Průměrný věk osobních automobilů v ČR se za 1. pololetí 2004 mírně zvýšil

K 30.6.2004 bylo v ČR evidováno celkem 5 929 657 vozidel.

To je o 100 408 ks více než v závěru roku 2003. Průměrný věk tohoto parku činil 16,55 roku, v konci roku 2003 to bylo 16,51 roku. Z uvedeného počtu vozidel bylo 5 144 664 ks motorových (nárůst oproti konci roku 2003 o 87 173 ks) v průměrném věku 16,29 roku (průměrný věk v konci roku 2003 byl 16,28 roku).


Osobních automobilů bylo v ČR k 30.6.2004 registrováno celkem 3 763 129 ks v průměrném věku 13,51 roku. Je to o 57 117 ks vozidel více než ke konci roku 2003, kdy jejich průměrný věk činil 13,49 roku (k 31.12.2000 činil průměrný věk parku osobních automobilů v ČR 13,51 roku, k 31.12.2001 pak 13,61 roku a k 31.12.2002 to bylo 13,72 roku). Průměrný věk osobních automobilů je tedy stále na úrovni konce roku 2000, tedy konce minulého století.


Z pohledu průměrného věku vozidel v dalších kategoriích vozidel se dlouhodobě jako vážná jeví situace především u autobusů a speciálních vozidel. Průměrný věk celkem 20 716 ks registrovaných autobusů se oproti konci roku 2003 dále zvýšil a nyní činí již 14,25 roku.


U speciálních vozidel (pro údržbu silnic, svoz odpadu či jiná komunální, jeřábová apod.), kterých bylo k 30.6.2004 registrováno 57 699 ks, činí průměrné stáří dokonce již 19,73 roku (ke konci roku 2003 to bylo 19,28 roku). Z toho vyplývá, že obměna vozového parku v této kategorii vozidel je minimální, resp. nedostatečná.


Věk nákladních vozidel kategorie N2 a N3 (celkem 112 721 ks) se stále pohybuje mezi 15 a 16 roky, přičemž lepší situace je u vozidel kategorie N3. Průměrné stáří u registrovaných motocyklů přesahuje 31 let (v registru vedeno 761 364 ks) a v podstatě se nemění. Stáří kolových traktorů (v počtu 132 136 ks) je vyšší než 25,5 roku. V průměru nejstarší skupinou motorových vozidel jsou pásové traktory (průměrný věk činí 45,08 roku, v registru je jich vedeno 490 ks). Přívěsy a návěsy všech kategorií (celkem 784 993 ks vozidel kat. O1 O4) jsou v průměrném věku 18,27 roku.


Příznivější věkové složení, dané vyšší obměnou vozového parku v uplynulých letech, je v kategorii nákladních vozidel kat. N1 (242 553 ks v průměrném věku 7,68 roku, v konci roku 2003 to bylo 7,66 roku) a u návěsových tahačů (25 423 ks v průměrném věku 8,45 roku, ke konci roku 2003 to bylo 8,21 roku).


Z výše uvedeného jednoznačně vyplývá, že obměna vozového parku je v podstatě u všech kategorií vozidel nedostatečná, což se projevuje růstem průměrného stáří vozidel registrovaných v ČR.


(Údaje podle Sdružení automobilového průmyslu ČR.)

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Češi stále riskují: Nejčastější příčiny nehod jsou rychlost, nepozornost a nedání přednosti

Češi stále riskují: Nejčastější...

Ve Spojeném království právě probíhá Road Safety Week (letos od 16. do 22. 11.), týden věnovaný prevenci a bezpečnosti silničního provozu. Do jednotlivých aktivit se zapojují partneři...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Renault Clio: Malý městský švihák startuje na 430 tisících

Nové Renault Clio: Malý městský...

Šestá generace Renaultu Clio přijíždí do Česka. Odvážnější design, chytřejší technologie a hybrid, který zvládne 80 % městské jízdy na elektřinu. Renault vzal své ikonické Clio a dal...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí výkonem 1 megawatt?

Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí...

Když se dnes mluví o elektrické mobilitě, BYD stojí na vrcholku hory a vyhlíží celé odvětví z výšky. Není to náhoda – a už vůbec ne trik. Tahle technologická mašina o 120 000...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR přináší závodní adrenalin na běžné silnice

CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR...

Závodní okruhy mají nového vyslance – a míří rovnou do ulic. CUPRA představuje Leon VZ TCR, nejsilnější Leon s pohonem předních kol v historii. Limitovaná edice pro pouhých 499 řidičů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot Polygon: Když volant není volant a auto má duši z budoucnosti

Peugeot Polygon: Když volant není volant...

Peugeot odhalil koncepční vůz Polygon – plně funkční prototyp, který mění samotnou podstatu řízení. S revolučním volantem Hypersquare, elektronickým řízením Steer-By-Wire a překvapivě...