. Jenže vloudila se chybička. Fin jel sice o 40 s pomaleji, ale bylo to málo. Časoměřič a jeho pomocník totiž stáli blízko sebe, takže Finovi nestačili vypočítat a signalizovat o kolik má ještě zpomalit. Grönholm tak ukončil první den na druhém místě za Erikssonem a před Sainzem, McRaem, Solbergem, Loixem, Delecourem, Burnsem, A.McRaem a Bournem, který na prvního ztrácel necelou minutu.


Toto pořadí však už neplatilo po první zkoušce druhého dne, jejíž 59 km pořádně zamíchalo pořadím. Druhým nejrychlejším časem se vyhoupl náhle do čela Burns, druhý byl C.McRae, třetí Sainz, Rovanpera poskočil z 12.místa na pátou. Naopak dosud vedoucí Eriksson se propadl na 7.příčku. Smůlu tady měl Delecour, který svého Forda obrátil na střechu a klesl až na 17.příčku.


V průběhu druhého dne vyhrál Burns ještě dalších pět zkoušek a v cíli měl na druhého C.McRae náskok 42,6 sekundy. Taktika týmu Subaru tak slavila úspěch – v první etapě se držet vzadu, v druhé pak zaútočit. Třetí jel Rovanpera, čtvrtý Sainz, Eriksson byl až jedenáctý.


Také v závěrečných osmi zkouškách posledního dne prokázal Burns silné nervy a odolal útokúm Colina McRae, jenž svoji ztrátu stáhl na 14 sekund. Jenže v předposledním úseku ztratil „hodinami“přes půl minuty a Burnsovi tak nestálo nic v cestě. O třetí místo bojovali až do samého závěru Sainz, Rovanpera a Grönholm. V poslední rychlostní zkoušce se dopustil Sainz jezdecké chyby, Grönholm dostal penalizaci 10 sekund za předčasný start a tak na stupně vítězů vystoupil Harry Rovanpera.


Po devíti soutěžích jsou včele Tommi Mäkinen a Colin McRae, kteří zatím získali 40 bodů, druhý je Burns (31), třetí Sainz (30) a čtvrtý Rovanpera (27). Ve značkách vede Ford (76), před Mitsubishi (66), Subaru (46) a Peugeotem (44).


Výsledky:

1. Burns – Reid Subaru Impreza WRC 3.47.28,0
2.C.McRae – Grist Ford Focus WRC +0.44,6
3.Rovanpera – Pietiläinen Peugeot 206 WRC +0,50,1
4.Sainz – Moya Ford Focus WRC +0.52,2
5.Grönholm – Rautiainen Peugeot 206 WRC +0.55,8
6.Auriol – Giraudet Peugeot 206 WRC +1.11,3
7.Solberg – Mills Subaru Impreza WRC +2.15,8
8.Mäkinen – Mannisenmäki Mitsubishi Lancer +2.21,0
9.A.McRae – Senior Hyundai Accent WRC +3.33,8
10.Eriksson – Parmander Hyundai Accent WRC +4.21,9

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokopovi v druhé etapě Dakaru chyběla rychlost, průběžně je šestý

Prokopovi v druhé etapě Dakaru chyběla...

Do druhé etapy 44. ročníku Dakarské rally vstupovali Martin Prokop s Viktorem Chytkou z Benzina Orlen Teamu po excelentním vstupu do soutěže jako třetí nejlepší posádka celkové klasifikace...