Před 20 lety bylo v ČR registrováno téměř o polovinu méně automobilů

Největší nárůst registrací byl u malých užitkových vozidel

V konci roku 1985, tedy před 20 lety, bylo v České republice registrováno zhruba 2 314 000 automobilů, z toho:

  • 2 024 000 ks osobních automobilů (kat. M1);
  • 110 000 ks malých užitkových vozidel (kat. N1);
  • 157 000 ks nákladních automobilů, včetně tahačů (kat. N2 a N3);
  • 23 000 ks autobusů (kat. M2 a M3).

Z porovnání těchto údajů s údaji o registracích k 31.12.2005 vyplývá, že s výjimkou autobusů došlo u všech uvedených kategorií vozidel ke značnému nárůstu počtu registrovaných vozidel. Je přitom zajímavé, že relativně nejméně vzrostl počet registrovaných nákladních automobilů. Nejvyšší nárůst za uvedené období byl naopak zaznamenán u malých užitkových vozidel, která mají, vzhledem k jejich používání především pro účely podnikání, zřejmě i vysoké roční proběhy km.

kategorie registrovaných vozidel k 31.12.2005 nárůst2005 / 1985
osobní M1 3 958 708 ks + 95,6 %
malá užitková N1 310 280 ks + 182,1 %
nákladní N2 a N3 199 556 ks + 27,1 %
autobusy M2 a M3 20 134 ks – 12,5 %
CELKEM: 4 488 678 ks + 94,0 %

Zřejmě největší část silniční dopravy se přitom odehrává na dálnicích a silnicích I. třídy. Údaje o silniční a dálniční síti v ČR jsou v následující tabulce.

Silniční a dálniční síť v České republice:

komunikace délka v km
dálnice 563
I.třída+ rychlostní 5 831+ 322
II. třída 14 667
III. třída 34 124
celkem 55 509

Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic ČR – Silniční databanka Ostrava

Přitom silniční síť (silnice I., II. a III. třídy) doznala za období let 1985 až 2005 v podstatě jen kosmetických úprav (přibylo cca 300 km silnic I. třídy vedených jako rychlostní komunikace, obchvaty u některých obcí, stoupací pruhy apod.), avšak její celková délka zůstala na zhruba stejné úrovni. Zvýšila se pouze délka dálnic z necelých 300 km v roce 1985 na necelých 600 km v konci roku 2005, tedy cca 2x.

Aniž k výše uvedenému započteme zvýšenou tranzitní dopravu po komunikacích České republiky, je „čistá matematika“ neúprosná – především dálniční síť v České republice není úměrná počtu registrovaných vozidel a jejich četnějšímu používání. To dokumentuje i následující porovnání s ostatními zeměmi (počty osobních automobilů na 1 km dálnic a silnic).

Před 20 lety bylo v ČR registrováno téměř o polovinu méně automobilů

Zdroj dat: VDA – International Statistic 2004

Údaje v grafu vztaženy k roku 2003.

Česká republika k 31.12.2005 …… 7 023 osobních automobilů na 1 km dálnic

Před 20 lety bylo v ČR registrováno téměř o polovinu méně automobilů

Zdroj dat: VDA – International Statistic 2004

Údaje v grafu vztaženy k roku 2003.

Česká republika k 31.12.2005 …… 72 osobních automobilů na 1 km silnic

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Renault Clio: Malý městský švihák startuje na 430 tisících

Nové Renault Clio: Malý městský...

Šestá generace Renaultu Clio přijíždí do Česka. Odvážnější design, chytřejší technologie a hybrid, který zvládne 80 % městské jízdy na elektřinu. Renault vzal své ikonické Clio a dal...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí výkonem 1 megawatt?

Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí...

Když se dnes mluví o elektrické mobilitě, BYD stojí na vrcholku hory a vyhlíží celé odvětví z výšky. Není to náhoda – a už vůbec ne trik. Tahle technologická mašina o 120 000...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR přináší závodní adrenalin na běžné silnice

CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR...

Závodní okruhy mají nového vyslance – a míří rovnou do ulic. CUPRA představuje Leon VZ TCR, nejsilnější Leon s pohonem předních kol v historii. Limitovaná edice pro pouhých 499 řidičů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot Polygon: Když volant není volant a auto má duši z budoucnosti

Peugeot Polygon: Když volant není volant...

Peugeot odhalil koncepční vůz Polygon – plně funkční prototyp, který mění samotnou podstatu řízení. S revolučním volantem Hypersquare, elektronickým řízením Steer-By-Wire a překvapivě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - MG posiluje nabídku elektrického bestselleru: MG4 electric startuje na 589 900 kč

MG posiluje nabídku elektrického...

Společnost MG Motor Česká republika představuje mimořádnou akční nabídku na plně elektrický hatchback MG4 Electric, díky níž mohou zákazníci ušetřit až 190 000 Kč. Tento model se tak...