Premiéra Opla na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem

Bezúdržbový částicový filtrační systém pro vozy Opel se vznětovými motory.

Na blížícím se Mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem, který se koná od 13. do 21. září 2003, Opel představí zcela nový bezúdržbový částicový filtrační systém DPF (Diesel Particulate Filter),

Premiéra Opla na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem

který nevyžaduje žádná aditiva a eliminuje nevýhody konvenčních systémů. Díky promyšlené regenerační strategii zůstávají výkonové parametry, spotřeba a emise CO2 na stejné úrovni jako u motorů bez částicového filtru. Celé zařízení pro čištění výfukových spalin, zahrnující mj. primární katalyzátor, umístěný těsně u motoru, a oxidační katalyzátor, je určené pro snížení množství všech škodlivin ve výfukových plynech, především pro redukci uhlovodíků (HC) a kysličníku uhelnatého (CO).

Inovativní systém DPF je společným dílem konstruktérů automobilky Opel a společnosti GM Powertrain. Bezúdržbový částicový filtrační systém DPF se objeví už začátkem příštího roku v modelech Vectra a Signum poháněných novým motorem 1.9 CDTI ECOTEC. Tento motor bude poprvé představen také na autosalonu ve Frankfurtu.


Nový částicový filtr pro vznětové motory sestává z keramického jádra z karbidu křemíku, které svojí strukturou připomíná včelí plástev. Jádro je perforováno velkým množstvím mikroskopických kanálků. Výfukové plyny procházejí stěnami kanálků, přičemž dochází k zachycování škodlivých částic. Aby nedošlo k ucpání filtru a překročení povoleného přetlaku, musí se zachycené částice v pravidelných intervalech vypalovat. Namísto aditiv přidávaných do paliva, která se při tomto regeneračním procesu obvykle používají, zvolili konstruktéři automobilky Opel povlakování aktivních částí filtru vzácnými kovy, k vlastnímu vypalování zachycených částic pak dochází po vstříknutí malého množství paliva, čímž teplota výfukových plynů vzroste téměř na 600 stupňů Celsia při které dochází ke spalování škodlivých částic. Tento koncept si vyžádal vývoj flexibilního vstřikovacího systému, schopného přesně pracovat ve všech režimech zatížení motoru – zařízení totiž musí bezchybně pracovat nejenom při plném zatížení motoru, ale také v případech, kdy je vůz využíván například pouze pro krátké jízdy po městě.


Pro splnění všech naznačených požadavků budou vozy Opel používat vznětové motory se systémem přímého vstřikování nafty do válců „common-rail“ poslední generace. Tato technologie totiž dovoluje velmi přesné řízení vstřikovacího procesu (množství vstřikovaného paliva i vstřikovací tlak) za všech podmínek.


Další výhodou sofistikovaného systému společností Opel/GM je, že k regeneračnímu procesu dochází v nepravidelných intervalech, v závislosti na převažujících jízdních podmínkách – ke vstříknutí dodatečné dávky paliva a k vypálení škodlivých částic tedy dochází až v momentu, kdy množství zachycených částic vyvolá předem daný zpětný přetlak ve filtru. Celý proces vypalování částic je kontrolovaný tlakovými a tepelnými čidly DPF jednotky, řidič průběh regenerace vůbec nepostřehne.


Mezi primárním katalyzátorem, který je uložení těsně u motoru, a částicovým filtrem je pod podlahou vozu umístěný oxidační katalyzátor. Ten slouží k redukci uhlovodíků (HC) a kysličníku uhelnatého (CO) ve výfukových plynech. Vysoká účinnost spalovacího procesu vznětových motorů Opel se odráží ve velmi nízkém množství kysličníků dusíku ve výfukových plynech – množství NOx leží pod hranicí emisních limitů normy Euro 4.


Nový systém čištěný výfukových plynů včetně částicového filtru DPF uvede Opel do svých modelů, které pak budou plnit emisní limity normy Euro 4. Ta bude platit pro všechny nově registrované vozy od 1. ledna roku 2006. Norma Euro 4 snižuje povolené množství pevných částic a kysličníků dusíku NOx ve výfukových plynech o 50 procent! Opel si je vědom důležitosti čištění výfukových spalin z pohledu zachování čistého životního prostředí pro příští generace, a proto jeho konstruktéři neustále hledají nové cesty k dalšímu zdokonalení účinnosti spalovacích motorů. Nedílnou součástí této strategie je i snaha o stálé snižování spotřeby paliva, a to cestou snižování hmotnosti vozů, snižování valivých odporů a snižování aerodynamického odporu vzduchu.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autorizovaný dealer a opravce OPEL

Člen koncernu TUkas

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.opel@auto-staiger.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opel Astra: Přes překážky ke hvězdám

Opel Astra: Přes překážky ke hvězdám

Přes 30 let, šest generací a jedno legendární auto, které se vyrábí tak dlouho, až to není pěkné. Co naopak pěkné je, to je právě nová Astra. Novinka Opelu podle všeho trefila jackpot....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - První továrna na světě sériově vyrábějící užitkové vozy poháněné vodíkem, elektřinou i fosilními palivy

První továrna na světě sériově...

Skupina Stellantis cílí na to, stát se prvním producentem sériově vyráběných užitkových vozidel na vodíkový pohon. Proto se v továrně ve francouzském Hordainu rozjede velkosériová výroba...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Které auto do 100 tisíc doporučíte příbuzným? Profesionální mechanici hodnotili nejoblíbenější značky Čechů

Které auto do 100 tisíc doporučíte...

Jaké auto v jednotlivých cenových kategoriích by doporučili svým známým automechanici? To zjišťoval unikátní průzkum prováděný sítí nezávislých autoservisů ProfiAuto. 239...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opel i v období COVID krize vykazuje zisk!

Opel i v období COVID krize vykazuje zisk!

Operativní zisk německé automobilky za první pololetí roku 2020 dosáhl výše 110 milionů EUR I když evropský automobilový trh je brutálně zasažen krizí COVID-19 –  v prvních šesti...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jürgen Klopp, nejlepší fotbalový trenér světa, otestoval novou Mokku

Jürgen Klopp, nejlepší fotbalový...

Úspěšný kouč po první jízdě prohlásil: „Super auto!“ Opel Brand Ambassador tvrdí: „S Mokkou zase zažijete řidičskou radost!“ Jürgen Klopp, vysoce respektovaný fotbalový trenér klubu...