Pneumatiky Michelin Pax System

Více než stoletá tradice výroby a nepřetržitý technický vývoj vynesly značku Michelin na samou špičku mezi producenty pneumatik. Zatím poslední novinkou Michelinu, která může zásadně ovlivnit konstrukci pneumatik, je sofistikovaná technologie Michelin Pax System.

Pneumatiky Michelin Pax System

I automobilová pneumatika je poměrně složitý výrobek, který musí vyhovět celé řadě často protichůdných požadavků. Jde například o problém volby tvrdosti směsi: Měkčí běhoun zvyšuje přilnavost pneumatiky k vozovce a významně tedy přispívá k bezpečnější jízdě. Čím je však směs měkčí, tím kratší má plášť životnost, což je samozřejmě velmi citlivý argument. Výsledkem tedy musí být – jako v celé řadě dalších oborů a situací – pokud možno co nejvyváženější kompromis.

Podobný kompromis platil až dosud i pro uchycení pneumatiky na ráfku a funkci jejich boků. Technologie Pax System, kterou Michelin představil na nedávném mezinárodním autosalonu v Ženevě, přináší zcela nový pohled na tuto problematiku. Pro vysvětlení nejprve trochu teorie: Klasický plášť je k lemu ráfku ukotvený svojí měkkou patkou, o potřebné silové spojení se stará tlak vzduchu, rozpínající pneumatiku zevnitř. Mezi patkou a boky pláště leží tzv. přechodná zóna. Ta se při rotaci kola (zejména při zatáčení) deformuje, čímž se maří velká část pohybové energie. Přechodová část de facto nedokonale supluje práci boků pneumatik, které jsou pro jízdní vlastnosti a komfort cestování rozhodující.


Michelin proto přišel se zásadní myšlenkou: Minimalizovat „kompromisní“ přechodovou zónu a zároveň zcela odclonit bok pláště od funkce kotvení pneumatiky k patce. Touto separací dojde k optimalizaci funkce patky pláště jako kotevní části pneumatiky a boků pneumatiky jako prvku, který významně rozhoduje o jejich jízdních vlastnostech. Tato idea přivedla na svět Pax System.


Zásadní novinkou Pax Systemu je mechanické uchycení patky pneumatiky k ráfku kola. To má na starosti speciálně tvarovaný prstenec, vložený dovnitř pláště, který kotví patku k lemu ráfku. Toto principiálně jednoduché řešení přináší celou řadu výhod. Díky promyšlenému mechanickému uchycení patky k ráfku je prakticky nemožné za jakýchkoli okolností tzv. vyzout disk kola z pneumatiky, a to i v případě totální ztráty tlaku.


Podstatné zmenšení, resp. téměř vymizení přechodové části pláště výrazně snížilo výšku jeho boků, což se pozitivně projeví v lepších jízdních vlastnostech, zejména při průjezdu zatáčkou. Minimální velikost přechodové zóny přináší zhruba desetiprocentní snížení valivého odporu pneumatiky a tomu odpovídající snížení spotřeby paliva.


Pneumatiky Michelin Pax System

Podpůrný obvodový prstenec Pax Systemu dovoluje řidiči pokračovat sníženou rychlostí (80 km/h) v jízdě i při úplné ztrátě tlaku vzduchu v pneumatice až do vzdálenosti 200 km.

Kompletní kolo s pneumatikou Pax Systemu je citelně menší, než kolo se stejným ráfkem a konvenční pneumatikou. Stejně velké kompletní kolo Pax Systemu využívá větší ráfek, než konvenční kolo. Díky tomu je např. možné do vozu s kolem Pax Systemu montovat větší brzdové kotouče. Nabízí se i možnost z výbavy vozu úplně vypustit náhradní kolo.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vozy na autoplyn mají našlápnuto k dalšímu rekordu. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?

Vozy na autoplyn mají našlápnuto k...

Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský temperament v moderním kabátě

Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský...

SEAT to není jen její mladší a ambicióznější Cupra. Španělská automobilka slaví 75 let a dává to patřičně najevo. Do nového výročí vstupuje s modernizovanými modely Ibiza a Arona –...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy knihy: Ujela 693,38 kilometru na jedno dobití

Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy...

Kia přepsala historii a stanovila nový globální standard dojezdu elektrických vozidel. Kia PV5 Cargo, první specializované elektrické lehké užitkové vozidlo značky a součást průkopnické řady...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Prelude: Návrat technické ikony

Honda Prelude: Návrat technické ikony

Po pětadvaceti letech se na evropské silnice vrací legendární jméno – Honda Prelude. A vrací se v podobě, která dokonale vystihuje dnešní automobilovou éru: plně hybridní kupé e:HEV,...