První kompletně plastový nosič motoru v novém Mercedesu třídy GL

Celosvětově první kompletně plastový nosič motoru zabudoval Daimler na šesticylindrový diesel svého nového Mercedesu třídy GL.

Oproti svým předchůdcům z hliníku

– nabízí identicky zatížitelný plastový komponent lepší akustické vlastnosti, vyšší teplotní izolaci a znatelnou úsporu na váze. Nový stavební komponent je vyroben z Ultramidu® A3WG10 CR – obzvlášť zpevněného a na velkou mechanickou zátěž přizpůsobeného polyamidu z dílny BASF. Za konstrukci vstřikovacího zařízení a finální zhotovení plastového motorového nosiče je zodpovědná společnost Joma-Polytec, sídlící v německém Bodelshausenu.

Funkce nosiče motoru a požadavky na něj: statika, trvalá zátěž a srážka

Některé komponenty z Ultramidu (jako například momentové rameno) již řada automobilek v mnoha variacích využívá, nicméně všechny tyto díly přenášely jen klopné momenty motoru. Nosič motoru je oproti tomu ovšem vystaven permanentní zátěži – a to celé váze motoru. To je i důvod, proč nosiče motorů dosud byly vyráběny výhradně z hliníku.

Akustika, vedení tepla, hmotnost

Aby bylo možno hliník v tomto zátěžovém prostoru nahradit, musel splnit plast vysoké mechanické požadavky. Ultramid® A3WG10 CR je sice na jednu stranu velmi tuhý, dokáže nicméně dostát základnímu požadavku: ve velmi stísněných a uzavřených podmínkách prostoru motoru prokazuje dostatečně nízký potenciál k tečení, a to i pod trvalou zátěží. Nadto musí plastový nosič motoru vydržet vysoké ohybové momenty. Hlavní předností nosiče motoru z Ultramidu oproti hliníkovému jsou dobré akustické vlastnosti. Na základě tlumivého chování plastového materiálu přispívá nový nosič k vyváženějšímu zvuku.

Navíc vedení tepla u plastu je znatelně menší než u hliníku. Výhoda je proto nasnadě: Ultramid prodlužuje životnost mnoha komponentů tím, že ochraňuje motorový prostor od akumulace přílišného tepla. V diskusi o emisích CO2 nepochybně stojí za připomenutí o 30 procent nižší váha plastového dílu ve srovnání s variantou z hliníku.

Simulace pro optimalizaci akustiky a deformací v případě srážky

K úspěšně prodělaným zkouškám plastového komponentu patřil tzv. „repair crash“, který simuluje jednak menší srážky, jednak ty masivní (čelný střet). V případě drobných havárií musí zůstat nosič nepoškozený, při závažných nehodách se musí rychle a hlavně cíleně deformovat, aby motor nepronikl do prostoru s cestujícími.

Než došlo k přezkoušení plastového nosiče v simulovaných zkouškách, provedla BASF už ve fázi vývoje komplexní přezkoušení za pomoci simulačního nástroje Ultrasim®: pevnostní hodnoty pod dynamickým pulsním zatížením a nárazové zatížení velmi přesně souhlasilo s výsledky testů a dosáhlo obdobných hodnot jako u svých hliníkových předchůdců. Nutné vlastnosti komponentu, které by dostatečně odolávaly vysokému zatížení a akustickým požadavkům, tak mohly být brzy určeny a došlo tak k významnému snížení počtu prototypů.

O společnosti BASF

Společnost BASF – The Chemical Company je globálním leaderem v oblasti chemického průmyslu. Společnost má velice široké portfolio zahrnující chemikálie, plasty, stavební materiály, zemědělské produkty i jemnou chemii. Kombinujeme ekonomický úspěch, sociální zodpovědnost a ochranu životního prostředí. Společnost je spolehlivým partnerem pro prakticky všechna průmyslová odvětví a svým partnerům nabízí produkty o vysoké přidané hodnotě a inteligentní systémová řešení, jež jim umožňují dosahovat stále větších úspěchů. Naše produkty a systémová řešení přispívají k šetrnému hospodaření se zásobami, zaručují zdravou výživu a pomáhají zlepšovat kvalitu lidského života. Náš přínos je shrnut do našeho korporátního cíle: Tvoříme chemii pro trvale udržitelnou budoucnost. Společnost BASF vyvíjí nové technologie s potenciálem hledání odpovědí na globální problémy, jako je změna klimatu, potřeba vyšší energetické efektivnosti a vyšší mobility. BASF zaměstnává zhruba 111 000 lidí a v roce 2011 vykázala tržby ve výši 73,5 miliard Eur. Akcie společnosti BASF jsou obchodovatelné na akciových trzích ve Frankfurtu (BAS), Londýně (BFA) a Curychu (AN). Více informací o společnosti BASF najdete na internetu na adrese www.basf.com nebo na Social Media Newsroom: www.newsroom.basf.com.

BASF v České republice

Společnost BASF Czech spol. s.r.o., dceřiná společnost BASF SE, patří k předním firmám chemického průmyslu v České republice. Z Prahy a jiných závodů je distribuován celý sortiment inovativních a vysoce hodnotných výrobků skupiny BASF. V roce 2012 měla v České republice skupina BASF 304 zaměstnanců a dosáhla obrat ve výši 522 miliónů Eur. Další informace jsou uvedeny na internetové stránce www.basf.cz.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vozy na autoplyn mají našlápnuto k dalšímu rekordu. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?

Vozy na autoplyn mají našlápnuto k...

Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský temperament v moderním kabátě

Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský...

SEAT to není jen její mladší a ambicióznější Cupra. Španělská automobilka slaví 75 let a dává to patřičně najevo. Do nového výročí vstupuje s modernizovanými modely Ibiza a Arona –...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Prelude: Návrat technické ikony

Honda Prelude: Návrat technické ikony

Po pětadvaceti letech se na evropské silnice vrací legendární jméno – Honda Prelude. A vrací se v podobě, která dokonale vystihuje dnešní automobilovou éru: plně hybridní kupé e:HEV,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota GR Yaris Aero Performance 2026 má české ceny

Toyota GR Yaris Aero Performance 2026 má...

Toyota zahájila předprodej nové sportovní verze modelu GR Yaris pro rok 2026 pod označením Aero Performance. Cena vozu inspirovaného účastí Toyoty ve světovém šampionátu rallye WRC začíná na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Chtěli byste mít tohle ve „sklepě“? Toyota chystá mini elektromobil do 45 km/h

Chtěli byste mít tohle ve „sklepě“?...

Toyota zkoumá, jak bude vypadat městská doprava zítřka – malá, tichá a elektrická. Konsorcium vedené Toyota Manufacturing UK získalo od britské vlády podporu na studii proveditelnosti lehkého...