Nejčastěji je u víceúčelových vozidel a u kombi shodně volen střední stupeň výbavy. Mezi nejvyhledávanějšími značkami dominují Ford, Citroen, Renault, Škoda a Opel. Prostorná auta jsou nejžádanější zejména před letní sezónou, zabezpečí pohodlnou dopravu na rodinnou dovolenou.
Na dovolenou
– si stále více Čechů kupuje víceúčelové vozy anebo kombíky, a to i přes fakt, že ne vždy se jedná o početné rodiny. Podle statistik společnosti AAA AUTO se opakuje každoroční trend postupného sezónního nárůstu poptávky právě po těchto vozech. „První zvýšený zájem bývá v březnu a s výjimkou malého srpnového propadu trvá až do listopadu. Na rozdíl od předchozích let ale přišla letos hlavní vlna prodejů už o měsíc dříve,“ komentuje značný nárůst prodejů generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová.
Nejvíce žádanými modely MPV (multi-purpose vehicle)
– jsou Renaulty Scénic, Mégane Scénic a Grand Scénic s nejrozšířenějším motorem 1.9 dCi. Citroen zastupují Xsara Picasso s motory 1.8 16V a 2.0 HDI, dále C4 Picasso a C4 Grand Picasso s motorem 1.6 HDI. Značku Ford reprezentuje model C-Max se stejným motorem, tentokrát označeným jako 1.6 TDCi. Zájem se rovněž začal zvyšovat i o tuzemský model Škody Roomster a jeho benzínové motory 1.2 a 1.4. Dalšími zástupci jsou Opel Zafira a Volkswageny Touran a Sharan.
U kombíků
– jasně dominuje Škoda Octavia, nejčastěji s motory 1.9 TDI a 2.0 TDI. S ohledem na to, jak krátce je na trhu, se velmi rozšířil také 1.6 TDI. U Fábií jsou to pak nejčastěji benzínové motory 1.2 a 1.4. Ford Mondeo je nejvíce prodáván s motorem 2.0 TDCi, model Focus s 1.6 TDCi a Volkswagen Passat s motory 2.0 TDI a 1.9 TDI.
Jak u vozů MPV, tak u kombíků upřednostňují Češi střední stupeň výbavy. Digitální klimatizaci má v podstatě každý druhý vůz. U kombíků je to 48 %, u MPV dokonce 55 %. Automatickou převodovku má pouze 7 % vozů kombi a 9 % MPV. Tempomatem se chlubí 43 % obou druhů rodinných vozů.
Zájemci si můžou aktuálně vybrat na českých pobočkách AAA AUTO z 1 100 vozů MPV a 1 900 kombíků. „Více než polovina našich zákazníků upřednostňuje financování vozidla na leasing, úvěr anebo jinou formu splátek. Mohou využít i koupi na protiúčet, kdy odpočítáme hodnotu starého auta z ceny kupovaného. Cenový rozdíl doplatí v hotovosti anebo ve splátkách, jejichž délku a výšku si sami vyberou,“ doplnila Karolína Topolová.
Užitečné rady při nákupu rodinného auta:
- Francouzská MPV mají obecně výhodu především v nižších prodejních cenách. To pramení z mnohdy neopodstatněných obav kupujících z jejich vyšší poruchovosti. Dalšími lákadly jsou pohodlný podvozek, elegantní design a promyšlené uspořádání interiéru.
- Nejdražší bývají obvykle modely z produkce koncernu VW. Sharan, Alhambra či Galaxy patří mezi hvězdy bazarového nebe, tudíž jejich ceny klesají jen velmi pomalu. Vysoká poptávka navíc hraje do karet různým podvodníkům, a tak na trhu není nouze o vozy se stočeným tachometrem či nekvalitně opravené exempláře po vážných bouračkách.
- Vícečlenné rodiny uvažující o sedmimístném MPV by měly mít na paměti, že při využití třetí řady sedaček se u mnoha modelů objem zavazadelníku redukuje do takřka nepoužitelných rozměrů. Cesta na delší dovolenou v sedmi lidech se tak v praxi neobejde bez přídavného střešního boxu. Zároveň je na místě připomenout, že sedadla pro cestující v třetí řadě jsou většinou vhodná jen pro děti. Prostor pro nohy je zde velmi omezený a dospělý člověk či odrostlejší potomek zde nebude chtít strávit déle než půl hodiny. Proto je vhodné vzít s sebou do autobazaru celou rodinu a přepravní kapacitu vybraného vozu pořádně vyzkoušet.
- Velké oblibě se těší modely, u nichž je možné nevyužitou třetí řadu sedadel úplně sklopit do podlahy. To nabízí například Opel Zafira či Citroen C4 Grand Picasso. Odpadnou tak starosti s uskladněním vyjímatelných a většinou dost těžkých a neskladných sedaček.
- Při výběru konkrétní ojetiny je potřeba věnovat pozornost technickému průkazu, v němž musí počet uvedených sedadel odpovídat skutečnosti ve voze. Jinak auto neprojde STK.
Skupina AAA AUTO
– působí na trhu již 21 let. Provozuje síť 32 poboček v České republice, na Slovensku a v Rusku. V roce 2012 prodala celkem 51 364 vozů, z toho 35 062 v ČR, 14 211 na Slovensku a 2 091 na ruském trhu. Auditované výnosy skupiny ve stejném roce činily 336 milionů eur. Za první pololetí roku 2013 skupina prodala 28 000 vozů. V září 2012 společnost uvedla na trh staronovou značku Mototechna, pod kterou soustředila nabídku „zánovních“ ojetých vozů. V lednu 2013 byla Mototechna uvedena i na slovenský trh.