Prohlídka KOV Velim byla pro mě příjemným zážitkem

Karosárna a slévárna Velim, která vyrobila jednotné nástavby na lehké užitkové nákladní vozy, které se zúčastnily soutěže 7 statečných, se stala v minulém týdnu místem startu i cíle této ojedinělé soutěže. O jejím průběhu a výsledcích jsme vás informovali v několika článcích. Rád bych vás seznámil nejen s historií Karosárny a slévárny, ale především s její současností.

Nedaleko Kolína ve Velimi zakládá mistr slévačského cechu Oldřich Kolář v roce 1929 slévárnu barevných kovů s dílnou pro obrábění odlitků. Zakázek rychle přibývá, protože jsou plněny včas a především ve vzorné kvalitě. Rozvíjející firmu, ve které pracovalo již přes 30 zaměstnanců, přerušila druhá světová válka a tak se majitel po osvobození vrací do zanedbané firmy, kterou začíná znovu budovat pod ochranou známkou KOV. Nedlouho potom byla firma znárodněna, byly odvezeny moderní obráběcí stroje , přestaly se odlévat umělecké věci a majitel firmy se synem nemají do firmy přístup až do roku 1991, kdy se stává zdevastovaná firma opět majetkem rodiny Kolářů. Ti v tomtéž roce rozšiřují výrobní program o výrobu nástaveb užitkových vozidel.

Prohlídka KOV Velim byla pro mě příjemným zážitkem


Již při příjezdu k závodu ve Velimi mně zaujalo nejen velké a čisté parkoviště, ale i udržované budovy a dílny a všechny prostory. Již po mém vstupu do prostorné reprezentativní vstupní haly jsem pocítil, že jsem přišel do firmy, kde všichni zaměstnanci jsou ochotní a vstřícní a tento duch firmy jsem cítil po celé čtyři dny, v kterých probíhala soutěž 7 statečných. Měl jsem možnost pozorovat jednání majitelů firmy se zaměstnanci, z kterého vyplývala na jedné straně vysoká řídící autorita majitelů a na druhé straně vysoká kázeň zaměstnanců a jejich snaha úkoly dobře a včas plnit. Přestože úkoly na ně kladené po celé vlastní tři dni trvání soutěže byly náročné zejména z hlediska času – tak kupř. prvý den soutěže končily jízdy vzhledem k hodnocení nových světlometů až po půlnoci – nezaslechl jsem jakékoliv připomínky zaměstnanců, ale naopak viděl jsem snahu všech, aby průběh soutěže byl co nejlepší, aby bylo dobře postaráno o všech dvacet soutěžících řidičů, o organizátory a další pracovníky, kteří se na celé soutěži podíleli anebo ji sledovali.


Sortiment výrobků karosárny je opravdu rozsáhlý. Podvozky konstruované pro soupravy až do celkové hmotnosti 18 tun, odtahové nástavby pro přepravu 2 až 3 automobilů s celou řadou doplňků, valníkové nástavby lehkého typu i těžkého typu, dále sklápěče a hliníkové skříně. V sortimentu nechybí ani chladicí a mrazicí skříně, přepravníky nejen nápojů, ale i osob, kontejnerové nástavby, pracovní plošiny a nástavby pro grilování. Speciální nástavby na základě požadavků objednavatele od přepravníků koní až po obytné nástavby anebo nástavby pro různé technické účely. Dodávané nákladní plošiny od 250 kg do 3 000 kg mají možnost ručního, nožního anebo dálkového ovládání. V sortimentu jsou i jeřábové ruce a bagry, dále vleky a spací kabiny.


Mimoto dodává a montuje KOV Velim vzduchové pérování do užitkových vozů, které umožňuje pohodlnou a bezpečnou jízdu při plně naloženém vozidle. Dodávané topení značky Truma je vhodné pro karavany, kabiny nákladních aut, kabiny stavebních strojů a vytápění ložného prostoru vozu. Provoz topení je bez údržby, topení má velmi tichý chod a minimálně zatěžuje baterii. I sortiment hydraulických prvků je rozsáhlý, od přímočarých pohonů až po přídavné hydraulické pohony.


KOV Velim dodává na své výrobky široký sortiment doplňkové výbavy: přídavné světlomety, radia, antény, reproduktory, hasicí přístroje, nářadí a schránky na nářadí, majáky, litá kola, potahy sedadel, tažná zařízení, navijáky, poklice kol, ozdobné houkačky a další.


S mnoha uvedenými výrobky KOV Velim se setkáte na letošním autosalonu užitkových vozidel – na Autotecu 2000 v Brně.


Významnou výrobní oblastí KOV Velim je slévárenská výroba. Sortiment průmyslových odlitků obsahuje odlitky z hliníku, zinku, cínu, olova, z bronzu, mosaze i mědi.


Nestárnoucí Bohuslav Kolář, který se shodou okolností narodil zakladateli Oldřichu Kolářovi v roku založení firmy – 1929 – řídí tuto úspěšnou rodinnou firmu se svými syny Jiřím a Pavlem.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vozy na autoplyn mají našlápnuto k dalšímu rekordu. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?

Vozy na autoplyn mají našlápnuto k...

Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský temperament v moderním kabátě

Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský...

SEAT to není jen její mladší a ambicióznější Cupra. Španělská automobilka slaví 75 let a dává to patřičně najevo. Do nového výročí vstupuje s modernizovanými modely Ibiza a Arona –...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy knihy: Ujela 693,38 kilometru na jedno dobití

Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy...

Kia přepsala historii a stanovila nový globální standard dojezdu elektrických vozidel. Kia PV5 Cargo, první specializované elektrické lehké užitkové vozidlo značky a součást průkopnické řady...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Prelude: Návrat technické ikony

Honda Prelude: Návrat technické ikony

Po pětadvaceti letech se na evropské silnice vrací legendární jméno – Honda Prelude. A vrací se v podobě, která dokonale vystihuje dnešní automobilovou éru: plně hybridní kupé e:HEV,...