Rallye Catalunya: Skot porazil Angličana

Zatímco Brit Richard Burns a Subaru měli vítězství, třetí v řadě během měsíce, v pátém podniku světového šampionátu na dosah ruky, musel Skot Colin McRae a Ford čekat na úspěch déle než rok.

V roli favorita a vedoucího jezdce průběžné klasifikace mistrovství světa v rallye nastupoval na start 36.ročníku Rallye Catalunya-Costa Brava devětadvacetiletý Brit Richard Burns. A hned na úvod vyhrál se Subaru Impreza dvě rychlostní zkoušky a usadil se na čele. O pořadí první etapy rozhodovala především správná volba pneumatik. Tři zkoušky v dopoledních hodinách absolvovali jezdci na mokru, a ačkoli se jelo výhradně po asfaltu, tak silnice často připomínaly blátivé cesty. V odpoledních hodinách začala trať osychat, na čemž vydělali především ti jezdci, kteří vsadili na suché obutí. „Nic jsem neriskoval. Při volbě pneumatik jsem vsadil hlavně na jistotu a jel raději opatrně“, prohlásil v cíli etapy Richard Burns. Během prvního dne měl sice náskok 23,9 sekund, ovšem v šesté zaútočil poprvé McRae a přiblížil se na osm sekund.


O pořádnou senzaci se však postaral Němec Armin Schwarz, jehož zásluhou si značka Škoda připsala historické první vítězství v rychlostní zkoušce na MS. Se Škodou Octavia WRC vyhrál pátou zkoušku, v níž Mäkinenovi „nadělil“ 2,4 s a vedoucímu Burnsovi dokonce čtrnáct! „Na druhou část první etapy jsme nasadili správné pneu a jeli na doraz. Jinak bychom takový čas nezajeli“, prohlásil v cíli spokojený Schwarz, který se tak posunul z 13.pozice na devátou, zatímco domácí Climent byl šestnáctý.


Čtyřnásobný šampión Tommi Mäkinen ztrácel na vedoucího Burnse 24 sekund, přičemž od třetího Sainze jej dělilo pět desetin sekundy. Naproti tomu jeho krajan Juha Kankkunen měl hned v úvodu u svého Subaru problémy technického rázu, po nichž se propadl až na konec startovního pole. Během etapy se propracoval na 24.pozici.


Hned v úvodní zkoušce druhé etapy, tentokrát za slunečného počasí, sesadil Colin McRae z vedoucí pozice Burnse, který zde po potížích s převodovkou ztratil dvacet sekund. V příští zkoušce se McRae dopustil jezdecké chyby, toho využil Burns a snížil náskok na 3,3 s. Ale to bylo prakticky vše. Skot vyhrál ještě jednu „erzetu“ a se 4,3s nastupoval k posledním čtyřem zkouškám. Dobré vyhlídky na úspěch měl stále i třetí Sainz s mankem 9,3 s, zatímco Mäkinen (-24 s) mohl čekat už jen spíš na chybu soupeřů. Navíc si stěžoval, stejně jako piloti Peugeotů, na problémy s brzdami. Jednou dokonce „prošlápl“ pedál, naštěstí bez následků.


Rozladění neskrýval Schwarz, který se propadl až na 11. příčku. „Musím jet zcela na limitu, abychom udrželi krok. Přestože nás trápí pneu, tak jsou mezičasy ještě přijatelné“. Se soutěží se rozloučil po opětných problémech s pneumatikami i Juha Kankkunen. Poslední čtyři zkoušky, z nichž dvě vyhrál McRae a po jedné Mäkinen a Grönholm, nepřinesly v pořadí už nic nového. Vítězství, i když velice těsné, uhájil nakonec přeci jen Colin McRae, čímž rozšířil svojí sbírku na 19 zlatých věnců.


Naopak na katalánskou rallye budou chtít co nejdříve zapomenout jak Seat (13. Auriol), tak Hyundai (23. Eriksson), ale spokojen neodjížděl ani Peugeot, jehož nejrychlejší jezdec Panizzi, i když několikrát zajel vyrovnané časy se špičkou, se s poprvé nasazeným evolučním modelem 206 WRC nedostal výš než na 5. příčku: „Oproti testům nám nějak chybí výkon motoru“.


Příští soutěží bude Rallye Argentina ve dnech 12. až 14. května.

Výsledky

1. McRae – Grist Ford Focus
2. Burns – Reid Subaru Impreza – 05,9 s
3. Sainz – Moya Ford Focus – 11,7 s
4. Mäkinen – Mannisenmaki Mitsubishi Lancer – 40,2 s
5. Panizzi – Panizzi Peugeot 206 – 1:10,9 min
6. Grönholm – Rautiainen Peugeot 206 – 1:51,7
7. Loix – Smeets Mitsubishi Carisma – 4:12,5
8. Delecour – Grataloup Peugeot 206 – 4:36,4
9. Navarra – Fedeli Toyota Corolla – 5:05,4
10. Martin – Park Toyota Corolla – 5:29,0
11. Schwarz – Hiemer Škoda Octavia – 5:32,1
Climent soutěž nedokončil

Průběžné pořadí – značky

1. Subaru 41
2. Ford 31
3. Mitsubishi 23
4. Peugeot 23
5. Seat 7


Průběžné pořadí – jezdci

1. Burns Richard 28
2. Mäkinen Tommi 19
3. Grönholm Marcus 18
4. Sainz Carlos 17
5. McRae Colin 14

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...