Před dvaceti lety, 1. července 1987, vyjel z bran mladoboleslavské automobilky Škoda první Favorit.

Šlo o předsériovou výrobu. Do sériové produkce se dostal o půl roku později. Začalo tak další významné období dnes největšího českého výrobce automobilů.

Favorit s pracovním označením Škoda 781 se stal první škodovkou s náhonem předních kol. Přesněji vozem nižší kategorie střední třídy s náhonem předních kol a splývavou zádí, s motorem uloženým vpředu napříč.

Šlo o úspěšný koncept, díky kterému projevily o automobilku zájem silní zahraniční partneři. Favorit tak ovlivnil rozhodnutí VOLKSWAGEN AG v roce 1991 vstoupit do společnosti ŠKODA AUTO.

Už tehdy spolupracovala Škoda na vývoji se zahraničními firmami. Nejvýznamnější byla kooperace s italským designérským studiem Nuccio Bertone, které navrhlo finální verzi vzhledu karoserie. Zásadní vliv měla také německá automobilka Porsche, se kterou škodováčtí vývojáři konzultovali celou konstrukci vznikajícího vozu a nechali si zde navrhnout zavěšení motoru s požadavkem na optimální akustiku a vibrace. Na favoritu bylo nakonec přihlášeno 42 patentů.

Finanční možnosti československého automobilového závodu byly přitom značně omezené. O rozpočtu rozhodovala vláda. Politické rozhodnutí nutilo vývojáře k použití starého motoru. Přicházející ekologická vlna toto rozhodnutí zlomila a umožnila automobilce alespoň základní úpravy. Cena vývoje se vyšplhala na 210 milionů československých korun. Přesto byla nakonec nižší, než kdyby Škoda na výrobu jednotlivých dílů nakoupila licence.

Vedení automobilky předpokládalo produkci 336 000 kusů aut do roku 1990. Favorit nakonec zůstal ve výrobě do roku 1994. Škoda zkompletovala celkem 783 163 kusů. Později vznikla verze Forman (223 059 ks) a Pick-up (70 900 ks). Prodejní cena nové Škody Favorit byla 143 500 Kčs. Při tehdejším průměrném výdělku 3000 korun československých se musel zájemce vzdát téměř 50ti měsíčních platů. Dnes na pořízení nové fabie v základní verzi vystačí 13 průměrných mezd občana České republiky. Tedy zhruba čtyřikrát méně.

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Největší obchodní dům

automobilů v ČR

 

Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”

Kontakt:
AUTO JAROV, s.r.o.
130 00 Praha 3, Osiková 2
251 002 111
autojarov@autojarov.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ŠKODA AUTO je již po jednadvacáté v čele žebříčku CZECH TOP 100

ŠKODA AUTO je již po jednadvacáté v...

Automobilka je od roku 1996 již po jednadvacáté špičkou mezi nejlepšími českými podniky ŠKODA AUTO získala též ocenění „Nejobdivovanější firma České republiky“ Tradiční česká...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Cyprus Rally 2018: Cílem jsou body do seriálu MERC

Cyprus Rally 2018: Cílem jsou body do...

Návrat Vojtěcha Štajfa na Kypr po třech letech Druhý podnik seriálu Middle East Rally Championship (MERC) Premiéra Marcely Ehlové na soutěži s převážně šotolinovým povrchem Posádka týmu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nová ŠKODA KODIAQ RS dosáhla rychlostního rekordu na Nürburgringu

Nová ŠKODA KODIAQ RS dosáhla...

Závodnice Sabine Schmitz zajela rychlostní rekord se 7místným SUV ŠKODA KODIAQ RS na legendární Severní smyčce německého Nürburgringu S novou sportovní verzí velkého SUV ŠKODA pokračuje v...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - 1000 mil československých: Veterány ŠKODA na trati legendárního závodu

1000 mil československých: Veterány...

Závodu 1000 mil československých se letos zúčastní dva veterány ŠKODA 100. výročí vzniku Československa připomene start u pražského Autoklubu i trasa Praha – Bratislava – Praha Účast...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Video: ŠKODA poslala KODIAQ RS do „Zeleného pekla“

Video: ŠKODA poslala KODIAQ RS do...

  Závodnice Sabine Schmitz pokořila s nejsportovnějším SUV značky legendární Severní smyčku (Nordschleife) Nürburgringu Kompletní video z rekordní jízdy na ikonické Severní smyčce bude...