Převádění vozidel je od 1.ledna 2015 jednodušší a bude spojené s jedinou návštěvou úřadu

Převod automobilů se mění, bazary varují před vlnou krachů

V platnost vstoupila novela zákona

– o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, která zamezuje takzvaným polopřevodům, kdy původní majitel auto odhlásil, ale nový je na sebe dosud nepřevedl. Ministerstvo dopravy si od novely slibuje snazší dohledání skutečného vlastníka vozidla například v situacích, kdy je s ním spáchán přestupek.

Odhlášení starého a přihlášení nového vlastníka bude probíhat najednou

– v místě bydliště původního majitele. Stejně jako dosud bude muset auto před převodem projít evidenční kontrolou a nový majitel si bude muset před návštěvou úřadu zařídit povinné ručení. Zůstane také povinnost mít v době převodu platnou STK. Pokud se vůz nepřeveden do deseti dnů od koupě, hrozí prodávajícímu až padesátitisícová pokuta.

„Při vyřizování převodů ojetých aut bude záležet na prodávajícím a kupujícím, jak se domluví. Mohou jít na úřad společně, jeden může zmocnit druhého, nebo oba zmocní třetí osobu,“ uvedlo ministerstvo dopravy s tím, že při vyřizování přes prostředníka bude třeba doložit úředně ověřenou plnou moc.

Majitelé zpola převedených aut mají nyní půl roku čas

– aby vozidlo do registru přihlásili. Pokud tak neučiní, bude vozidlo z databáze vyřazeno a administrativně tím zanikne. Podobné je to s vozidly, které byly do 30. června 2013 dočasně vyřazeny z provozu (v takzvaném depozitu). Jejich majitelé musí do konce letošního roku příslušnému úřadu nahlásit, k jakému účelu je vozidlo využíváno, jinak hrozí vozidlu administrativní zánik.

Prodejci ojetých vozidel novelu kritizují.

Pokud totiž nakoupený automobil neprodají dalšímu zákazníkovi do deseti dní, čeká je návštěva úřadu spolu s původním majitelem, případně nutnost vyřízení notářsky ověřené plné moci. „Toto bude velký problém především pro autobazary z menších měst, kde mají daleko ke stanicím STK i k notáři,“ uvedl šéf Asociace prodejců použitých automobilů Petr Přikryl.

Zvýšená administrativní zátěž může být pro menší bazary likvidační, tvrdí asociace. Podle ní změnu neunese až 15 procent obchodníků.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Značku Audi povede Marcel Archleb

Značku Audi povede Marcel Archleb

Novým vedoucím divize Audi společnosti Porsche Česká republika s.r.o. bude od 27. srpna 2018 Marcel Archleb a obsadí tak pozici ve vedení, která byla od května volná. „V panu Marcelu Archlebovi...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ondřej Pavlík přechází z české a slovenské pobočky DKV řídit region severní, střední a východní Evropy i Turecka

Ondřej Pavlík přechází z české a...

„Jedním z mých hlavních úkolů bude v regionu úspěšně zavést DKV Box Europe,“ říká O. Pavlík. Dosavadní ředitel české a slovenské pobočky DKV Ondřej Pavlík od 1. 7. 2018 přechází...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ekologické vozy Hyundai zvítězily ve dvou kategoriích „New Car Awards“

Ekologické vozy Hyundai zvítězily ve...

Hyundai Kona Electric se stal „Cenově dostupným elektromobilem roku“ (Affordable Electric Car of the Year) a IONIQ Plug-In je nositelem titulu „Cenově dostupný hybridní vůz roku“ (Affordable...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Inovace BASF pomáhají začlenit elektromobily do běžného života

Inovace BASF pomáhají začlenit...

Bateriové materiály BASF utvářejí budoucnost elektromobility Díky katodovým materiálům BASF jsou baterie výkonnější, spolehlivější a cenově dostupné Inovace firmy BASF pomáhají zvýšit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Pět chyb, které lidé dělají při používání klimatizace

Pět chyb, které lidé dělají při...

Jednou z nejčastějších chyb je zapnutí klimatizace na nejvyšší výkon bez předchozího vyvětrání interiéru Výdechy ventilační soustavy by měly směřovat ke stropu, nikoli na cestující,...